مشهد-ایرنا- رییس اداره بهداشت و مبارزه با بیماریهای دامی دامپزشکی خراسان رضوی گفت: ایمن‌سازی رایگان بیش از پنج میلیون و ۸۰۰ هزار دام سبک و سنگین در روستاهای این استان در مقابل بیماری تب‌برفکی آغاز شد.

دکتر محمدرضا بهروزیان شریف روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: طبق پیش بینی های انجام شده واکسیسناسیون حدود ۲۰۰ هزار راس دام سنگین و پنج میلیون و ۶۰۰ هزار راس دام سبک در روستاهای خراسان رضوی طی ماه‌های دی و بهمن انجام می‌شود.

وی بیان کرد: عملیات واکسیناسیون رایگان دامهای سبک و سنگین روستایی و عشایری استان در برابر بیماری تب برفکی همزمان با سراسر کشور در حال اجرا است.

رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی با اشاره به افزایش ابتلا به بیماری تب برفکی در دام‌های استان طی سال جاری افزود: از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۷ مورد مثبت ابتلا به تب برفکی در بین دامهای استان ثبت شده است، در حالیکه این میزان در مدت مشابه پارسال ۱۳ مورد بوده است.

وی اظهار کرد: ۱۳ راس گاو و چهار راس گوسفند مبتلا به تب برفکی بوده اند. ضمن اینکه در سال گذشته کل موارد شناسایی شده تب برفکی در استان خراسان رضوی ۱۳ مورد بوده است.

بهروزیان با بیان اینکه در کل کشور کانونهای این بیماری افزایش داشته است، اظهار کرد: افزایش آمار ابتلا به این بیماری به دلیل جابجایی دام از غرب کشور به داخل استان بوده است، به همین دلیل به دامداران توصیه شده حمل دام بدون مجوز را انجام ندهند.

وی تاکید کرد: با توجه به لزوم ایجاد ایمنی مناسب در دام‌ها و به منظور جلوگیری از هر گونه ضرر و زیان احتمالی، واکسیناسیون در این طرح به صورت رایگان برای دامداران روستایی و عشایری انجام می‌شود.

تب برفکی از بیماری‌های بسیار مسری دام است که می‌تواند باعث ایجاد تلفات در بره، بزغاله و گوساله‌ها شده و کاهش تولید شیر و گوشت را در بر داشته باشد.