خرم‌آباد - ایرنا - مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان گفت: تقویت و حفظ گویش محلی از برنامه های انجمن ادبی استان است که با جدیت دنبال می شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا اعظم روانشاد روز سه‌شنبه در مراسم معارفه مسوول انجمن ادبی لرستان اظهار کرد: لهجه و گویش محلی لرستان سرچشمه و گنجینه غنی استان می باشد اما گاهی مغفول مانده است که باید از سوی این انجمن به ویژه برای نسل جوان و نوجوان تبیین شود.

وی ادامه داد: تداوم حیات فرهنگی هر جامعه وابسته به فعالیت‌ انجمن‌های فرهنگی هنری می باشد به همین منظور دولت سیزدهم در جذب و شناسایی رویش‌های جدید اهتمام جدی دارد.

وی افزود: انجمن‌ها موتور پیشران امور در همه زمینه‌ها هستند و شرط اساسی در این حوزه ساختار مناسب و ریل‌گذاری درست برای فعالیت‌های همدلانه و همسو است چراکه در این صورت اتفاقات خوبی رقم خواهد خورد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان گفت: باید موانع و عوامل بازدارنده در مسیر تولید و بازتولید فرهنگ استان را شناسایی و برطرف کنیم تا باتوجه به وجود ظرفیت‌ و استعدادهای فراوان بومی، برای تولید آثار فاخر و شناسایی استعدادها اقدام شود.

روانشاد بیان کرد: انجمن ادبی در این استان یکی از مهمترین انجمن‌های فرهنگی هنری می باشد و باتوجه به اینکه لرستان از تاریخ و تمدن غنی ادبی برخوردار است، ارتقای این نهاد در دوره مدیریتی فعلی جزو اولویت‌ها و ضرورت‌ها خواهد بود.

وی گفت: یکی از مهمترین اهداف انجمن ادبی، ترویج کتاب و کتابخوانی است بنابراین معرفی کتاب‌های نویسندگان بومی و موضوعات مربوط به لرستان باید از برنامه‌های این انجمن و محلی برای ظهور چهره‌های جدید ادبی باشد تا شناسایی نوقلمان و تولیدات استان در دستور کار قرار گیرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان افزود: شناسایی و کشف استعدادهای جوانان، نقد، بررسی و معرفی آثار نویسندگان، بالا بردن کیفیت آثار، معرفی صاحبان قلم به رسانه‌ها، همت در تولید آثار جدید، تحلیل آثار بزرگان ادبیات لرستان، جذب حمایت‌های وزارت ارشاد و مراکز فرهنگی، اجرای برنامه‌های حافظ‌خوانی و شاهنامه‌خوانی و برگزاری محافل ادبی هفتگی و ماهانه، از برنامه‌های انجمن ادبی استان می باشد.

به گزارش ایرنا عزت‌اله چنگایی از پیشکسوتان حوزه فرهنگ و مطبوعات لرستان به عنوان مسوول جدید انجمن ادبی استان جایگزین کیوان کشوری معرفی شد.

چنگایی از پایه‌گذاران شعر انقلابی در لرستان می باشد که سال ۱۳۹۶ به عنوان چهره هنر انقلاب این استان معرفی شد و هم‌اکنون نیز مدیرمسئولی هفته نامه" بامداد لرستان" را برعهده دارد.