به گزارش ایرنا، سرعتگیر یا دستانداز واژه های نام آشنای حوزه ترافیک شهری و مصطلح در بین عموم مردم هستند که برای کاهش سرعت در معابر شهری مورد استفاده قرار می گیرد.
کارشناسان امر بر این باورند ایجاد سرعتگیرها در خیابانها و معابر شهری برای جلوگیری از وقوع تصادفات احتمالی ضروری است، اما در این میان برخی رانندگان معتقدند این کار طبق استانداردها انجام نمی شود و در نتیجه هزینههایی را بر خودرو تحمیل میکند.
رانندگان شهر زنجان نیز معتقدند هرچند نصب سرعتگیرها برای جلوگیری از سرعت غیرمجاز خودروها و پیشگیری از تصادفات اثرگذار است، اما اگر سرعتگیرها بدون رعایت استانداردها و علائم هشداردهنده نصب شود، کارکرد معکوسی دارد و خساراتی را به وسیله نقلیه وارد می کند.
نصب سرعت گیرها در شهر زنجان روند افزایشی دارد
لیلا نظری راننده زنجانی با بیان اینکه نصب سرعت گیرها در شهر روند افزایشی دارد، گفت: این موضوع وقتی به شکل معضل می شود که راننده ای در مسیر همیشگی تردد خود به یکباره با سرعت گیر جدیدی مواجه می شود که شبانه بدون هیچ تابلوی هشداری نصب شده است و با سرعتگیر قبلی یا بعدی چندان فاصله ای ندارد.
وی با بیان اینکه اگر راننده ای در شب به این سرعت گیر برسد و با سرعت از آن عبور کند حتما به وقوع تصادف یا آسیب جرحی و مادی منجر می شود.
مهدی شاهمرادی دیگر راننده زنجانی نیز با بیان اینکه اغلب سرعتکاه ها در شهر چندان استاندارد نیست، افزود: با نگاهی به سطح شهر می توان شمار زیادی از سرعتکاه ها را مشاهده کرد که به فاصله خیلی کم از هم نصب شده و خود عامل بروز ترافیک است.
وی با بیان اینکه هرچند نصب سرعت گیر در شهر برای کاهش تصادف خودروها موثر است، اظهار داشت:متاسفانه نوع رانندگی افراد به نصب سرعت گیرها ارتباطی ندارد و اغلب به دلیل سرعت بالا تصادفاتی را در معابر شهری شاهد هستیم.
۹۰ درصد سرعتکاههای زنجان استاندارد است
رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر زنجان با بیان اینکه تعداد سرعتکاه و به ویژه گذر عابر پیاده در شهر زنجان کم است، گفت: با پیگیری های انجام گرفته، بیش از ۹۰ درصد سرعتکاه های زنجان استاندارد است.
سعید نجفی افزود: پیش از این تعداد زیادی از سرعتکاه های شهری استاندارد نبود که آسیب هایی را به جلوبندی خودروها وارد می کرد اما با اقدامات انجام گرفته از سوی شهرداری اغلب آنها ترمیم شد.
بالای ۹۰ درصد سرعت کاه های زنجان استاندار است پیش از این تعداد زیادی از سرعت کاه های شهری استاندارد نبود که با اقدامات انجام گرفته از سوی شهرداری اغلب آنها ترمیم شد.این عضو شورای شهر زنجان ادامه داد: با انجام نهضت آسفالت ریزی در شهر زنجان اغلب سرعتکاه های غیر استاندارد برداشته شده و به جای آن سرعتکاه های مناسب تعبیه شده است که نمونه آن را می توان در سطح شهر مشاهده کرد.
وی با بیان اینکه در مدت ۲.۵ سال گذشته تلاش شده سرعتکاه های مناسب در سطح شهر نصب شود، اظهار داشت: به لحاظ قانونی موضوع نصب سرعتکاه ها در شورای ترافیک شهرستان مطرح می شود و بررسی های لازم انجام می گیرد.
نجفی گفت: در این شورا نمایندگانی از دستگاه های متولی حضور دارند و پس از بررسی و تصویب نصب سرعتکاه ها شهرداری در این خصوص اقدام می کند.
رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر زنجان با بیان اینکه نصب چندین مورد سرعتکاه مصوبه داشته اما هنوز اجرا نشده است، ادامه داد: علت اجرا نشدن این موارد به برودت هوا بر می گردد چون نصب آنها به صورت آسفالتی است که انجام آن در چنین وضعیتی با مشکل مواجه می شود.
وی با بیان اینکه در شرایط مناسب جوی، سرعتکاه های دارای مجوز نیز نصب خواهد شد، اضافه کرد: با توجه به درخواست هایی که از سوی مردم به ویژه مدارس ارایه می شود،پس از بررسی و تصویب در مدیریت ترافیک شهرداری یا در کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر سپس به شهرداری اعلام می شود.
نجفی افزود: شهرداری نیز نامه موارد تصویب شده را به شورای ترافیک شهرستان ارسال می کند که پس از تصویب دوباره به شهرداری ارجاع می شود.
