به گزارش ایرنا، نقشه جامع علمی مهمترین سند تحول علمی کشور مُصوب سال ۱۳۸۹ است و مجموعهای جامع، هماهنگ و آیندهنگر از مبانی، اهداف، راهبردها، ساختارها و الزامات تحول راهبردی علم و فناوری مبتنی بر ارزشهای اسلامی بمنظور دستیابی به اهداف چشمانداز ۲۰ ساله ایران را دربرمیگیرد.
غلامرضا سلیمی روز شنبه در نخستین جلسه «هیات اندیشهورز استان اصفهان» در دانشگاه اصفهان افزود: نقشه جامع علمی کشور بعنوان سند بالادستی توسعه فناوری دارای ۱۳ راهبرد کلان و ۲۲۴ اقدام ملی است.
وی که از طریق فضای مجازی در این نشست سخنرانی میکرد، اظهار داشت: اهداف و شاخصهایی برای نقشه جامع علمی کشور مشخص شده است که باید به همه آنها تا سال ۱۴۰۴ دست یابیم.
سلیمی با اشاره به اینکه ستاد راهبردی نقشه جامع علمی کشور نیز از سال ۱۳۸۹ در شورای عالی انقلاب فرهنگی تشکیل شد، اضافه کرد: این بخش اکنون بعنوان یکی از ستادهای چهارگانه این شورا با عنوان «علم و فناوری» فعالیت می کند.
سایر ستادهای شورای عالی انقلاب فرهنگی شامل «فرهنگی اجتماعی»، «زنان و خانواده» و «تعلیم و تربیت» است.
وی به تصویب و ابلاغ سند تحول شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال گذشته اشاره کرد و گفت: این شورا به وظایف حکمرانی، سیاستگذاری، تنظیمگری و تسهیلگری عمل میکند، از تصدیگری میپرهیزد و به سُکانداری و جهتدهی از طریق ستادهای چهارگانه میپردازد.
معاون آموزشی و پژوهشی ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: یکی از تحولات مهم و مورد تاکید این شورا، تمرکززُدایی و استفاده بهتر از ظرفیتهای کُل کشور با توجه به ظرفیتهای مُتنوع موجود است.
سلیمی افزود: هیاتهای اندیشهورز بمنظور پیادهسازی این تحول ساختاری، تحقق حکمرانی استانی و بهرهگیری بهتر از ظرفیتهای کُل کشور در استانها تشکیل میشود و بازوی اجرایی ما خواهد بود.
وی با بیاناینکه این هیاتها با محوریت دانشگاه مادر و مُعین هر استان و قائم مقامی دانشگاه علوم پزشکی تشکیل خواهد شد، خاطرنشان کرد: همه دانشگاهها و مراکز فعال در چرخه علم و فناوری استان عضو هیات اندیشهورز هستند.
سلیمی تصریح کرد: ما هنوز با وضعیت مطلوب در تحقق اسناد بالادستی و سیاستهای کُلی فناوری کشور مقداری فاصله داریم که باید شناسایی و اولویتبندی شود و هیاتهای اندیشهورز استانها در این زمینه میتوانند کمک کنند.
وی با تاکید بر لزوم تدوین نظام مسائل هر استان و طراحی بستههای سیاستی و حکمرانی برای حل آنها با مشارکت هیاتهای اندیشهورز افزود: این بستهها برای تصویب باید به شورای عالی انقلاب فرهنگی و ستاد علم و فناوری آن ارسال شود.
وی همچنین با اشاره به ضرورت تدوین بُرشهای استانی نقشه جامع علمی کشور توسط هیاتهای اندیشهورز استانی گفت: میزهای تخصصی بمنظور بهرهگیری بهتر از ظرفیت نُخبگان در ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی تشکیل شده است.
میزهای تخصصی ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی شامل حکمرانی آموزش عالی، آمایش آموزش عالی، آییننامه ارتقای مرتبه اعضای هیات علمی، تحول و ارتقای علوم انسانی، علوم پایه، آموزش پزشکی و هنر، آموزش مهارتی، تعاملات علمی بینالمللی، «جذب، حمایت و بازگشت نخبگان» و «اقتصاد و فرهنگ» است.
سلیمی، تشکیل هیاتهای اندیشهورز را فرصتی استثنایی و مدلی از حکمرانی محلی در حوزه علم و فناوری دانست که در اختیار استانها قرار گرفته است تا فعالتر شوند و در تنظیم اَسناد بالادستی مشارکت داشته باشند.
رییس دانشگاه اصفهان نیز در این نشست با اشاره به تفویض اختیارهایی که در سالهای اخیر در بخش آموزش عالی برای استانها صورت گرفته است، گفت: تشکیل هیاتهای اندیشهورز نیز با هدف تمرکززدایی و تدوین بُرش استانی آمایش آموزش عالی به استانها واگذار شده است.
حسین هرسیج افزود: تدوین سیاستها و پایش ظرفیتهای استانی در زمینه علم و فناوری بر عهده این هیات است.
به گزارش ایرنا، نخستین جلسه هیات اندیشهورز استان اصفهان بمنظور تمرکززدایی حکمرانی شبکهای و استفاده حداکثری از ظرفیت نُخبگان و تصمیمسازی استانی بر اساس ابلاغ آییننامه هیات اندیشهورز استانی ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی در دانشگاه اصفهان برگزار شد.
جمعی از رییسان دانشگاهها و نهادهای علم و فناوری استان اصفهان در این نشست به بیان نظرها و پیشنهادهای خود در باره چگونگی فعالیت این هیات پرداختند.
اصفهان بعنوان دومین استان دانشگاهی کشور ۱۹۹ موسسه آموزش عالی و پژوهشی فعال با جمعیت افزون بر ۲۰۸ هزار دانشجو و سه هزار و ۵۳۹ عضو هیات علمی دارد.
همچنین این خطه بعنوان استان پیشتاز در عرصه علم و فناوری و با سهم ۱۰ درصدی از کل شرکتهای دانش بنیان، رُتبه دوم را در کشور دارد.