به گزارش ایرنا، محمد جعفر عظمائی روز سه شنبه در جلسه کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی آذربایجان شرقی، افزود: صادرات محصولات شیرینی و شکلات و فرآورده های غلات از گمرکات استان نسبت به مدت مشابه سال گذشته از لحاظ ارزش ۳۳ درصد و از نظر وزنی ۲۵ درصد افزایش یافته است.
وی با بیان اینکه آذربایجان شرقی در صادرات کشمش نیز رتبه نخست را در اختیار دارد، اظهار کرد: در این مدت صادرات انواع خشکبار از گمرکات استان ۶۰ هزار تن به ارزش ۱۱۲ میلیون دلار بوده و صادرات کشمش نیز ۲۵ هزار تن به ارزش ۴۹ میلیون دلار بوده است.
عظمائی با اشاره به صادرات از گمرکات آذربایجان شرقی به ۱۰۲ کشور دنیا، گفت: بیشترین میزان صادرات از گمرکات استان در ۹ ماه امسال به کشورهای ترکیه، عراق، ارمنستان، آذربایجان، گرجستان و فدراسیون روسیه بوده است.
مدیرکل صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی با اشاره به کاهش آمار صادرات در حوزه فرش افزود: هر ماه به طور مرتب کمیسیون تخصصی فرش در اتاق بازرگانی تبریز برگزار می شود و سیاستگذاری متمرکز موجب رضایتمندی آمار صادرات این کالا خواهدشد.
عظمائی اظهار کرد: در حال حاضر ساختار سازمانی صنعت فرش در سطح ملی مطلوب نیست که این مسائل باید در سطوح بالاتر تعیین تکلیف شود.
مدیر کل صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی در مورد صویب تقویم پیشنهادی سال آینده نمایشگاه بین المللی تبریز، گفت: هر چقدر میزان مشارکت اصناف در برگزاری نمایشگاهها افزایش یابد رضایت اقشار مختلف در صنوف نیز افزایش پیدا می کند.
عظمائی با اشاره به مزیت های اقتصادی برگزاری نمایشگاه های مختلف در تبریز افزود: نمایشگاه های مختلف باید به گونه برنامه ریزی شود که در شان تبریز و در حد بین المللی برگزار شود تا شاهد رشد و توسعه اقتصادی در حوزه های مختلف باشیم.
مشکلات لجستیک، بلاتکلیفی محوله های صادراتی در مرزها و گمرکات، موضوع رفع تعهد ارزی، نبود منابع مالی برای تجار، مشکلات پایانه ها و مشکلات حمل و نقل از جمله مسائلی بود که از سوی صادرکنندگان استان در این جلسه مطرح و مقرر شد برخی از مسائل از مرکز پیگیری شود.
به گزارش ایرنا، ۵۵ درصد از شکلات و شیرینی صادراتی کشور در آذربایجانشرقی تولید و به بیش از ۶۰ کشور جهان از جمله کشورهای اروپایی و آمریکا صادر می شود.
آذربایجان شرقی با دارا بودن صدها واحد تولید شیرینی، شکلات، صنایع غذایی و تبدیلی به یکی از مهمترین قطبهای صنایع غذایی خاورمیانه تبدیل شده است و بخش عمده ای از محصول بازارهای داخلی و خارجی را تامین می کند.