به گزارش خبرنگار ایرنا، بیشتر کلانشهرهای کشور محلههایی در حریم خطوط راهآهن دارند که زندگی در آنها با مشکلات و خطراتی همراه است.
در کلانشهر زاهدان مسیر میدان خاتم به زیباشهر و برعکس آن با عبور از ریل خط آهن نیز مشکلاتی را برای تردد و ترافیک شهروندان ایجاده کرده بود که در قالب یک طرح عمرانی قرار بود این مسیر تسطیح و بهسازی شود اما با گذشت بیش از ۲ سال هنوز این طرح مهم به سرانجام نرسیده و گلایه های زیادی از سوی مردم و برخی ارگان های خدمات رسان مانند بیمارستان ها به دنبال داشته است.
وجود برخی از معضلات بویژه هنگام تردد خودروها به علت ناهمواری موجود بین آسفالت و ریل آهن باعث خسارت به جلوبندی خودروها و همچنین تکانهای آزار دهندهای برای سرنشینان وسایل نقلیه و در راس آنها آمبولانس ها شده این در حالیست که تقاطعهای غیرهمسطح از بار ترافیکی معابر کاسته و به سرعت بیشتر عبور و مرور خودروها، کاهش تلفات انرژی و زمان و نیز پایین آمدن آمار تصادفات کمک شایانی میکنند؛ اما روند کُند این طرح آستانه صبر مردم زاهدان را لبریز کرده است.
نقشه تبدیل تقاطعهای همسطح زیباشهر و مهرشهر به غیرهمسطح به صورت یک پل ۲ طبقه ترسیم شده که مسیر بالای آن جهت حرکت قطار و مسیر پایین نیز برای ترددد خودروها در نظر گرفته شده است.
موقعیت تقاطع همسطح زیباشهر به غیرهمسطح از انتهای زیباشهر به میدان خاتم هست که پل روگذر برای عبور قطار و زیرگذر با ۲ مسیر رفت و برگشت که هرکدام با دهانهای به عرض ۱۵ متر و سه لاین برای تردد خودروها در نظر گرفته شده است.
به گفته شماری از شهروندان که هر روز به اجبار باید از این مسیر عبور کنند، خیابان فوق آزمونی سخت برای سنجش کیفی جلوبندی خودروهاست، بیان این مطلب بدان جهت است که هنگام رد شدن از ریل تمام قطعات جلوبندی جابهجا شده، و رانندگان هر لحظه دلهره ترکیدن لاستیکها را آن هم در این اوضاع اقتصادی دارند؛ از طرفی وجود ۲ بیمارستان آن سوی ریل معضلی هست که هنگام تردد قطار و انسداد مسیر؛ آمبولانس در پشت ترافیک گیر کرده و جان بیماران در خطر میافتد.
از گلایه دانشگاه علوم پزشکی زاهدان تا پیگیری مطالبه به حق مردم
سرپرست معاونت حقوق عامه دادستانی زاهدان بیان کرد: مدت زمان زیادی از پروژه و طرح عمرانی در فلکه خاتم و زیرگذری که در حال ساخت است، میگذرد اما آنچنان پیشرفت فیزیکی که باید انجام میشد را نداشته و معایب خاص خود را دارد بویژه مکاتباتی که از سوی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان هنگام تردد آمبولانس ها از این مسیر وجود دارد.
ابوالفضل احمدزاده در گفتوگو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: همراهان بیمار و بیماران هنگام تردد از این مسیر با مشکلات زیادی مواجه هستند چرا که این ناسطحی و ناهمواری موجود هنگام تردد از خط ریل، درد بیمار را افزایش داده و آمبولانس هنگام تردد از این مسیر با مشکل مواجه میشود.
وی ادامه داد: پیرامون این موضوع تذکراتی به شهرداری زاهدان به مدت ۲۰ روز دادهایم تا کار سرعت گیرد چرا که یکی از حقوق اصلی مردم بوده و این مسیر یا به نحو مقبول عامه باید تسطیح شود یا مسیر جایگزینی برای آن در نظر گرفته شود در غیر اینصورت دادستانی مرکز سیستان و بلوچستان از ظرفیت دستورالعمل ترک فعل مدیران استفاده خواهد کرد و این پرونده به نحو کیفری باز و رسیدگی خواهد شد.
تکمیل کنارگذر ریل میدان خاتم تا قبل از شروع سال جدید
شهردار زاهدان در این باره اظهار کرد: یکی از موضوعاتی که در حوزه ترافیک و تردد این شهر وجود دارد مسیر میدان خاتم به سمت زیباشهر و برعکس است که خودروها باید ریل راه آهن را رد کرده تا به مسیر زیباشهر یا جام جم و میدان خاتم دسترسی داشته باشند.
محمد امیر براهویی در گفتوگو با خبرنگار ایرنا افزود: این کار نیاز به یک ساختار خاص و اساسی داشت در این راستا قراردادی به صورت مشترک بین شهرداری زاهدان و اداره کل راه آهن جنوب شرق مبنی بر ساخت یک زیرگذر انجام تا هم ترافیک و هم ترددهایی که به علت ریل با مشکل مواجه بودند حل و فصل شود.
وی ادامه داد: خوشبختانه کار عملیاتی پل راه آهن و زیرگذر تمام شده در حال زیرسازی، هدایت آبهای سطحی و بعد از آن آسفالت هستیم تا قبل از شروع سال جدید این طرح بزرگ و مهم به بهرهبرداری برسد.
شهردار زاهدان تاکید کرد: مشکلاتی که هنگام تردد آمبولانسها یا سایر شهروندان از مسیر ریل وجود دارد نیز با توجه به اینکه ریل شرایط خاص و تخصصی خود را دارد و در حیطه کار راه آهن است شهرداری نمیتواند روی آن اقدامی انجام دهد و آسفالت و تسطیح کند بنابراین در این قسمت باید حوزه فنی راه آهن ورود کند.