تهران- ایرنا- دانشمندان در یک مطالعه جدید، سیستم‌های فریب و علامت دادن با الهام از هشت‌پا (اختاپوس) ارائه کردند که پیشرفتی مهم در فناوری استتار و با کاربردهای احتمالی در حوزه‌های مختلف به شمار می‌رود.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از «تک‌اکسپلور»، سیستم های فریب و علامت دادن به مکانیزم هایی اشاره دارد که امکان مدولاسیون پویا (دینامیک) رنگ و ظاهر را فراهم می‌کنند. این سیستم ها برای فریب دادن یا علامت دادن به ناظران از طریق تغییر خصوصیات مشهود و نزدیک به مادون قرمز طراحی شده اند.

مدوله‌سازی (مدولاسیون) در مهندسی برق و مخابرات، عبارت است از سوارکردن سیگنال پیام (داده، اطلاعات) روی یک سیگنال دیگر که معمولاً فرکانس بالاتری دارد (سیگنال حامل). این کار به منظور افزایش برد سیگنال و بهره‌وری انتقال و استفاده بهتر از پهنای باند کانال صورت می‌گیرد.

پروفسور «آلون گرودتسکی» از دانشگاه کالیفرنیا و مولف ارشد این مقاله در این خصوص گفت: ما علاقمند به توانایی سرپایان (cephalopods) در زمینه تغییر ظاهر بودیم و این مساله الهام بخش کار تحقیقاتی ما بود. این تحقیقات با الهام از هشت‌پای حلقه آبی با نام Hapalochlaena lunulate قصد دارد توانایی این حیوان برای تغییر شکل دینامیک ظاهر خود به عنوان یک شکل از ارتباط یا دفاع را تقلید کند.

این حیوان کوچک که بیشتر از ۱۰ سانتی متر طول ندارد و حلقه‌های آبی آن هفت تا ۱۰ میلیمتر است و به یک منبع الهام بخش برای فناوری‌های جدید و نوآورانه استتار تبدیل شده است.

محققان به طور خاص جذب توانایی این حیوان برای نمایش رنگین کمان (iridescence) آبی مستقل از مواد شیمیایی خارجی شدند و برای تقلید آن از یک مولکول مانند نوناسن (nonacene) استفاده کردند. نوناسن یک هیدروکربن خطی پلی سیلیک با ۹ حلقه بنزنی است. اما چالش هایی در سنتز و پایداری موجب محدود شدن اکتشاف و کاربردهای آن شده است.

محققان برای غلبه بر این چالش ها یک مولکول جدید مانند نوناسن با نام tetrabenzononacene طراحی کردند که خصوصیات منحصر به فردی دارد. آنها سپس از این مولکول در یک دستگاه الاستومر چهار لایه (DEA) استفاده کرده و توانایی اختاپوس برای تغییر رنگ را تقلید کردند.

توانایی این دستگاه برای تحمل شرایط دشوار و توانایی خودترمیمی، آن را به عنوان گزینه‌ای برای پلتفرم‌های نسل بعدی فریب و علامت دهی (سیگنالینگ) و رباتیک مطرح کرده است.