همدان-ایرنا- مهران بختیاری برنده جایزه نیکلاتسلا در سال ۲۰۲۳، یکی از مخترعان ملی و بین المللی و مدیر یکی از شرکت های دانش بنیان مستقر در پارک علم و فناوری همدان است که خواستار حمایت جدی مسوولان از چهره های نخبه و ایجاد شرایط آسان برای فعالیت نخبگان شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، این نخبه همدانی مدیر یکی از شرکت های دانش بنیان پارک علم و فناوری همدان و پژوهشگر برتر کشوری وزارت بهداشت و درمان و همچنین استعداد درخشان کشوری است، او دارای ۲۵ اختراع ثبت شده و ۱۰۰ پرونده دیگر در دست ثبت که یکی از بیشترین اختراعات ثبت شده در ایران را دارد.

این نخبه کشوری فرزند جانباز و آزاده ۴۵ درصد، پیرو پدر در راه سازندگی کشور جهاد می کند و تاکنون در کارزارهای علمی و بین‌المللی ۱۳ مدال طلا، نقره و برنز جهانی را از آن خود کرده است، این مخترع همدانی مدال‌هایی در جشنواره اختراعات و نوآوری از کشورهای مختلف چون آمریکا، کانادا، روسیه، چین، ژاپن، ترکیه، رومانی و هند کسب کرده است.

وی مخترع برتر در جشنواره شهید فخری زاده و ادامه دهنده راه ایشان و عضو بنیاد ملی نخبگان کشور است و مدرس کلاس های ثبت اختراع و دانش بنیان شدن است که تابه حال هزاران نفر با کتاب و آموزش های وی، مخترع و به این سمت و سو قدم برداشته اند.

همچنین این پژوهشگر برتر، نویسنده ۶ جلد کتاب چاپ شده در زمینه علوم پزشکی و مخترع شدن است که کتاب های مخترع شو و صفرتا صد ثبت اختراع از جمله آنهاست، همچنین پنج مقاله این نخبه همدانی در آی اس آی به چاپ رسیده است.

این نخبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از دغدغه ها و مطالبات خود از مسوولان سخن گفت.

نخبگان در سرجای خود مورد استفاده قرار بگیرند

این نخبه گفت: با توجه به اینکه بنده یکی از افرادی هستم که تاکنون بیشترین تعداد اختراعات ثبت شده و مدال های جهانی کسب کردم اما تاکنون حمایت و پشتیبانی مالی از بنده انجام نشده است.

بختیاری ادامه داد: در حال حاضر کارمند یکی از بیمارستان های شهر بروجرد هستم اما در جایگاهی که در حد یک نخبه نیست به کارگرفته شده ام،حتی با توجه به حکم استخدامی بنده که به عنوان کارشناس آزمایشگاه با مدرک کارشناسی ارشد علوم آزمایشگاه (انگل شناسی پزشکی) استخدام شده ام نیز به خدمت گرفته نشده ام و در واحد صندوق بیمارستان که حتی یک نیروی دیپلمه نیز می تواند آنرا اداره کند به کارگیری شده ام.

وجود برخی سنگ اندازی ها در مسیر نخبگان و دانش بنیان ها

وی ادامه داد: از استعداد و هوش نخبگان با توجه به بیانات مقام معظم رهبری که فرمودند "نخبگان سرمایه ملی کشور حساب می شوند و باید برای مدیریت و مشاوره از آنها استفاده کرد" باید بهره برد.

این نخبه گفت: توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری هر کسی که نخبگان را نسبت به آینده ادامه راه علمی کشور سرد و تاریک نشان دهد مخالف نظام و جمهوری اسلامی ایران است.

بختیاری از سخت‌گیری‌های بی‌مورد و سنگ‌اندازی‌ها که منجر به عقب‌نشینی پژوهشگران از ادامه راه نخبگی می‌شود ابراز گلایه کرد و از رئیس جمهور خواست ستاد تسهیل امور نخبگان را مد نظر قرار دهند زیرا نخبگان برای آبادانی وطن با تمام توان پای کار هستند.

این مخترع اظهار کرد: چرا یک نخبه باید در واحد صندوق بیمارستان مشغول به کار باشد؟ چرا بعضی مسوولان حمایت نمی کنند و نخبه را نسبت به ادامه راه سرد می کنند؟ و اینکه چرا یک نخبه نباید در جایگاه کاری خود مشغول به کار باشد و با توجه به حکم قانونی و رسمی و اداری استخدامی شغل و رشته خود که برای آن زحمت کشیده نباید به کار گرفته شود؟

جهاد امروز روی آوردن به شرکت های دانش بنیان و قطع وابستگی به غرب است

وی، عوامل موفقیت های خود را عنایات خداوند و حمایت و تشویق خانواده دانست و افزود: پدرم زمانی در جبهه های جنگ به جهاد پرداخت اما جهاد امروز روی آوردن به شرکت های دانش بنیان و عرضه محصولاتی است که وابستگی به غرب را ریشه کن کند.

بختیاری در خصوص به تولید انبوه رسیدن اختراعات خود گفت: با توجه به هزینه های شخصی که تاکنون انجام دادم در حال گرفتن مجوز ایزو و مجوز تجهیزات پزشکی هستم که بعد از آن بتوانم خط تولید را در همدان راه اندازی کنم.

شرایط دریافت تسهیلات برای نخبگان آسان شود

این مخترع گفت: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با تمام وجود برای نخبگان و شرکت های دانش بنیان تاپای جان کمک می کند ولی هنوز موفق به دریافت تسهیلات نشده ام و یکی از دلایل آن نداشتن وثیقه ملکی است که شرایط را برای گرفتن وام سخت می کند.

بختیاری با اشاره به اهداف و برنامه های پیش بینی شده خود ادامه داد: امیدوارم بتوانم با تمام وجود در بحث مشاوره و ایده پردازی و رفع چالش های مدیریتی و همچنین مشکلاتی که برای این کشور وجود دارد راه و چاره ای بیندیشم که مردم در آسایش زندگی کنند.