زاهدان- ایرنا- اعتیاد بلای خانمان‌سوزی است که لازمه پیشگیری از گرفتاری در مرداب باتلاقی آن آموزش، آگاهی بخشی، مهارت‌های زندگی و فرزندپروری را می‌طلبد.

به گزارش ایرنا، مهمترین عاملی که می‌تواند در بروز اعتیاد موثر و عامل پیشگیرانه از گرایش فرد به این بلای خانمان سوز باشد خانواده است اگر چه فقر، بیکاری، تنهایی، زورگویی از دیگر عوامل اجتماعی گرایش فرد به اعتیاد محسوب می‌شود اما خانواده‌های متشنج و فرزندان طلاق، نبود آگاهی و آموزش لازم در خانواده‌ها می‌تواند از جمله عوامل گرایش به اعتیاد به مواد مخدر باشد.

نقش خانواده در پیشگیری از اعتیاد به عنوان اولین و مهمترین فضایی که خصوصیات فردی و شخصیتی در آن شکل می‌گیرد غیر قابل انکار است.

به وجود آمدن اعتیاد در یک خانواده به دلیل اینکه بیشتر مواقع با پنهان کاری شروع می‌شود، سبب از بین رفتن اعتماد و روابط بین افراد در خانواده و ایجاد آسیب‌های جبران ناپذیر می‌شود؛ البته نباید نسبت به نقش مکملی مدارس و دانشگاه‌ها، رسانه‌ها و محصولات فرهنگی مثل کتاب‌ها به عنوان عوامل کمکی مهم غافل شد.

نقش خانواده بر اعتیاد فرزندان می‌تواند سازنده باشد و جلوی اعتیاد آنها و خطراتی که قرار است با آن مواجه شوند را بگیرد

تأثیر خانواده بر اعتیاد فرزندان به حدی بالاست که حتی در خانواده‌هایی که هیچ یک از اعضا سابقه اعتیاد نداشته احتمال اعتیاد فرزندان در نتیجه رفتارها و کارهای غلط وجود دارد.

از طرفی هم نقش خانواده بر اعتیاد فرزندان می‌تواند سازنده باشد و جلوی اعتیاد آنها و خطراتی که قرار است با آن مواجه شوند را بگیرد.

با این وجود اما قرار گرفتن سیستان و بلوچستان در مسیر ترانزیت مواد مخدر، همسایگی با افغانستان و توطئه‌های مشهود دشمنان در گسترش مواد مخدر به‌عنوان ابزاری علیه منافع کشورمان، گسترش اعتیاد و رشد قارچ‌گونه فروشندگان مواد مخدر و پاتوق‌های مصرف همه‌وهمه باعث شده تا زنگ خطر اعتیاد بیش‌ازپیش به صدا در آید.

در این زمینه سیستان و بلوچستان به دلیل همجواری با ۲ کشور افغانستان و پاکستان پرچم‌دار مبارزه با مواد مخدر بوده که در این راه بیش از ۴۸۰ نفر در این استان به شهادت رسیدند.

تولید مواد مخدر صنعتی در افغانستان با ورود عظیم پیش‌سازها به این کشور و ایجاد لابراتوارهای تولید مواد مخدر صنعتی بویژه شیشه افزایش قابل‌توجهی داشته و این مهم زنگ خطری جدی برای جامعه جهانی به شمار می‌رود که در کنار مواد مخدر سنتی، روان‌گردان‌ها و ماده مخدر شیشه افزایش داشته و این هشدار جدی برای بشریت بوده که شیشه در حال افزایش است.

اهمیت سبک فرزندپروری در ابتلا به اعتیاد

مدیر پیشگیری از وقوع جرم معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری سیستان و بلوچستان با اشاره به آسیب اجتماعی اعتیاد و ضرورت اتخاذ مداخلات بهنگام در این حوزه اظهار کرد: در سال‌های گذشته تلاش‌های زیادی در راستای پیشگیری از اعتیاد انجام شده و در واقع هم در حوزه شناسایی عوامل خطرساز و هم ذیل فاکتورهای حفاظت کننده و تعاملات آنها شاهد ایجاد و شکل گیری گفتمان جدیدی در این استان هستیم.

