به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، محمدعلی زلفی گل در حاشیه اجلاس بهره وری در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در جمع خبرنگاران درباره آخرین وضعیت آیین نامه ارتقای اساتید اظهار داشت: اصول اساسی حاکم بر بازنگری آیین نامه ارتقای اساتید احتمالا امروز در شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح و تصویب می شود.
وی افزود: این اصول اساسی بر اساس فرمایشات و منویات رهبر معظم انقلاب تهیه شده و عمومی سازی می شود.
وزیر علوم تصریح کرد: آیین نامه ارتقای اساتید بر اساس اصول حاکم تدوین می شود، این آیین نامه در اجلاس روسای دانشگاه ها مطرح و بررسی شده است و باردیگر هم مطرح می شود.
زلفی گل همچنین گفت: روسای دانشگاه ها در داخل دانشگاه ها و وزارت علوم در اجلاس روسای دانشگاه ها و پارک های علم و فناوری و پژوهشگاه ها باردیگر آیین نامه ارتقای اساتید را بررسی می کنند و آیین نامه پس از نهایی شدن دوباره به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارجاع می شود.
وی توضیح داد: وزارت علوم نمی تواند آیین نامه ارتقای اساتید را مستقیم تصویب کند، بلکه باید پیشنهادهای خود را ارائه دهد تا شورای عالی انقلاب فرهنگی پس از واکاوی و بررسی به تصویب آن بپردازد.
به گزارش ایرنا، دبیر ستاد علم، فناوری و نوآوری شورای عالی انقلاب فرهنگی ۲۸ آذرماه از نهایی سازی آییننامه ارتقای مرتبه اعضای هیات علمی دانشگاهها در جلسه شورای ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور خبر داد.
رجبعلی برزویی گفت: بر اساس مصوبه جلسه ۸۲۶ شورای عالی انقلاب فرهنگی، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دانشگاه آزاد اسلامی موظف شدند آییننامه ارتقای اعضای هیات علمی خود را با رویکرد تنوع بخشی و پرهیز از انحصار در نظامهای رتبهبندی خاص مجلات، با لحاظ کردن مأموریتگرایی در نظامهای آموزش عالی و با در نظر گرفتن امتیاز ویژه در حل مسائل کشور و حذف شاخص وتویی بودن مقالات منتشره در نشریات بینالمللی تدوین و برای تصویب به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه کنند.
عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی افزود: پس از هفت جلسه شورای ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور، در جلسه اخیر مصوبه اصول حاکم بر بازنگری آییننامه ارتقای مرتبه اعضای هیات علمی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی و پژوهشی در ۸ بند تنوع بخشی به مسیرهای ارتقای مرتبه، متناسبسازی شیوه ارتقا با ماهیت گروههای آموزشی، متناسبسازی شیوه ارتقا با مأموریت دانشگاهها و موسسات، متناسبسازی شیوه ارتقا با زیرنظامهای آموزش عالی، تقویت جریان ملی دانش، تقویت نقش جوامع علمی و نظامات ارزیابی داخلی، توجه بیشتر به شئون آموزشی-تربیتی و فرهنگی اعضای هیات علمی، ضرورت اثبات و استمرار شایستگی و صلاحیت علمی و کیفیت و اثربخشی فعالیتهای عضو هیات علمی و توجه ویژه به اثرگذاری اجتماعی فعالیتهای عضو هیات علمی در حل مسائل کشور نهاییسازی شد.