تهران بزرگ - ایرنا - خبر مسرت بخش افتتاح زیرگذر فتح - باغستان در دهه فجر امسال و از سوی دیگر انتقاد عضو شورای شهر از صدا و سیما به دلیل عمل نکردن به موضوع آموزش در ارتقای فرهنگ ترافیکی و کاهش کشته‌های تصادفات از مباحثی بود که در صحن جلسه امروز/سه‌شنبه/ شورای شهر تهران مطرح شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، عضو هیات رییسه شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه در منطقه ۲۱ بازدیدی در راستای طرح پیگیر کار مردم داشتم، گفت: هر چه در نقاط پیرامون شهر از دماوند، اسلامشهر و رباط کریم که در شمال و جنوب گسترده شده‌اند، پروژه تعریف کنیم بار مرکزی تهران را کاهش داده‌ایم چون خدمت بیشتر به شهروندان مناطق پیرامونی افزایش، تردد در داخل پایتخت را کاهش می‌دهد.

جعفر بندی شربیانی این خبر را هم داد که زیرگذر فتح - باغستان را پارسال پیگیری کردیم و امیدی برای افتتاح آن نداشتیم اما امروز فرصتی فراهم شده تا مردم شهرستان‌های ملارد، شهریار و قدس به راحتی در جنوب غرب تردد کنند چون این پروژه در حال تکمیل شدن است و دهه فجر امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

او اظهار امیدواری کرد چنین پروژه‌هایی در جنوب تهران به ویژه شهرری بیش از پیش اجرا شود.

افزایش کشته های حوادث ترافیکی تهران

از سوی دیگر عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران هم با تاکید بر اهمیت آموزش شهروندی، اظهار کرد: بنده هیچ نشانه‌ای از آموزش شهروندی در سطح شهر نمی‌بینم در حالیکه در اصلاح و ارتقای رفتار ترافیکی شهروندان نیاز به آموزش وجود دارد.

ناصر امانی با بیان اینکه تعداد کشته‌های حوادث ترافیکی در سطح شهر افزایش یافته است، یادآور شد: این آمار طی سال‌های اخیر روند افزایشی داشته و اخیرا در جلسه شورای ترافیک استان تهران آمارهای تکان دهنده‌ای از تصادفات منجر به مرگ بویژه تصادف موتورسواران ارائه شده است.

او گفت: بخشی از اقدامات برای کاهش این آمار، تجهیزات است و بخش مهم آموزش شهروندان است اما در رسانه ملی و سطح شهر هیچ نشانه‌ای از آموزش با این موضوع نمی‌بینیم.

هر تصمیمی برای بوستان ولایت نیازمند مصوبه شورا است

همچنین عضو کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر تهران در نطق پیش از دستور خود به چند محور از جمله منشور حقوق شهروندی اشاره کرد و افزود: در ادوار گذشته منشور حقوق شهروندی در شورا تصویب شد و تکمیل این مصوبه در دستور کار است.

مهدی اقراریان ادامه داد: اقدام مشترکی را با پژوهشکده قوه قضاییه آغاز کرده‌ایم و با توجه به اقتضاهای موجود، تکمیل آن در دستور کار قرار گرفته و امیدواریم تمام کمیسیون‌ها در این زمینه مشارکت لازم را داشته باشند.

او با اشاره به پویش «شهروند آگاه» هم یادآور شد: امیدواریم شهرداری برای تحقق این آگاهی هم در بودجه و هم در مشارکت، همکاری لازم را با شورا در سال آینده داشته باشد.

این عضو شورای شهر با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در خصوص احیای حقوق عامه، گفت: باورم این است که همکاری پیشگیرانه با قوه قضاییه در دستور قرار گیرد الته در دوره ششم مدیریت شهری، شورا بدنبال همکاری با دستگاه قضایی رفته است.

اقراریان با تاکید بر اینکه شورای شهر باید نگهبان حقوق عامه باشد، تاکید کرد: مصادیق حقوق عامه و حقوق شهروندی در منظومه فکری مقام معظم رهبری احصا شده که شامل اولویت به مناطق مستضعف نشین، عدالت در توزیع خدمات شهری، گسترش آبادانی، حفظ طبیعت و موارد متعدد دیگری است.

این عضو شورا افزود: سال آینده در روز شوراها با همکاری مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، کتابی را با محوریت حقوق عامه و حقوق شهروندی رونمایی خواهیم کرد.

رییس کمیته حقوقی شورای شهر تهران تأکید کرد: اگر شهرداری می‌خواهد تصمیمی برای بوستان ولایت بگیرد، باید حتما مصوبه شورا را دریافت کند چرا که تهران یک شهر متراکم است و باید بیش از این فضای تنفسی داشته باشد.

اقراریان همچنین با تاکید بر اینکه امروز سبزپوشان سپاه مصداق تحقق حقوق عامه هستند، اضافه کرد: وقتی دشمن به حقوق ما تصرف می‌کند، پاسخ سختی به آن داده خواهد شد.

وی ادامه داد: دوران «بزن، در رو» تمام شده و دوران جدید دورانی است که ما می‌گوییم: «زدی، می‌خوری».

به گزارش ایرنا، سردار حسن حسن زاده فرمانده سپاه محمد رسول الله تهران بزرگ میهمان امروز شورای اسلامی شهر تهران است.