تهران-ایرنا- فایننشال تایمز با اشاره به توانایی و مقاومت بالای یمنی‌ها و ایستادگی آن‌ها در جنگ ۹ ساله ائتلاف عربی-غربی تاکید کرد که هیچ نشانه قطعی وجود ندارد که نشان دهد صرف حمله نظامی آمریکا و انگلیس به یمن بتواند غرب را به اهداف خود در تامین امنیت برای کشتی‌های اسرائیلی در دریای سرخ برساند.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا به نقل از این نشریه تحلیلی انگلیسی، سؤالات اصلی پس از حمله مشترک آمریکا و انگلیس به یمن این است که آیا این اقدام مانع از ادامه عملیات حوثی‌ها در هدف قرار دادن کشتی‌های اسرائیلی و به مقصد اسرائیل خواهد شد یا خیر. پرسش مهم دیگر این‌که اگر این طرح شکست بخورد، پاسخ ائتلاف آمریکایی ضد یمن چه خواهد بود.
بسیاری از تحلیلگران تردید دارند حملات آمریکا بتواند حوثی‌های یمن که تقریباً ۱۰ سال بمباران ائتلاف تحت رهبری عربستان را پشت سر گذاشته و با آن مقابله کرده اند را از تلاش برای اهداف خود بازدارد.
در حالی که طرف یمنی بارها اعلام کرده بود تنها تا برقراری آتش‌بس دائم و رسیدن غذا،‌ دارو و سایر اقلام مورد نیاز مردم فلسطین به غزه به هدف قرار دادن کشتی‌ها از مقصد سرزمین‌های اشغالی و بالعکس ادامه خواهد داد،‌ مقامات آمریکایی و انگلیسی اعلام کردند هیچ جایگزین دیگری برای هشدار عملی به یمنی‌ها نداشتند. به نظر می‌رسد محاسبات آن‌ها این بوده که یک حمله بزرگ برای تغییر رفتار حوثی‌ها، حتی اگر موجب بازدارندگی یمنی‌ها نشود سرعت عملیات‌های نظامی آن‌ها را کاهش خواهد داد.
گفتنی است نیروهای ائتلاف ضد یمن در مجموع ۱۵۰ موشک هدایت شونده دقیق را به بیش از ۶۰ تاسیسات نظامی حوثی‌ها و سایت‌های پرتاب موشک در شمال این کشور شلیک کردند.
تاکنون، واکنش عمومی حوثی‌ها سرپیچی و عدم موافقت با درخواست آمریکا بوده است. ژنرال یحیی سریع، سخنگوی ارتش یمن گفت که این حملات بی‌پاسخ یا بدون مجازات نخواهد ماند و مردم یمن با حضور گسترده و میلیونی خود در شهرهای مختلف این کشور بر مخالفت خود با آمریکا و اسرائیل تاکید کردند.
فایننشان تایمز افزود: مردم یمن و حوثی‌ها سال‌ها توسط ائتلاف عربی به رهبری عربستان مورد حمله قرار گرفته‌اند و حملات محدود ایالات متحده و متحدان غربی آن‌ها، هر چقدر هم دردناک و ویرانگر باشد،‌ نمی تواند آن‌ها را از پای درآورد.
بلال صعب، یکی از فعالان اندیشکده چتم هاوس در لندن در این مورد تاکید کرد:‌ "شکست دادن یا از بین بردن نظامی یک بازیگر غیردولتی عمیقاً ریشه‌دار، توانا و انعطاف‌پذیر مانند حوثی‌ها که از حمایت مردمی هم در داخل و هم در منطقه برخوردار است بسیار سخت خواهد بود."
با این حال،‌ تحلیلگران بر این باورند امید شرکای ائتلاف آمریکایی در صورت تداوم فعالیت‌های نظامی ارتش ملی یمن در دریای سرخ،‌ تلاش‌های دیپلماتیک، به‌ویژه با ایران، برای بازگرداندن آزادی دریانوردی به منطقه است.