سیدجمال وزیری روز سهشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: سال تحصیلی (۱۴۰۲-۱۴۰۳) با شعار «مهر مهدوی، معلم تمدن ساز و مدرسه صالح» مطابق با اسناد بالادستی آموزش پرورش از جمله سند تحول بنیادین و بیانیه گام دوم انقلاب آغاز شد.
وی با اشاره به برگزاری کنگره سه هزار شهید استان سمنان در بهار سال آینده، افزود: بیش از ۱۵۷ یادواره شهدای دانش آموز در مدرسههای استان برگزار شد و تا اواخر اردیبهشت ماه برگزاری یادوارهها ادامه مییابد.
وی بیان کرد: سیاست آموزش و پرورش در دوره کنونی توجه به اخلاق و نکات پرورشی در بین دانشآموزان است.
وی بیان کرد: شکوفا شدن استعداد و شکفتگی دانش آموزان در نظام تعلیم و تربیت پیگیری میشود، که لازمه تحقق این رویکرد رسیدن به تعادلی از تعلیم و تربیت با راهبرد تقویت همافزایی و هم پوشانی بین خانه، مدرسه و مسجد است.
برخورد کلیشهای در آموزش نتیجه گلخانهای دارد
وزیری تاکید کرد: برخورد کلیشهای و تراریخته در نظام تعلیم و تربیت جواب نمیدهد و نتیجه آن مانند میوههای گلخانهای است که مقاومت و ماندگاری ندارد.
وی اضافه کرد: دوره کنونی عصر حمله به مغزها و حکمرانی دیجیتال و فضای مجازی است و راه مقابله با فضای مجازی و طوفانهایی که دانشآموزان را مورد هجمه قرار داده، توانمندسازی مدیریت رفتاری و عقلانیت کلامی دانش آموزان است.
این مسوول بیان کرد: معلمان آموزش و پرورش افرادی وارسته و نسلی هستند که در ۲ مکتب شهید مطهری و شهید حاج قاسم سلیمانی پرورش یافتند و ما اکنون با کمک این ۲ بال تربیتی و مقاومتی اهداف رهبر معظم انقلاب را محقق میکنیم.
وی ادامه داد: باید تلاش کرد کودکان در بستر محبت، آزادی و امنیت به رشد طبیعی و تربیتی خود برسند، اگر میخواهیم نسل آینده نسلی توانمند باشند، باید از دوره مدرسه فرصت داد بازیگر اساسی در کلاس درس باشند، باید با کمک معلمان نقشپذیری را بیاموزدند.
بیش از کلاس درس به «کلاس انسانی» نیاز است
وزیری تصریح کرد: بیش از کلاس آموزشی در این برهه از زمان به «کلاس انسانی» نیاز داریم، بیش از نیاز به تربیت انسان دانشمند به انسان توانمند بر مبنای انگارههای ایرانی و اسلامی نیاز داریم.
وی تاکید کرد: دانشآموزان باید از دادهورزی و دادهمحوری به عقلانیت و خردورزی برسند و این موضوع از سیاستهای در دستور کار و مورد پیگیری در آموزش و پرورش است.
وی با اشاره به فرموده رهبرمعظم انقلاب، بیان کرد: معلمان افسران سپاه پیشرفت کشور هستند و معماری کشور و نظام جمهوری اسلامی ایران به دست معلمان و دانشآموزان است.
مدیرکل آموزش و پرورش استان سمنان گفت: نظام آموزش و پروش انقلاب اسلامی ایران آنقدر غنا دارد که تعلیم و تربیت را گسترش جهانی دهیم و زیر سایه سند آموزشی ۲۰۳۰ و سند غربی و بیگانه نباشیم.
«نظام آموزشی فرازنشین»
وی تصریح کرد: نظام آموزش و پرورش انقلاب اسلامی ایران آنقدر غنی است که از آن به تعبیر «نظام آموزشی فرازنشین» یاد میشود و تضمین کننده توسعه منابع ملی و انسانی است. مدرسه محل پرورش و پسانداز نیروی انسانی است و اگر میخواهیم در آینده نسل انقلابی و فرهیخته داشته باشیم، باید دانشآموزان زیر چتر نظام ملی آموزشی، تربیتی و اسلامی پرورش یابند و در این صورت هیچ نگرانی در آینده نخواهد بود.
وزیری افزود: سیاست دیگر آموزش و پرورش حرکت به سمت مهارتمحوری، ابزارمحوری و مهارتگرایی دانشآموزان است و راهبرد «هر دانشآموز یک مهارت، یک نقش» در برنامه فراگیر پرورشی مورد تاکید و مورد توجه است.
وی تاکید کرد: معلمان ما باید معلم انسانیت باشند و فقط معلم کتاب نباشند و هم افزایی بین سه ضلع منزل، مدرسه و مسجد در تربیت دینی و پرورش نسلی فرهیخته موثر است.
وی گفت: مدرسه خط مقدم جبهه فرهنگی است و مدیر مدرسه فرمانده جبهه فرهنگی است و باید تلاش کنیم اتفاقهای خوب در مدرسه رخ دهد.
مدیرکل آموزش و پرورش استان سمنان خاطرنشان کرد: امروز نقش مدرسه فقط آموزش نیست بلکه باید نقش انتقال فرهنگ را ایفا کند.
۱۳۲ هزار دانش آموز در بیش از یکهزار و ۱۰۰ مدرسه در سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ مشغول به تحصیل هستند.