تهران- ایرنا- چین نتیجه انتخابات تایوان را رد کرد و گفت: حزب حاکم پس از شکست در کسب اکثریت آرا، نماینده جریان اصلی افکار عمومی مردم این منطقه نیست.

به گزارش روز شنبه ایرنا از خبرگزاری سی ان بی سی، چن بین‌هوا دبیر مطبوعاتی دفتر امور تایوان که زیر نظر شورای دولتی جمهوری خلق چین فعالیت می‌کند، درباره نتایج انتخابات در تایوان اعلام کرد: نتایج این انتخابات نشان می‌دهد که حزب دموکراتیک مترقی (DPP) افکار عمومی را در این جزیره نمایندگی نمی‌کند؛ تایوان، تایوان چین است.

این بیانیه افزوده است: این انتخابات نمی تواند الگوی اساسی و تمایل مشترک هم‌وطنان دو سوی تنگه تایوان برای نزدیک شدن به یکدیگر را تغییر دهد و حرکت به سوی اتحاد نهایی و اجتناب ناپذیر میهن را متوقف سازد. موضع ما در مورد حل مساله تایوان و تکمیل اتحاد ملی، ثابت و اراده ما تزلزل ناپذیر است.

رسانه‌های چینی و تایوانی در نخستین گزارش‌ها از شمارش آرای انتخابات امروز تایوان از پیروزی «لای چینگ ته» نامزد حزب حاکم با کسب بیش از ۴۰ درصد آرا خبر دادند.

بیانیه دبیر مطبوعاتی دفتر امور تایوان چین تاکید کرده است: ما به اجماع سال ۱۹۹۲ که اصل«چین واحد» را در بر می گیرد، پایبند خواهیم بود، قاطعانه با اقدامات جدایی طلبانه «استقلال تایوان» و مداخله نیروهای خارجی مخالفت و با احزاب سیاسی، سازمان ها و افراد مختلف از هر طبقه اجتماعی در تایوان برای گسترش متقابل همکاری خواهیم کرد.

تبادلات مرزی و همکاری دو سوی تنگه، تعمیق یکپارچگی و توسعه بین تنگه، ترویج مشترک فرهنگ چین، ترویج توسعه صلح آمیز روابط بین تنگه و هدف بزرگ اتحاد مجدد با سرزمین مادری برنامه خواهد ماند.

نتیجه انتخابات تایوان احتمالاً موضع چین را در قبال این جزیره شکل می‌دهد و در عین حال بر روابط چین و آمریکا و امنیت در منطقه وسیع‌تر هند و اقیانوس آرام تأثیر می‌گذارد.

پکن انتخاب تایوان را انتخابی بین «صلح و جنگ، رفاه و زوال» می‌داند و شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین، اتحاد دوباره آن با سرزمین اصلی را «یک رویداد اجتناب‌ناپذیر تاریخی» می‌داند.