همدان- ایرنا- مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان گفت: این دستگاه با توجه به فراهم شدن زمینه ثبت درخواست استعلام اراضی از پنجره واحد مدیریت زمین، رتبه نخست کشور را در پاسخگویی به استعلامات در کم ترین زمان ممکن کسب کرده است.

اسفندیار خزائی روز سه شنبه در بازدید از خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) همدان اظهار کرد: پنجره واحد مدیریت زمین دارای ساز و کار و دستورالعمل مشخص است و دستگاه های دارای اراضی مشخصات خود را داخل سایت بارگذاری می کنند.

وی اضافه کرد: پنجره واحد زمین پیوسته در حال ارتقا و بهسازی است تا در آینده متقاضی هیچ نیازی به مراجعه به دفاتر پیشخوان نداشته باشد و با ورود به این پنجره از این طریق درخواست های خود را ثبت و پیگیری کند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان با بیان اینکه پنجره واحد مدیریت زمین گامی در راستای پیشبرد دولت الکترونیک به شمار می رود، ادامه داد: همه می توانند به این سامانه لینک شوند و در آینده همه استعلامات حوزه زمین و ساختمان از پنجره مدیریت واحد زمین با نشانی اینترنتی https://iraneland.ir صورت می گیرد.

کاهش میانگین مدت زمان پاسخگویی به استعلامات منابع طبیعی همدان از ۲ ماه به کمتر از ۱۰ روز

خزائی با بیان اینکه هم اینک همه استعلام های حوزه منابع طبیعی با استفاده از این درگاه صورت می گیرد،گفت: متوسط پاسخگویی به استعلامات بیش از ۲ ماه بود اما با استفاده از پنجره واحد مدیریت زمین به ۹.۵ روز کاهش یافته است.

وی همچنین گفت: سامانه پنجره واحد مدیریت زمین درگاه ارتباطی با متقاضیان دریافت حوزه زمین و ساختمان محسوب می شود همچنین با استفاده از این سامانه می توان نسبت به حفاظت از اراضی ملی اقدام کرد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان اضافه کرد: از این ظرفیت می توان برای نظارت نیز بهره گرفت چرا که گزارش های ثبت شده در این درگاه از طریق اداره حقوقی رسیدگی می شود.

خزائی افزود: مشخصات ۱۰۰ درصد مناطقی که طعمه حریق شدند نیز در این درگاه بارگذاری شده است و در مجموع هر اتفاقی که در زمین رخ می دهد حتی مسیر لوله گاز، آب و معادن و دیگر موارد در این سامانه ثبت می شود.

وی همچنین گفت: پس از بارگذاری اطلاعات اراضی ملی بر روی این سایت، ماهواره خیام نیز همه تغییرات از جمله تخریب و تصرف را در فاصله زمانی کوتاه به ما اعلام می کند بنابراین با استفاده از علوم روز، جنگل گردشی برای حفاظت از اراضی ملی را کاهش دادیم.

به گزارش ایرنا، وسعت اراضی ملی استان همدان به ۷۲۰ هزار هکتار می رسد که ۴۵ هزار هکتار آن شامل جنگل های دست کاشت، ذخیره گاه ها و پارک های جنگلی است.