اراک - ایرنا - تیم فوتبال آلومینیوم اراک از ابتدای فصل جاری درگیر اشتباهات داوری بود به طوری که مدیران این تیم معتقدند اگر داوران در بازی‌های تیم اراکی عادلانه سوت می‌زدند شاید این تیم اکنون یکی از تیم‌های بالای جدول لیگ برتر بود.

به گزارش ایرنا، مدیران باشگاه فرهنگی ورزشی آلومینیوم اراک معتقدند: اگرچه اشتباهات داوری عمدی نیست اما این اشتباهات کمر تیم آنها را شکسته و در بسیاری از موارد بر انگیزه بازیکنان و کادر فنی تیم تاثیر منفی گذاشته است.

آنها براین باورند که اگر تیم فوتبال آلومینیوم می‌توانست در نیم فصل حق خودش را از داوری بگیرد اکنون یکی از ۲ یا سه تیم بالای جدول لیگ بود اما این اشتباهات حداقل در هشت بازی حق آنها را ضایع کرده و اکنون با ۲۲ امتیاز در رده هشتم جدول رده بندی لیگ برتر قرار دارند.

تیم فوتبال آلومینیوم اراک تا چند هفته نخست لیگ از هرگونه بهانه‌جویی، فضاسازی و تحت فشار قراردادن تیم داوری و جنجال‌آفرینی در طول فصل خودداری کرد اما در هفته‌های پایانی نیم فصل اشتباهات فاجعه آمیزی انجام شد که شرایط این تیم را به کلی تحت تاثیر قرار داد.

روندی که تیم های داوری در نیم فصل اول حداقل در حق آلومینیوم پیش گرفته بودند چندان نیازی به کارشناسی و بررسی ندارد چراکه اتفاقات و اشتباهات آنقدر فاحش بود که حتی افراد عادی جامعه هم به راحتی می‌توانند در مورد آن صحبت کنند.

به طور کلی داوران و کمک‌های آنها باید بدانند در چه سطحی قضاوت می‌کنند. باید بدانند که تیم‌های شهرستانی با چه امید و انگیزه‌ای وارد لیگ شده‌اند. باید بدانند که هزینه‌های باشگاهی مثل آلومینیوم اراک از درآمد کارخانه‌ای تامین می‌شود که بیش از سه هزار نفر شبانه روز در آن کار می کنند و اشتباهات داوری تمام هزینه ها و زحمات آنها را به باد می‌دهد و در مجموع این روند به تیم های شهرستانی ضربه می زند و باید این مهم اصلاح شود.

مدیرعامل باشگاه آلومینیوم اراک گفت: اشتباهات داوری در فوتبال از گذشته وجود داشته و ممکن است در برخی بازی‌ها ایجاد و تغییراتی در نتیجه یک بازی داشته باشد اما 10 بازی از ۱۵ بازی نیم فصل گذشته آلومینیوم با اشتباهات داوری همراه بوده که در بسیاری از خطاها باید به مدل قضاوت‌ها و داوری‌ها شک کرد.

«محمد رجاییان» افزود: بررسی بسیاری از خطاهای داوری نیازمند دستگاه‌ها و تجهیزاتی مانند VAR دارد اما در بسیاری از بازی‌های آلومنیوم خطاهای داوری به قدری مشهود بود که نیازی به استفاده از هیچ دستگاه و تجهیزاتی نبود.

وی بیان کرد: اشتباهات داوری در بازی مقابل صنعت نفت آبادان و ذوب آهن اصفهان نتیجه بازی را تغییر نداد اما در بازی آلومینیوم مقابل استقلال، پیکان، ملوان و فولاد منجر به تغییر نتیجه بازی شد.

مدیرعامل باشگاه آلومینیوم اراک ادامه داد: اگر این اشتباهات داوری نبود، جایگاه آلومینیوم امروز در جدول کجا بود؟

رجاییان عنوان کرد: اختلاف امتیازها در جدول لیگ برتر فوتبال کم است اما به واقع با اشتباهات داورانی که منجر به تغییر نتیجه برای آلومینیوم شده، چه جایگاهی از این تیم گرفته شده است.

وی یادآور شد: هواداران و تیم آلومینیوم همیشه برای داوری و کمیته داوران احترام قایل بوده و این را در بسیاری از بازی‌ها از جمله دیدار با تراکتورسازی که چهار گل از حریف دریافت کردیم، ثابت کردند زیرا با اینکه نتیجه بازی را واگذار کرده بودیم اما می دانسیتم داوری این دیدار قضاوت درستی داشته است.

مدیرعامل باشگاه آلومینیوم اراک اضافه کرد: امید است در نیم فصل دوم لیگ برتر فوتبال کشور، تصمیمات بهتری در خصوص قضاوت داوران گرفته شود و تجهیزات مورد نیاز برای این قشر فراهم شود.

