در این روزها با توجه به اینکه قیمت املاک و مستغلات بسیار بالا رفته است خطراتی که این دسته از اموال را تهدید میکنند بسیار حائز اهمیت شده اند. همچنین به دلیل اینکه این املاک ممکن است حاصل دسترنج یک فرد در طول زمان یا یک خانواده باشد ارزش این اموال را بیش از پیش نمایان می سازد.

پس با توجه با همه این تفاسیر اکثر افراد تلاش میکنند تا برای محافظت از املاک خود موفق باشند. در نتیجه کاهش این قبیل ریسک ها در هر زمانی موضوع اصلی افراد بوده است. یکی از مهمترین خطراتی که تهدید کننده منافع است در زمان معاملات بروز پیدا میکند.

دیگر مسئله ای که سبب نگرانی و اضطراب افراد است نتیجه دعاوی ملکی در دادگاه میباشد زیرا پس از صدور حکم از سوی قاضی دیگر نمیتوان اقدامی انجام داد. به صورت کلی هر زمانی که مشکل حقوقی برای املاک ما به وجود بیاید بهترین شخصی که میتواند راهنمای ما در این حوزه باشد وکیل ملکی متخصص هست که با دانش و تجربه ای که دارند میتواند از حقوق و منافع ما دفاع نماید پس بهتر است بدانیم که چگونه میتوانیم یک وکیل ملکی خوب انتخاب کنیم.

وکیل متخصص املاک چه کسی است؟

بهتر است بدانید وکیل به شخص گفته میشود که دارای پروانه وکالت یا مجوز کار وکالت از سوی مقام صالح یعنی کانون وکلای دادگستری یا قوه قضائیه است. گستردگی روزافزون مسائل و مشکلات حقوقی سبب شده است که اشخاص در زمینه کار وکالت مانند دیگر کشورها به سوی تخصصی شدن حرکت کنند. این مسئله تا حد زیادی به نفع متقاضیان خدمات حقوقی میباشد زیرا که با یک جست و جوی ساده میتوانند افرادی که در این زمینه به صورت تخصصی فعالیت میکنند را پیدا کرده و مشکلات خود را با آنها در میان بگذارند.

وکیل ملکی به شخصی گفته میشود که نسبت به قوانین و مقررات املاک و اسناد مسلط باشد و همچنین به رویه قضائی حاکم بر دادگاه های کشور نیز اشراف کامل داشته باشد.

امروزه موسسات حقوقی مجاز مانند موسسه حقوقی اترس وجود دارند که میتوانند راهنمای خوبی برای شما در زمینه مشکلات ملکی باشند. زمانی پرونده و مسائل ملکی به اینگونه از موسسات حقوقی ارجاع داده میشود به علت وجود دپارتمان های تخصصی حقوقی، بررسی از سوی چندین وکیل خبره صورت میگیرد.

همین ویژگی میتواند بیشترین منفعت را برای موکلین داشته باشد زیرا علاوه بر اینکه با پرداخت یک حق الوکاله چندین وکیل بر روی مسائل وی کار میکنند، پرونده با کمترین میزان ریسک پیش میرود. همچنین پیگیری روند پرونده ها بسیار ساده تر و سریع تر خواهد بود

چرا باید در پرونده های ملکی وکیل انتخاب کنیم؟

با پاسخ به این پرسش میتوانیم به بسیاری از پرسشهای دیگر نیز پاسخ دهیم. همانطور که در بالا اشاره شد املاک در کشور ایران از ارزش اقتصادی بالایی برخوردار هستند. اما علاوه بر مسئله اقتصادی باید توجه به میزان پیچیدگی این دسته از پرونده ها نیز داشته باشیم.

بخشی از میزان پیچیدگی این دسته از پرونده ها مربوط به قوانین مختلف و متنوعی است که در این زمینه وجود دارد و در هر مسئله در ابتدا باید تشخیص داد که قانون حاکم بر پرونده چه قانونی میباشد.

سپس با اطلاع از قوانین و مقررات خاص این حوزه و همچنین رویه قضایی به بررسی، تجزیه و تحلیل مسئله از جنبه های مختلف پرداخت. انجام تمام این اقدامات توانایی، دانش و تجربه خاصی را طلب میکند که تنها در وکلای ملکی میتوان آنرا یافت.

تکثر قوانین مختلف از جمله قانون اخیر مجمع تشخیص نظام در مورد ثبت رسمی الزامی معاملات کمک گرفتن از وکیل میتواند به صورت های مختلفی انجام شود که از جمله آنها میتوان به قبول وکالت از سوی او و دریافت مشاوره حقوقی اشاره کرد.

