قم - ایرنا - رئیس پلیس راهور شهرستان قم گفت: سامانه تشخیص سرعت متوسط، در بلوارهای الغدیر و آیت‌الله بروجردی قم فعالیت خود را آغاز کرده و دوربین‌های ثبت تخلف، میانگین سرعت حدفاصل دوربین‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهند.

سرهنگ حمید عرب لاریمی شامگاه پنجشنبه در حاشیه آغاز این طرح در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: دوربین‌های هوشمند، تخلفات رانندگی را به شیوه جدیدی ثبت می‌کنند و در این شیوه جدید، رانندگانی که با رویت دوربین، سرعت خود را کاهش داده و پس از عبور از دوربین، مجددا اقدام به رانندگی با سرعت غیرمجاز می‌کنند، مبلغ ۶۰۰ هزار تا ۲ میلیون ریال برحسب میزان سرعت غیرمجاز جریمه می‌شوند.

رئیس پلیس راهور شهرستان قم اعلام کرد: از ۲۱ دی ماه ۱۴۰۲، سامانه تشخیص سرعت متوسط، فعالیت خود را آغاز کرده است و دوربین‌های ثبت تخلف، میانگین سرعت حدفاصل دوربین‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهند.

وی افزود: با سیستم جدید، پس از عبور یک خودرو از نخستین دوربین، ثبت ساعت و سرعت انجام و تا دوربین بعد، محاسبه زمان عبور، بر اساس سرعت قانونی لحاظ می‌شود لذا اگر راننده خودرویی با رویت پلیس یا دوربین بعدی سرعت خود را کاهش دهد و مجددا افزایش سرعت غیرقانونی داشته باشد تا باعث طی شدن فاصله بین دوربین‌ها در کمتر از زمان مشخص شود، سامانه تشخیص سرعت متوسط، میانگین سرعت را محاسبه می‌کند.

عرب لاریمی بیان داشت: دوربین‌های ثبت تخلف، علاوه بر محاسبه فاصله بین دوربین، مسافت مبداء تا مقصد را نیز محاسبه می‌کند، به طور مثال اگر در بلوار آیت الله بروجردی از فاصله میدان آیت الله بهجت تا میدان مرجعیت فاصله هشت کیلومتر مسافت را داشته باشیم ، این مسافت اگر درکمتر از ۱۲ دقیقه( سرعت مجاز ۸۰ کیلومتر بر ساعت)، طی شود، ثبت تخلف و اعمال قانون برای راننده متخلف صورت می‌گیرد.

به گفته رئیس پلیس راهورشهرستان قم، این سامانه در معابر بزرگراهی شهری دیگر نیز در آینده ،با همکاری شهرداری در حال توسعه است.

بزرگراه آیت الله بروجردی قم از محورهای پرتردد شهر قم است که از پردیسان به بلوار جمهوری قم منتهی می شود.

بلوار غدیر قم نیز طبق آمار رسمی پلیس، بیشترین تعداد کشته ها را طی یکسال اخیر در تصادف های درون شهری قم داشته است.