اردبیل - ایرنا - معاون میراث‌فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اردبیل از ثبت چهار اثر از مجموعه چینی‌های تاریخی نگهداری شده در این استان، در فهرست آثار ملی منقول کشور خبر داد. 

علیرضا دباغ عبداللهی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: در جلسه شورای ملی ثبت آثار منقول کشور که روز ۱۸ دی ماه برگزار شد، چهار اثر از مجموعه چینی‌های نگهداری شده در اردبیل به ثبت ملی رسید.

وی افزود: این آثار شامل یک ظرف چینی روغن‌دان طرح گلدان و سه کاسه چینی بود که به ترتیب با شماره اموال‌ ۲۱۹۷، ۵۹۸۱، ۸۲۹۲ و ۵۹۹۲ ثبت شد و از مجموعه چینی‌های اردبیل ۷۱ اثر در موزه‌های مجموعه جهانی شیخ صفی‌الدین اردبیلی نگهداری می‌شود که از این تعداد تاکنون ۴۵ اثر در فهرست آثار ملی ثبت شده و ۲۶ اثر نیز در نوبت ثبت ملی است.

دباغ عبداللهی ادامه داد: مجموعه چینی‌های اردبیل که در دوره شاه عباس اول صفوی به دستور او جمع‌آوری و به چینی‌خانه بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی اهدا شده بود، بعد از تهاجم روس‌ها پراکنده شده و علاوه بر ۷۱ اثر موجود در مجموعه شیخ‌صفی، بخش اعظم آن در موزه آرمیتاژ سن پطرزبورگ روسیه، تعدادی در موزه ملی و تعدادی هم در موزه آذربایجان تبریز نگهداری می‌شود.

به گزارش ایرنا ، تالار یا عمارت چینی‌خانه از فضاها و بخش‌های قابل توجه مجموعه تاریخی و جهانی شیخ صفی‌الدین اردبیلی است که مجموعه‌ای نفیس از ظروف چینی اهدایی امپراطوران کشور چین به شاه عباس صفوی در آن به نمایش گذاشته شده و از مقاصد اصلی گردشگران و بازدیدکنندگان داخلی و خارجی است.

استان گردشگرپذیر اردبیل در شمال غرب ایران واقع شده است.