تهران- ایرنا- تاجیکستان و قزاقستان امروز دوشنبه در بیانیه‌های جداگانه‌ای با توجه به انتخابات اخیر جزیره تایوان اعلام کردند که قاطعانه از سیاست «چین واحد» حمایت کرده و دولت جمهوری خلق چین را تنها نماینده قانونی قلمرو چین می‌دانند.

به گزارش ایرنا، وزارت‌خارجه تاجیکستان در بیانیه‌ای که در وب‌سایت رسمی این وزارتخانه منتشر شد، نوشت: در ارتباط با «انتخابات ۱۳ ژانویه (۲۳ دی) ۲۰۲۴ در تایوان چین»، دوشنبه قاطعانه از سیاست «چین واحد» حمایت می‌کند و دولت جمهوری خلق چین را تنها دولت مشروع و نماینده کل چین می‌داند.

در این بیانیه آمده است: تاجیکستان تایوان را به عنوان بخشی جدایی‌ناپذیر از قلمرو چین به رسمیت می‌شناسد و با قاطعیت با هرگونه تلاش و دخالت خارجی در امور داخلی این کشور دوست مخالف است.

در بیانیه مشابهی که از سوی وزارت امور خارجه قزاقستان صادر شد، دولت آستانه تاکید کرد که «از تلاش های دولت چین برای اجرای اتحاد صلح آمیز کشور» حمایت می کند.

وزارت خارجه قزاقستان در این بیانیه عنوان کرد: در ارتباط با انتخابات برگزار شده در تایوان، جمهوری قزاقستان حمایت قاطع خود را از اصل «چین واحد» تکرار و تأیید می‌کند که دولت جمهوری خلق چین تنها دولت قانونی است که کل چین را نمایندگی می کند و تایوان بخشی جدایی ناپذیر از قلمرو چین است.

اصل «چین واحد» موضعی است که جمهوری خلق چین دارد مبنی بر اینکه تنها یک کشور مستقل تحت نام چین وجود دارد که جمهوری خلق چین به عنوان تنها دولت قانونی آن چین عمل می‌کند و تایوان بخشی از چین است.

در انتخابات ریاستی و پارلمانی تایوان که روز شنبه برگزار شد، ویلیام لای چینگ- ته به عنوان رئیس جدید دولت این جزیره به پیروزی رسید اما حزب او نتوانست اکثریت را در پارلمان به دست آورد.

حزب کومینتانگ که علاقه به رابطه با چین دارد توانست آرای بیشتری را در انتخابات پارلمانی به دست آورد.

چین ویلیام لای چینگ- ته را یک شخص جدایی طلب می‌داند و پیش از انتخابات اعلام کرده بود که این انتخابات، انتخاب بین جنگ و صلح است.

رئیس جدید دولت تایوان تاکید کرده است که قصد اعلام استقلال این جزیره را ندارد، اکثریت مردم این جزیره هم از وضع موجود یعنی نه استقلال و نه تبدیل شدن به بخشی از چین حمایت می‌کنند.