مسعود زینالعابدین درباره آثاری که در این دوره به دبیرخانه رویداد رسیده بود و کیفیت آنها به خبرنگار ایرنا اظهار کرد: آثاری که امسال به جشنواره پویانمایی ارسال شده بود هم از لحاظ کمی و هم از لحاظ کیفی نمره قبولی میگرفت.
این مدرس دانشگاه با اشاره به جایگاه جهانی جشنواره پویانمایی تهران و اهمیت آن برای فیلمسازان انیمیشن در جهان بیان کرد: در بخش بینالملل هر سال تعداد قابل توجهی فیلم از نقاط مختلف دنیا به این جشنواره ارسال میشود که نشان از اهمیت این رویداد دارد. وقتی افراد سعی دارند به یک جشنواره خارجی راه پیدا کنند به دنبال کسب اعتبار و رزومه هستند و این نشان میدهد که جشنواره پویانمایی تهران برای آنها حائز اهمیت و اعتبار است.
زینالعابدین افزود: شاید در گذشته تعداد آثار انیمیشن بلند تولید شده در سال به تعداد انگشتان یک دست هم نمیرسید و به همین دلیل فضای رقابتی هم ایجاد نمیشد، اما امروز تعداد تولیدات انیمیشن به قدری رشد داشته که بیش از ۱۰ اثر بلند به این رویداد ارسال شده است. به نظر من جشنواره پویانمایی هم سهمی در این اتفاق دارد و یکی از دلایل چنین رشدی به استمرار برگزاری جشنواره پویانمایی تهران مربوط میشود. همانطور که گفتم نکته جالب توجه تعداد بالای انیمیشنهای ارسال شده به این جشنواره است که این تعداد واقعا قابل تامل است.
نکته جالب توجه در بین آثار ارسال شده امسال به جشنواره این است که هم از افرادی چون استاد علیمراد اثر به جشنواره ارسال شده است و هم شاهد ارسال اثر از سوی دانشآموزان دبیرستانی بودیم
وی درباره نقش جشنواره پویانمایی در رشد و پیشرفت سینمای انیمیشن گفت: قطعا این جشنواره نقش پررنگی در پیشرفت سینمای انیمیشن در ایران داشته ولی این پیشرفت در بخشهای مختلف متفاوت است. به عنوان مثال ما در بخش انیمیشن تجربی و سینمایی پیشرفتهای چشمگیری داشتیم ولی در موضوعات اجتماعی و دینی انیمیشن ما همچنان ضعیف است.
زین العابدین تاکید کرد: در حوزه کودک و نوجوان هم ضعفهایی وجود دارد و لازم است که برای ارتقای مفهومی آثار انیمیشن برنامهریزی کنیم. نکته جالب توجه در بین آثار ارسال شده امسال به جشنواره این است که هم از افرادی چون استاد علیمراد اثر به جشنواره ارسال شده است و هم شاهد ارسال اثر از سوی دانشآموزان دبیرستانی بودیم. اینکه اقشار مختلف امروز برای جشنواره اثر تولید کردهاند، نشان میدهد که انیمیشن ایران توسعه پیدا کرده و این نکته بسیار حائز اهمیت است و همین نوجوانان دبیرستانی که امسال اثری به جشنواره ارسال کردهاند در سالهای آینده انیمیشنسازهای مهم کشورمان خواهند بود.
عضو هیات انتخاب سیزدهمین جشنواره پویانمایی تهران در پاسخ به پرسشی درباره ضعفهای سینمای انیمیشن ایران گفت: سینمای رئال ما در طول سالیان مختلف به بلوغ در محتوا و مضمون رسیده، در واقع سینمای اجتماعی و دفاع مقدس ما توانسته است، بلوغ پیدا کند و در سینمای اجتماعی مسائل مربوط به جامعه همواره به خوبی مطرح میشوند و آسیبهای اجتماعی همواره مورد توجه فیلمسازان هستند.
وی افزود: همچنین در سینمای دفاع مقدس شاهدیم که این سینما توانسته فرهنگ دفاع مقدس را به خوبی به تصویر بکشد، اما در انیمیشن تا امروز بیش از هر چیز به تکنیک و ابزار توجه داشتیم و حالا لازم است که افراد فعال در این حوزه محتوای متناسب با فرهنگ ما تولید کنند تا بخش قابل توجهی از نیازهای فکری ما در این عرصه تامین شود. سینمای انیمیشن ما نیاز دارد همانقدر که در تکنیک پیشرفت داشته است، به پیشرفت در محتوا و مضمون برسد.
زینالعابدین در پایان تاکید کرد: به نظر من یکی از اصلیترین راهکارهای موجود برای رشد در محتوا و مضمون اقتباس است. ما ادبیات کهن و همچنین ادبیات امروزی پرباری داریم و میتوانیم با اقتباسهای کارشناسی شده آثار خوبی تولید کنیم. جشنواره پویانمایی تهران هم در جهتدهیها میتواند تاثیرگذار باشد و یکی از اتفاقات مثبتی که امسال در این رویداد شاهد بودیم این است که در هیات انتخاب با تاکید دبیر جشنواره بحث مضمون و محتوا نیز مدنظر قرار گرفت.
وی افزود: جشنواره حتی میتواند یک بانک ایده تشکیل دهد تا افرادی که تخصصی در تولید و ساخت انیمیشن هم ندارند، بتوانند ایدهها و قصههای مدنظر خود را مطرح کنند و افراد فعال در این عرصه و هنرمندان میتوانند با مراجعه به این بانک ایده از آنها الهام بگیرند. علاوه بر این کارگاههای علمی و کارگاههای تحلیل محتوا و مضمون نیز میتوانند نقشی آموزنده برای نگارش فیلمنامههای خوب داشته باشند.
سیزدهمین جشنواره بینالمللی پویانمایی تهران از ۱۳ تا ۱۷ اسفند ۱۴۰۲ در مرکز آفرینشهای فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان برگزار میشود.