کیفیت داوری‌ها در نیم فصل اول لیگ برتر فوتبال بسیار پایین بود

سرمربی تیم آلومینیوم اراک هم گفت: یک سری اشتباهات داوری است که نیاز به VAR دارد که قابل قبول است اما یک سری از اشتباهاتی که در نیم فصل لیگ برتر و برای تیم آلومینیوم رخ داد، خیلی ربطی به VAR نداشت.

«مجتبی حسینی» افزود: نباید از VAR چیزی درست کرد که اگر باشد همه چیز درست می‌شود، این اشتباه است زیرا این دستگاه نیز ضعف‌های خود را دارد.

وی بیان کرد: در بحث آموزش داوران، مدیریت و نظارت بر این قشر باید فکرهای جدیدی شود تا کیفیت داوری در فوتبال ارتقا پیدا کند.

سرمربی تیم آلومینیوم اراک ادامه داد: در نیم فصل گذشته، تیم‌های حاضر در لیگ برتر فوتبال بویژه آلومینیوم، ضربات زیادی از اشتباهات داوری متحمل شدند.

حسینی عنوان کرد: همه مشکلات را نباید به گردن VAR انداخت و باید کیفیت داوری‌ها را ارتقا دارد و امید است این مهم در نیم فصل دوم مورد توجه قرار گیرد.

خطاهای داوری مختص باشگاه آلومینیوم نیست

رئیس هیات فوتبال استان مرکزی گفت: مشکل و خطاهای داوری مختص به باشگاه آلومینیوم نیست و در بازی‌های زیادی دیده شده است.

«محمدرضا غفاری» افزود: فدراسیون فوتبال به دنبال VAR است تا بتواند خطاهای داوری را کم کند اما استفاده از هیمن دستگاه نیز موجب حذف کامل خطاها نمی‌شود.

اشتباهات داوری در نیم فصل اول برای تیم‌های دیگر به غیر از آلومینیوم از جمله مس رفسنجان و صنعت نفت آبادان نیز رخ داد که در نتایج بازی آنها تاثیرگذار بود.

رئیس هیات فوتبال استان مرکزی، با بیان اینکه خطاهای داوری در بازی فوتبال به هیچ عنوان تعمدی نیست، گفت: استفاده از VAR در ورزشگاه امام خمینی (ره) اراک با جدیت دنبال می‌شود.

غفاری اظهار کرد: فدراسیون فوتبال ۲ دستگاه VAR خریداری کرده و قرار است در صورت تامین اعتبار به هفت دستگاه افزایش یابد.

وی تاکید کرد: تحریم‌های ظالمانه به فوتبال کشور نیز آسیب‌های جدی وارد کرده و پول‌های فدراسیون بلوکه است و حساب‌ها هنوز باز نشده است.

اشتباهات داوری نتیجه ۱۱ بازی لیگ برتر را تغییر داد

رئیس فدراسیون فوتبال گفت: اشتباهات داوری نتیجه ۱۱ بازی لیگ برتر فصل جاری را تغییر داد.

مهدی تاج در نشست مجمع عادی سالیانه فوتبال استان مرکزی، افزود: همچنین اشتباهات داوری در ۱۲ مسابقه دیگر لیگ هم وجود داشته اما نتیجه بازی را تغییر نداده است.

وی ادامه داد: همه تیم‌های حاضر در لیگ برتر ادعا می‌کنند که از اشتباهات داوری ضرر کرده‌اند اما این طور نیست اگر تیم‌ها در برخی مسابقات از اشتباهات داوری ضرر کرده‌اند، در برخی مسابقات هم از این اشتباهات سود کرده‌اند و نتیجه بازی به نفعشان شده است.

رئیس فدراسیون فوتبال بیان کرد: تیم فوتبال آلومینیوم اراک یکی از تیم‌هایی است که در فصل جاری بیش از تیم‌های دیگر از اشتباهات داوری ضرر کرد و در بازی دیروز شاید اگر VAR بود کمک داور اشتباه نمی‌کرد.

تاج اضافه کرد: اگرچه تجهیز ورزشگاه‌ها به VAR وظیفه باشگاه‌ها است اما فدراسیون این وظیفه را بر عهده گرفته است.

هم اکنون که نیم فصل دوم لیگ برتر فوتبال آغاز شده و تیم فوتبال آلومینیوم اراک فردا(پنجشنبه) در اراک میزبان پرسپولیس است، انتظار می‌رود روند قضاوت داوران در نیم فصل اول اصلاح شده باشد و تیم‌های شهرستانی از جمله آلومینیوم اراک بیش از این متضرر از قضاوت‌های ناعادلانه نشوند.

در مسابقات لیگ برتر فوتبال کشور ۱۶ تیم حضور دارند که تیم آلومینیوم اراک در نیم فصل اول این رقابت‌ها با ۱۵ بازی، ۶ برد، چهار تساوی، پنج باخت و ۲۲ امتیاز در جایگاه هشتم جدول قرار دارد.