اراک - ایرنا - معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان مرکزی، بر ساماندهی سریع روزبازارهای شهر اراک تاکید کرد.

« محسن خیرمند» روز سه‌شنبه در نشست کارگروه ساماندهی روزبازارهای شهر اراک در سالن جلسات شهرداری این شهر، افزود: فعالیت روزبازارها در شهر اراک مشکلات زیادی را در بخش‌های مختلف ایجاد کرده که باید هرچه سریعتر رفع شود.

وی بیان کرد: نیاز است این بازارروزها پس از ساماندهی در مناطق حاشیه شهر برده شوند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان مرکزی پیشنهاد داد: زمین موقوفه‌ای بین شهرک یک و ۲ حمید اراک وجود دارد که می‌تواند فضای خوبی برای برگزاری روزبازارها حتی در چند روز هفته باشد.

خیرمند گفت: همچنین در منطقه سردشت نیز زمینی مربوط به شهرداری اراک وجود دارد که این منطقه نیز قابلیت برگزاری روزبازار را دارد.

وی عنوان کرد: بحث حفظ سلامتی مردم در اقلام عرضه شده در بازار روزها از اهمیت ویژه برخوردار است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان مرکزی افزود: در روزبازارها انواع و اقسام خوراکی‌ها بدون نظارت عرضه می‌شود.

وی بیان کرد: خرید از مغازه‌ها متفاوت از روزبازارها است زیرا کسبه دارای کارت بهداشتی، جواز کسب و در واقع شناسنامه‌دار هستند، اما افرادی که با وانت‌بار اقدام به فروش میوه و تره‌بار و یا سایر اقلام خوراکی می‌کنند قابل اطمینان نیستند و هیچ تضمینی روی سلامت محصولاتی که عرضه می‌کنند، نیست.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان مرکزی ادامه داد: چه کسی مجوز داده تا وانت‌بارها کف معابر محل فروش ایجاد کنند؟

خیرمند گفت: البته امروز معضل در شهر اراک تنها روزبازارها و وانت‌بارها نیست بلکه بسیاری از کافه‌ها نیز میز و صندلی‌های خود را در کف خیابان‌ها چیده‌اند و رفت و آمد را برای مردم سخت کرده‌اند.

وی تاکید کرد: فلسفه وجودی روزبازارها باید مشخص شود.

جلسه ساماندهی روزبازارهای اراک ۲ هفته یکبار برگزار شود

شهردار اراک هم در ادامه این نشست گفت: روزبازارها به یک معضلی تبدیل شده که برای رفع مشکلات آن همه دستگاه‌های مسئول باید پای کار آیند.

« علیرضا محمودی» افزود: باید نسبت به رفع مشکلات مسئله شناسی دقیق داشته باشیم و برای برون رفت از آنها راهکار ارایه شود و نباید یکدیگر را مقصر بدانیم.

وی بیان کرد: روزبازارها برای حمایت از تولیدات داخلی، صنایع دستی و خانگی ایجاد شده اما به واقع این هدف دیده نمی‌شود.

شهردار اراک ادامه داد: در موضوعات شهری مصمم و جدی هستم.

محمودی اظهار کرد: جلسه ساماندهی روزبازارها باید ۲ هفته یکبار برگزار شود.

وی گفت: روزبازار یکشنبه کوی رضوی باید جمع‌آوری شود و این مهم همکاری دستگاه قضایی و نیروی انتظامی را طلب می‌کند.

شهردار اراک ادامه داد: متولی روزبازارها باید مشخص شود و دستگاه‌های دیگر نیز باید در راستای برنامه‌های متولی حرکت کنند.

معاون خدمات شهری شهرداری اراک نیز گفت: روزبازارها مشکلات زیادی را برای شهرداری این شهر ایجاد کرده که ساماندهی آنها ضروری است.

حمید حیدری افزود: شمار زیادی از نیروهای شهرداری درگیر با روزبازارها هستند و در اجرای بسیاری از طرح‌های شهری موانع زیادی ایجاد شده است.

وی بیان کرد: یک‌هزار و ۸۰۰ وانت‌بار در سطح شهر اراک شناسایی شده که در نقاط مختلف در حال عرضه کالاهای مختلف هستند و ساماندهی آنها یک ضرورت است.

مدیر حقوقی و اجرایی اتاق اصناف استان مرکزی هم گفت: موافق جمع‌آوری و تعطیلی روزبازارها هستیم.

« مسعود سرلک» افزود: اجرای روزبازارها از سال ۹۷ طی تفاهم نامه‌ای با شهرداری به اتاق اصناف واگذار شده اما به واقع برای این طرح تدابیر لازم در نظر گرفته نشده بود.

وی بیان کرد: در حال حاضر سه روزبازار رسمی در اراک وجود دارد که شامل سه‌شنبه بازار در پارک گلبرگ، چهارشنبه بازار در بلوار ورزش و جمعه بازار در شهرک الغدیر است و یکشنبه‌بازار در شهرک رضوی غیررسمی است.

۳۲ هزار واحد صنفی در اراک وجود دارد و فعالیت روزبازارها در این شهر بیش از ۳۰۰ تا ۵۰۰ نفر است.