غلامرضا باغ شیرین در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: باید پذیرفت عوامل خطرساز و حفاظت کننده رفتارهای مشکل ساز، بسیار متنوع هستند و در سطوح مختلف خانواده، اجتماع، دانشگاه، گروه همسالان و فرد رخ می‌دهد.

وی اظهار کرد: در تدوین برنامه‌های پیشگیرانه بویژه در حوزه اعتیاد باید سرفصل و سطح انجام مداخلات را در قالب مداخلات همگانی، مداخلات انتخابی و برنامه‌های خاص طراحی و اجرا کرد و در کنار این مقوله به راهبردهای متمرکز بر محیط با رویکرد پیشگیری‌های وضعی مانند انسداد مرز، مقابله با پاتوق‌های سوء مصرف، جمع‌آوری معتادان متجاهر، انهدام باندهای عرضه مواد مخدر و تشدید مجازات قاچاق مواد افیونی نیز اهتمام داشته باشیم.

گام اصلی در تبیین کارکردهای شیوه فرزند پروری قاطع و اطمینان بخش، تأکید بر آموزش مهارت‌های زندگی به کودکان بویژه در حوزه‌های رابطه فرد با خود، جامعه و دیگران است

مدیر پیشگیری از وقوع جرم معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری سیستان و بلوچستان ادامه داد: مهمترین راهبرد توفیق در حوزه پیشگیری، توجه به مقوله شیوه‌های فرزند پروری و آموزش مهارت‌های زندگی است، در حقیقت در چهار الگوی فرزند پروری اعم از شیوه‌های مستبدانه سهل‌گیر، طرد کننده و قاطع و اطمینان بخش تنها الگوی فرزند پروری قاطع و اطمینان بخش می‌تواند مسیر موثرتری را در خصوص پیشگیری از اعتیاد پیش روی سیاست‌گذاران قرار دهد.

وی گفت: گام اصلی در تبیین کارکردهای شیوه فرزند پروری قاطع و اطمینان بخش، تأکید بر آموزش مهارت‌های زندگی به کودکان بویژه در حوزه‌های رابطه فرد با خود، جامعه و دیگران است.

باغ شیرین افزود: آموزش و برخورد مسوولانه در قبال رخدادهای اجتماعی و تصمیم‌گیری‌های صحیح در مواقع پر خطر ابعاد دیگری از آموزش مهارت‌های زندگی است، مهارت‌هایی که می‌تواند در قالب خودآگاهی، همدلی، ارتباط مؤثر، مدیریت استرس، تصمیم گیری، توانایی حل مساله و بارش افکار از سوی والدین و مبتنی بر شیوه فرزند پروری قاطع و اطمینان بخش به کودکان و نوجوانان آموزش داده شود و ابعاد اصلی جامعه پذیری مقبول و موثر را عملیاتی کند.

مبارزه با پدیده شوم اعتیاد نیازمند عزم و اراده همگانی

معاون منابع انسانی و پشتیبانی استانداری سیستان و بلوچستان گفت: مبارزه با پدیده شوم اعتیاد که یک پدیده اجتماعی به شمار می‌رود نیازمند عزم و اراده همگانی است.

عباسعلی ارجمندی اظهار کرد: باید به مواد مخدر باید به عنوان یک پدیده اجتماعی نگاه کرد و اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر نیز باید در دستورکار تمامی دستگاه‌های سیستان و بلوچستان قرار گیرد.

وی به اعلام آمادگی مراکز ترک اعتیاد ماده ۱۵ و ۱۶ فعال در سیستان و بلوچستان پرداخت و افزود: تمام بخش‌های دولتی و تشکل‌های مردمی باید در این حوزه تلاش کنند تا به هدف اصلی که همان کاهش آسیب‌های اجتماعی است؛ تحقق بخشیم.

معاون منابع انسانی و پشتیبانی استانداری سیستان و بلوچستان به نگاه ویژه مجموعه استانداری به مباحث مبارزه با مواد مخدر اشاره کرد و ادامه داد: با تمام توان و با مشارکت و هم افزایی در راستای برنامه ها و سیاست‌های ستاد مبارزه با مواد مخدر حرکت خواهیم کرد.