به گزارش خبرنگار ایرنا، مولدسازی داراییهای دولت به عنوان مطالبه مقام معظم رهبری، در شورای عالی هماهنگی قوا به تصویب رسید و در بندهایی از لایحه برنامه هفتم پیشنهاد شد. هدف این است که داراییهای وسیعی که راکد مانده وکارایی لازم را ندارد برای سرمایهگذاریهای دولت در اجرای پروژهها مورد استفاده قرار گیرد.
برخی تجربههای تلخ گذشته سبب شد تا در ابتدای اجرایی شدن این مصوبه ارزشمند برخی نگرانیها و هشدارها در این زمینه مطرح شود، در حالی که پایش داراییهای دولت و جلوگیری از غیرمولد شدن آنها در کشورهای پیشرفته دنیا نیز مرسوم است.
اما با گذشت بیش از یکسال و روند شفاف و روشن مولدسازی در دولت سیزدهم، کارآمدی آن را نشان داده و در بخشهای مختلف هدفمند و برنامهریزی شده و به عنوان یکی از بهترین راهها برای تأمین مالی غیرتورمی در سرمایهگذاریهای عمرانی دولت دنبال میشود.
مولدسازی به نفع مدرسههای نوساز
براساس قانون بودجه سال ۱۴۰۱ به آموزش و پرورش اجازه داده شد تا بتواند با تبدیل به احسن کردن املاک و افزایش داراییهای خود، طرحهای نیمه تمام خیران را تکمیل کند؛ اما به گفته رئیس سازمان نوسازی و توسعه و تجهیز مدارس کشور این قانون به دلایلی چنانکه باید پیش نرفت و در نهایت در جلسه سران قوا مطرح شد تا سرانجامبخشی شود.
به گفته حمیدرضا خانمحمدی بر این اساس در بودجه سال ۱۴۰۲نیز یکهزار و ۸۰۰ میلیارد ریال برای همه دستگاهها در نظر گرفته شد تا از محل مولدسازی به بودجه دولتی کمک شود که آموزش و پرورش را نیز شامل میشد.
او در مصاحبهای که دی ماه جاری با خبرنگار ایرنا داشته، قانونی که در جلسه سران قوا تصویب شد را برای وزارت آموزش و پرورش "فوق العاده" توصیف کرد چرا که به اعتقاد او با مولدسازی این دارایها، همه عواید به این وزارت بازمیگردد.
رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور البته این توضیح را هم داد که عواید حاصل از مولدسازی املاک تنها برای ساختوساز است و صرف مسائلی مانند حقوق یا پرداخت پاداش بازنشستهها نمیشود.
استاندار فارس نیز از دستگاهها و سازمانهای دولتی فارس از جمله آموزش و پرورش خواست تا طرح مولدسازی اموال مازاد را جدی بگیرند و نسبت به عملیاتی شدن آن اهتمام ویژه داشته باشند.
محمد هادی ایمانیه تاکید کرد دستگاهها باید کمک کنند تا با فروش یا تهاتر اموال مازاد زمینه برای تکمیل پروژه ها و طرحهای نیمه تمام فراهم شود چرا که مولدسازی فرصت استثنایی نگاه کنند تا زمینه اجرای آن در کشور فراهم شود.
آنطور که مدیرکل نوسازی و توسعه و تجهیز مدارس فارس گفت استاندار به عنوان رئیس کارگروه مولد سازی حمایت همهجانبهای از مولدسازی داراییهای آموزش و پرورش داشته و به دنبال ان مدیرکل و روسای ادارات آموزش و پرورش نیز پیگیری و همکاری خوبی در این زمینه داشتهاند تا فارس نخستین استانی باشد که مولدسازی به نفع تکمیل مدرسههای در حال ساخت کلید بخورد.
تحقق مولدسازی داراییهای آموزش و پرورش در فارس
بر اساس آمار ادارهکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس فارس، این استان حدود ۶۰۰ پروژه نیمه تمام خیرساز و دولتی دارد که تکمیل آن نیازمند تزریق اعتبار هستند.
اکنون که فرصت مولدسازی داراییهای راکد شده دولت فراهم است، این ظرفیت فرصتی برای ساماندهی به این پروژهها و ارتقای سرانه فضای آموزشی فارس است؛ اقدامی که به گفته مسئولان نوسازی مدارس و آموزش و پرورش، پرقوت آغاز شده و فارس نخستین استانی بوده که مزایده و فروش داراییهای راکد را داشته و درآمد حاصل از آن نیز به استان رسیده است.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس فارس به خبرنگار ایرنا گفت: در نخستین گام ۱۰ واحد در شهرستانهای ارسنجان و فیروزآباد، پس از شناسایی و دریافت مجوزهای لازم، از طریق مزایده به فروش رفت.
محمد خلیل خرد افزود: با این حساب فارس نخستین استانی است که املاک غیر مولد دولتی آموزش و پرورش در آن به فروش رسیده است.
به گفته او حدود ۱۶۰ میلیارد ریال درآمد از این مرحله مولدسازی داراییهای آموزش و پرورش فارس حاصل شده که در اولویت نخست، این درآمد صرف تکمیل پروژههای نیمه تمام خیرساز میشود و در اولویتهای بعدی برای برای پروژه های نیمه تمام دولتی و سپس اجرای مدرسههای جدید استفاده میشود.
خلیل خرد اعتبار گفت :حاصل مولد سازی این واحدها نیز به استان وارد شده تا برای تکمیل مدرسههای نیمهتمام به کارگرفته شود.
او البته این نکته را نیز یادآور شد که درآمدحاصل از مولدسازی در همان نقطهای از استان که داراییها تبدیل وضعیت شده باشد هزینه میشود؛ بنابراین درآمد این مرحله تنها در فیروزآباد و ارسنجان صرف خواهد شد.
آنطور که مدیرکل نوسازی و توسعه و تجهیز مدارس فارس گفت مرحله دوم و سوم مولدسازی داراییهای آموزش و پرورش فارس نیز در حال انجام است و ۹ فقره از ملک های شناسایی شده برای تبدیل وضعیت و مولدسازی ارسال شده است.
خرد گفت: این املاک پس از دریافت مجوزهای لازم به مزایده گذاشته میشود.
به گفته مدیرکل نوسازی و توسعه و تجهیز مدارس فارس اظهار کرد: این استان شمار قابل توجهی پروژههای نیمه تمام دارد که باید سروسامان گیرد و مولدسازی کمک خوبی به آموزش و پرورش فارس است تا دانشآموزان فارس در مدارسی استاندارد، نوساز تحصیل کنند.