به گزارش خبرنگار میراث فرهنگی، چند روز پیش دفتر ایرنا اصفهان گزارشی درباره بافت تاریخی خمینیشهر با عنوان معادله چند مجهولی یک خیابان در بافت تاریخی خمینیشهر اصفهان منتشر کرد که در آن اشاره شده است «محدوده بافت تاریخی ۱۶۸ شهر کشور که خمینیشهر هم یکی از آنها است در سال ۱۳۸۸ توسط سازمان (وقت) میراث فرهنگی تهیه شده و با پیگیرهای این نهاد پس از ۶ سال در سال ۱۳۹۴ از سوی شورایعالی شهرسازی و معماری ایران به همراه ضوابط ۱۳ گانه حفظ و احیا، تصویب و در سال ۱۳۹۶ ابلاغ شد».
آن طور که کارشناسان می گویند، مجوز احداث خیابان بخشداری در بافت تاریخی خمینی شهر مغایرت اساسی با مصوبه ۱۶۸ شهر دارد و بر همین اساس هم، وزارتخانه و اداره کل میراث فرهنگی اصفهان چهار سال با عبور خیابان بخشداری از میان بافت تاریخی خمینی شهر مخالفت کرد اما شرایط به همین منوال باقی نماند و به یکباره، آذر امسال ورق برگشت.
مناقشه میراثفرهنگی و کمیسیون ماده ۵ تعریض خیابان بخشداری
علیرضا ایزدی مدیرکل ثبت و حریم آثار و حفظ و احیاء میراث معنوی و طبیعی وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی، درباره حواشی پیشآمده پیرامون بافت تاریخی خمینیشهر اصفهان توضیح داد: با توجه به عکسهای سال ۱۳۳۵، سه روستا در غرب اصفهان داشتیم که به سهدِه مشهور بودند. این سه روستا در اواخر دهه ۳۰ گسترش پیدا میکنند و در دهه ۴۰ تبدیل به شهری به نام همایونشهر میشوند که پس از پیروزی انقلاب اسلامی به خمینیشهر تغییر نام میدهد.
وی بیان کرد: خمینیشهر قاعدتاً مثل سایر شهرها، طرح تفصیلی و طرح جامع داشته است. بر اساس طرح اولیه خمینیشهر، میراث فرهنگی بحث شوارع خیابانی را در قالب همان طرح تفصیلی در دهه ۸۰ مصوب کرد و بر اساس آن، توافقاتی در دستور کار شهرداری قرار گرفت که خیابان بخشداری از جمله آنها است.
«خیابان بخشداری پر از اعوجاج و دندانههای عجیب بوده و عرض آن متغیر است. در انتهای خیابان مذکور، یک حمام و مسجد ثبتی قرار دارد که اتفاقاً میراث فرهنگی مرمتش کرده و وضعیت آنها مناسب است. بعد از اینکه در سال ۱۳۸۹ بافت تاریخی خمینیشهر مصوب و ابلاغ شد، یکی از مسائلی که همیشه باعث مناقشه میان میراث فرهنگی و دبیرخانه کمیسیون ماده ۵ شد، تعریض خیابان بخشداری است»
مدیرکل ثبت و حریم آثار و حفظ و احیاء میراث معنوی و طبیعی خاطرنشان کرد: بعد از چالشهای فراوان، بنا شد که یک مشاور ذیصلاح که کار طرح تفصیلی شهر را انجام میدهد، شرایط معبر و خیابان بخشداری را بررسی کند. نهایتاً یک خط پروژهای تعریف شد که بتواند راه دسترسی مناسبتری را برای مردم فراهم کند؛ با این قید که حداکثر عرض معبر ۱۶ متر باشد که ۶ متر آن مسیر تردد خودروها و بقیه پیادهراهی با سنگفرش مناسب است.
اعطای کاربری اداری و تجاری در خیابان بخشداری ممنوع است
ایزدی تاکید کرد: مسیر تردد خودروها صرفاً باید ۶ متر (به اندازه دو خودرو کنار هم برای رفت و برگشت) باشد و بقیه معبر به پیادهراهی با تاکید بر جاذبههای گردشگری تبدیل شود. همچنین بر اساس کمیسیون ماده ۵ بنا بر این شد که در این معبر کاربری اداری اعطا نشود تا بار ترافیکی ایجاد نکند.
مدیرکل ثبت و حریم آثار و حفظ و احیاء میراث معنوی و طبیعی وزارت میراث فرهنگی اظهار داشت: طرح تعریض خیابان بخشداری با رعایت ۶ متر تردد خودرو و ممنوعیت کاربری تجاری در بدنههای خیابان در کمیسیون ماده ۵ استانداری مصوب شده است، اما برای تصویب نهایی و اجرا، باید مصوبه شورای عالی مسکن و شهرسازی را هم دریافت کند.