این عضو شورای اسلامی شهر زنجان به سرعتکاه های پلاستیکی شهر نیز اشاره کرد و گفت: شمار این نوع سرعتکاه ها در شهر زنجان محدود است چون مشکلات خاص خود را دارد، در مدت کوتاهی مستهلک شده و هم مورد سرقت قرار می گیرد.
نجفی خاطر نشان کرد: بر این اساس برای پیشگیری از این موضوع به طور معمول سرعتکاه هایی از جنس آسفالت استفاده می شود.
نصب سرعت گیر در راستای کاهش تصادفات درونشهری است
رئیس اﺩﺍﺭﻩ ﺁﻣﻮﺯﺵ ﻭ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﺗﺮﺍﻓﯿﮏ ﭘﻠﯿﺲ ﺭﺍﻫﻮﺭ ﺍﺳﺘﺎﻥ ﺯﻧﺠﺎﻥ نیز با بیان اینکه برای اینکه سرعت در معابر پایین آورده شود پیشنهاد نصب سرعت گیر و طراحی هندسی معابر داده می شود، ادامه داد: ضوابط آن در آیین نامه طراحی معابر شهری مصوبه سال ۱۳۹۹ را دارد که در آن به آرام سازی معابر شهری و پیشگیری از تصادفات تاکید شده است.
سید پیمان شبیری در خصوص تعدد سرعت گیرها در شهر زنجان، افزود: سرعت خودروها در معابر تعیین شده است ولی متاسفانه برخی شهروندان سرعت لازم را رعایت نمی کنند که نتیجه آن وقوع تصادفات متعدد است.
وی با بیان اینکه برای پیشگیری از این مساله موضوع نصب سرعت گیر در شورای ترافیک مطرح، مطالعه و بررسی می شود، اضافه کرد: نصب سرعت گیر برای پیشگیری از تصادفات پس از تایید کامل در یک کارگروه تخصصی مد نظر قرار می گیرد.
این مسوول ادامه داد: تعداد سرعت گیرها در شهر زنجان زیاد نیست، از طرفی با توجه به اینکه سرعت مطمئن از سوی رانندگان رعایت نمی شود و خود تصادفات شدیدی را به دنبال دارد باید برای نصب استاندارد سرعتکاه ها اقدام کرد.
تعداد سرعت گیرها در شهر زیاد نیست.وی با تاکید بر اینکه برای رفع این معضل از سرعتکاه ها استفاده می شود تا میزان خسارت به میزان قابل توجهی کاهش یابد، اظهار داشت: ۲ نوع سرعت گیر پلاستیکی و آسفالتی در معابر شهری مبتنی بر بخشنامه اعلامی وزارت راه و شهرسازی تصویب و تعریف شده است.
شبیری با بیان اینکه هر روز بر حجم خودرو و شمار رانندگان درونشهری اضافه می شود و وقوع تصادفات نیز آمار بالایی دارد، افزود: فرهنگ، نوع و حتی سفرهای رانندگی باید تغییر یابد.
وی اضافه کرد: اغلب ترافیک های شهری نیز به دلیل تک سرنشین بودن خودروها به ویژه در هسته مرکزی شهر است که خود به دلایلی از قبیل نبود ساماندهی کافی سرویس های حمل و نقل عمومی و توزیع زمان سفر باز می گردد.
رئیس اﺩﺍﺭﻩ ﺁﻣﻮﺯﺵ ﻭ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﺗﺮﺍﻓﯿﮏ ﭘﻠﯿﺲ ﺭﺍﻫﻮﺭ ﺍﺳﺘﺎﻥ ﺯﻧﺠﺎﻥ خاطر نشان کرد: آمارها نشان می دهد این استان جزو استان هایی با امنیت ترافیکی بالا محسوب می شود.
وی گفت: اینکه گفته می شود سرعت گیرها به مستهلک شدن خودروها منجر می شود، این موضوع به رانندگی افراد بستگی دارد، در جایی که لازم است باید سرعت را کاهش داد و وقتی این موضوع رعایت نمی شود مجبور به استفاده از سرعت گیر هستیم.
شبیری خاطر نشان کرد: برخی از رانندگان حتی در معابری که عابرین پیاده تردد دارند به این موضوع توجه نمی کنند بنابراین نصب سرعتکاه ها ضروری است چون جان همشهریان مهمتر از استهلاک خودروهاست.
وی اضافه کرد :به طور کلی در کشورهایی که با معضل ترافیک مواجه هستند برای کنترل تصادفات از سرعت گیرها استفاده می کنند و این موضوع تنها به کشور و استان زنجان اختصاص ندارد.
برآیند:
نصب سرعتکاه در راستای کاهش تصادفات و معضلات ترافیکی انجام می شود، اما اگر به استاندارد بودن آنها و همچنین تغییر فرهنگ رانندگی در این خصوص توجه بیشتری شود قطعا به بهبود وضعیت رانندگی کمک می کند.