یزد- ایرنا- استاندار یزد گفت: مسئولان با همراهی مردم برای انتخاب " یزد، پایتخت گردشگری کشورهای مجمع گفتگوی آسیا" در سال ۲۰۲۴ همکاری و ماموریت خود را با دقت و جدیت پیگیری کنند.

به گزارش شنبه شب روابط عمومی استانداری یزد، " مهران فاطمی " در نشستی با حضور متولیان امر با تاکید بر مشارکت تمامی دستگاه‌های استان در برنامه‌های مرتبط با انتخاب «یزد؛ پایتخت گردشگری کشورهای مجمع گفتگوی آسیا» افزود: شرح وظایف و مسئولیت‌های هر دستگاه باید به صورت دقیق مشخص و از کلی‌گویی پرهیز شود.

وی با اشاره به برگزاری نمایشگاه «یزد؛ پایتخت گردشگری کشورهای مجمع گفتگوی آسیا» گفت: تراز برگزاری این نمایشگاه باید در سطح بین المللی باشد تا به سکویی برای ورود سایر رویدادهای پایتخت گردشگری تبدیل شود.

این مسئول ادامه داد: برای بازدید سفرا و رایزن‌های فرهنگی کشورهای خارجی، شخصیت‌ها و مقامات کشوری و یزدی تباران و بخش خصوصی از این نمایشگاه به طور رسمی دعوت به عمل آید.

فاطمی با تاکید بر ارائه بهترین محتوا در نمایشگاه «یزد؛ پایتخت گردشگری کشورهای مجمع گفتگوی آسیا» تصریح کرد: این نمایشگاه نماینده عالی میراث، فرهنگ، تمدن و ویترین و معرف جذابیت‌های یزد خواهد بود، لذا باید به بهترین نحو ممکن اجرا شود.

وی با اشاره به لزوم جمع‌بندی نهایی و ارائه تقویم زمانبندی برنامه‌های مرتبط با انتخاب «یزد؛ پایتخت گردشگری کشورهای مجمع گفتگوی آسیا» گفت: لازم است تا تارنمای این رویداد در سریع‌ترین زمان به صورت فاخر و در شان استان راه‌اندازی شود.

فاطمی در ادامه با تاکید بر آغاز فضای تبیین این رویداد در استان، عنوان کرد: صداوسیمای یزد با دعوت از فعالان گردشگری ابعاد و ظرفیت‌های ملی، بین المللی و محلی این رویداد را برای مردم تبیین و سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری یزد نیز در راستای طراحی یک رویداد اقدام کند.

وی در پایان برنامه های مرتبط با انتخاب «یزد؛ پایتخت گردشگری کشورهای مجمع گفتگوی آسیا» را یک مانور سراسری برای ارائه قابلیت‌ها و ظرفیت‌های گردشگری استان دانست و گفت: در جریان این رویداد می‌توان چالش‌های حوزه گردشگری یزد را برطرف کرد.

بافت قدیم یزد به عنوان نخستین بافت تاریخی شهری ایران، ۱۸ تیر ۹۶ در چهل و یکمین اجلاس کمیته میراث بشری سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد (یونسکو) در شهر کراکوف لهستان به ثبت جهانی رسید تا آرزویی چندین ساله با تلاش و پشتکار جمعی به واقعیت تبدیل شود.

بافت تاریخی یزد به مساحت ۷۴۳ هکتار و مساحت حریم پنج هزار هکتار در سال ۱۳۸۴ به ثبت ملی رسید.

استان یزد ۱۶۰۰ اثر تاریخی ثبت شده غیر منقول و ۶۰۰ بنای تاریخی ثبت شده ملی دارد که میزبان گردشگران داخلی و خارجی است.

این استان ۲ هزار و ۲۷۰ هکتار بافت تاریخی دارد و شهر یزد به عنوان نخستین شهر خشت خام و دومین شهر تاریخی جهان دارای بافت تاریخی ارزشمندی است.

یزد با عناوینی همچون شهر بادگیرها، شهر کار و کاریز و کاهگل، دارالعباده، دارالعلم و دارالعمل، حسینیه ایران، شهر دوچرخه‌ها، شیرینی، شهر قنات، قنوت و قناعت و شهر آتش و آفتاب شناخته می‌شود.

استان یزد یک میلیون و ۲۵۰ هزار نفر جمعیت دارد که ۸۵ درصد در ۲۴ شهر و بقیه در روستاها و آبادی ها زندگی می‌کنند.