تهران-ایرنا- اسپوتنیک با ارایه تحلیلی نوشت: جنگ بین قدرت‌های جهانی و جنبش انصارالله یمن در دریای سرخ در حالی ادامه دارد که تحلیلگران اعتقاد دارند به طور حتم بازنده جنگ دریای سرخ حوثی‌ها نخواهند بود.

به گزارش ایرنا به نقل از اسپوتنیک، در روزهای گذشته برخورد نظامی قدرت‌های برتر جهان با گروه‌های مردمی یمنی و جنبش انصارالله به تیتر اول رسانه‌ها تبدیل شده است

این گزارش می افزاید: در تبلیغات این رسانه‌ها، یمن به عنوان یک قدرت ضعیف معرفی ‌شده که چند ناو جنگی قادر است آنها را شکست دهد. ولی ممکن است در نگاه اول به نظر برسد که آنها نسبت به ارتش آمریکا-بریتانیا ضعیف باشند ولی آمریکا، اروپا و حتی اسرائیل از نظر نظامی و اقتصادی بسیار آسیب‌پذیرتر از یمنی‌ها هستند.

به بیان ساده، از نظر اقتصادی و نظامی، ایالات متحده، انگلیس، اروپا و رژیم صهیونیستی چیزهای بیشتری برای از دست دادن دارند. در این میان متحدان یمنی‌ها از جمله حزب الله لبنان را به هیچ وجه نباید نادیده گرفت. در صورت تشدید جنگ با اسرائیل، به میدان آمدن نیروهای حزب‌الله ممکن است معادلات را تغییر دهد.

این گزارش می افزاید: در جنگ حزب الله و اسرائیل در سال ۲۰۰۶، که در آن رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان حمله کرد، حزب الله توانست ضربات مهلکی به نظامیان صهیونیست وارد کند که منجر به عقب‌نشینی آنها شد.

اسرائیل و متحدان آنها در ایالات متحده و اتحادیه اروپا بهتر است این نبردها را قبل از تشدید وضعیت فوق‌العاده ناآرام فراتر از نقطه بدون بازگشت، به خاطر بسپارند.

تشدید تنش بین حزب‌الله و اسرائیل در مرز جنوبی لبنان نه تنها منطقه درگیری کنونی را به سمت شرق مدیترانه گسترش می‌دهد، بلکه می‌تواند به سرعت به تهدیدی جدی برای شهر حیفا اسرائیل تبدیل شود که تنها ۲۰ مایلی از مرز لبنان فاصله دارد.

اسپوتنیک می افزاید: حملات موشکی اخیر آمریکا و انگلیس علیه نیروهای یمنی حدود یک میلیون دلار هزینه داشته که تنها پنج نفر از یمنی‌ها را هدف گرفته است. در صورتی که تنش‌ها در دریای سرخ ادامه پیدا کند هزینه‌های جانبی برای شرکت‌های تجاری بسیار بیشتر از این خواهد شد.

در حال حاضر بسیاری از شرکت‌های تجاری و حمل و نقل محصولات نفتی، از تنگه باب‌المندب دور مانده و هزینه‌های آنها در حال افزایش است. در آینده نزدیک این اختلال عمده در تردد نفتکش‌ها ممکن است تاثیری صعودی بر قیمت نفت داشته باشد.

در پایان این گزارش آمده است: یمنی‌ها حتی مجبور نیستند به کشتی‌های تجاری شلیک کنند چراکه تهدید احتمال شلیک موشک یا مختل کردن ترافیک کشتیرانی دریای سرخ که محل ترانزیت ۱۲ درصد از کل کالاهای تجارت جهانی ارزیابی می شود، کافی بوده است.