پیچیدگی و به طول انجامیدن دعاوی ملکی ممکن است موجب پرداخت هزینه های دادرسی بالا، محروم شدن از منافع ملک در طول دعوا و هزاران مشکلات دیگر باشد که جملگی سبب بالا رفتن حساسیت و اهمیت یاری گرفتن از وکیل ملکی متخصص می شود. پس با استفاده از وکلای دادگستری میتوانید از بالا رفتن هزینه ها جلوگیری کرده و در سریع ترین زمان ممکن به دعاوی خاتمه ببخشید تا وقت زیادی از شما به هدر ندهد.

ویژگی های وکیل ملکی خوب و حرفه ای

به دلیل جایگاه ویژه ای که وکلا در حفظ و دفاع از منافع شما دارند بهتر است برای انتخاب وکیل خوب و حرفه ای به نکات زیر توجه نمایید تا دچار اشتباه نشوید.

1.تخصص و تجربه کاری:

اولین و مهمترین نکته برای بررسی یک وکیل خوب در ابتدای امر توجه به دانش تخصص وی و داشتن تجربه کافی میباشد. تجربه وکیل سبب میشود تا وی اشراف کاملی نسبت به رویه قضایی حاکم بر دادگاه ها داشته باشد و در دریافت نتیجه مطلوب و تسریع پیگیری قضایی بسیار موثر است.

2.پیگیری پرونده به صورت مستمر:

پیگیری پرونده از مراجع ذی صلاح با توجه به آمار میتوان گفت که یکی از عوامل مهم در پیروزی دعاوی میباشد. این اتفاق سبب میشود تا وکیل و موکل از روند رسیدگی در حداقل زمان ممکن مطلع گردند و با هم فکری یکدیگر تصمیمات لازم را برای بهبود روند اتخاذ نمایند.

3.قیمت گذاری شفاف:

با توجه به اینکه در ارائه خدمات حقوقی کیفیت خدمات بسیار مهم تر از قیمت آنها میباشد اما یکی از دغدغه های موکلین و متقاضیان دریافت قیمت دقیق و شفاف از سوی وکیل است. وکیل نیز باید در ابتدای ارائه پرونده از سوی موکل قیمت دقیق و نهایی را به وی اعلام کند.

4.صداقت وکیل :

درست است که صداقت در نتیجه برخی کارها تاثیر بسزایی ندارد و در زمان انتخاب وکیل شاید بررسی این نکته دارای اهمیت خاصی برای متقاضیان نداشته باشد اما در همکاری های طولانی مدت و همچنین در اموری مانند وکالت که وکیل نسبت به بسیاری از رازهای شخصی و کاری فرد آگاهی دارد این نکته دارای اهمیت می‌شود. یکی از نشانه های یک وکیل صادق این است که نتیجه رای دادگاه را تضمین نمی‌کند.

خدمات حقوقی یک وکیل ملکی

وکلای ملکی با توجه به تخصصی که دارند میتوانند در مواضع مختلفی به متقاضیان خود خدمات حقوقی ارائه کنند. یکی از این مواضع اعلام وکالت در دعاوی ملکی میباشد.

در اینجا وکیل به نمایندگی از موکل خود در جلسات دادگاه حضور پیدا کرده و همچنین با ارائه دفاعیات لازم در مراجع قضایی از حقوق و منافع موکل خود حفاظت میکند.

اگر متقاضیان نخواهند که برای انجام امور خود وکیل اخذ نمایند، میتوانند با دریافت مشاوره حقوقی از او، راسا برای انجام امور قضایی اقدام نمایند.

موضع دیگر یاری رسانی وکلای ملکی به موکلین زمانی هست که موکل وی میخواهد ملکی از املاک خود را بفروشد یا ملکی را خریداری نماید. در این صورت میتواند با کمک گرفتن از وکیل متخصص املاک ریسک های جبران ناپذیر معاملات ملکی را کاهش دهد.

وکلا می توانند هم در جلسه خرید و فروش در کنار موکلین خود حضور داشته باشند و هم میتوانند با تنظیم قرارداد ریسک بروز مشکلات را به حداقل برسانند.

سخن آخر

در انتها باید گفت که وکلای پایه یک دادگستری متخصصین امور حقوقی هستند و در هر زمانی یاری گرفتن از آنها میتواند به نفع اشخاصی باشد که تخصصی در این زمینه ندارند. همانطور که در ابتدای این گفتار نیز توضیح دادیم ارزش و اهمیت بالایی که املاک در کشور ایران دارند ریسک پذیری در آن حوزه را بسیار سخت کرده است.

*** محتوای این مطلب تبلیغاتی است و ایرنا مسئولیتی درباره آن ندارد.