به گزارش ایرنا از وزارت نیرو، عباسعلی مصرزاده ادامه داد: حدود ۷ هزار و ۵۰۰ کیلومتر از کل ۸ هزار و ۲۰۰ کیلومتر شبکه جمعآوری فاضلاب و کار لولهگذاری به جز بخشی از مناطق ۲۱ و ۲۲، منتهاالیه غرب تهران و بخشهایی از مرکز شهر مانند مناطق ۶ و ۷ و ۱۱ و ۱۲ که جزو بافت پرتراکم شهر هستند، در مابقی مناطق کار لولهگذاری تمام شده و پیشبینی میشود حداکثر تا سه چهار سال آینده لولهگذاریها تمام شود.
وی در ارتباط با ساخت تصفیهخانهها، افزود: ساخت تصفیهخانهها قدری عقبافتاده است، زیرا به زمین دارد و امروز در شهر تهران یکی از چالشها پیداکردن زمین در ابعاد بزرگتر برای اجرای زیرساخت است، این در حالی است که برای ساخت هر تصفیهخانه حداقل به ۱۰ هکتار زمین نیاز داریم.
مدیرعامل فاضلاب تهران به وجود چالشهای موجود در ساخت تصفیهخانهها اشاره کرد و گفت: در یک شهر پیشرفته، کاربریهای شهری باید برای همه تأسیسات زیربنایی آن شهر از جمله تأسیسات فاضلاب، آب، برق، مخابرات و گاز پیشبینی و کاربری در آنجا منجمدکردن شود و دیگر دغدغهای برای آن دستگاه خدماترسان وجود نداشته باشد، اما ما در ایران مدیریت جامع شهری نداریم و این مسئله باعث شد ساخت این تصفیهخانهها از داخل شهر تهران به سمت بیرون شهر تهران سوق پیدا کند.
مصرزاده با بیان اینکه امروز بزرگترین تصفیهخانه فاضلاب تهران، پایینتر از اتوبان آوینی - منتهاالیه تهران- در دشت ری واقع است، افزود: فاضلاب ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از شهر تهران، عمدتاً پهنه شرق، شمال، جنوب و جنوب شرق تهران به این تصفیهخانه وارد میشود و فاضلاب تصفیهشده به مصرف کشاورزی در دشت ورامین اختصاص پیدا میکند.
مدیرعامل شرکت فاضلاب شهر تهران با بیان اینکه سازهها و تأسیسات همین ۷ هزار و ۵۰۰ کیلومتر شبکه جمعآوری فاضلاب تماماً زیر زمین دفن میشود و روی زمین هیچچیزی مشاهده نمیشود، گفت: ما در بخشهایی از خطوط اصلی و انتقالمان - تقریباً سر هر تقاطع - سازههایی را در زیر زمین ایجاد میکنیم که معادل یک ساختمان شش طبقه است، یعنی سر هر چهارراه یک ساختمان شش طبقه دفن کردهایم.
وی ادامه داد: اگر این ساختمان شش طبقه روی زمین بیاید و همه اینها با یک آرم و رنگ مشخص ظاهر شود، شما در سطح شهر که حرکت کنید، حضور این ساختمانها ناخواسته جلبتوجه خواهد کرد، ولی این ساختمانها زیر زمین دفن میشود.
مصرزاده با بیان اینکه باتوجهبه بعد جمعیتی و بزرگی تهران تقریباً ۴۰ کیلومتر تونل فاضلاب وجود دارد، گفت: اگر این تونل خالی باشد، در داخل این تونلها ماشین میتواند تردد کند. وی خاطرنشان کرد: این تونلهای بتنی با روش TBM-مثل همان کاری که در حفاری مترو انجام میشود - حفاری شده است. اگر حجم بتن و میلگردی را که برای ساخت این تونل استفاده شده است، معادل کنید با یکسری ساختمانهایی که روی زمین دیده میشود، چندین برج بزرگتر از برج میلاد وسعت و عظمت خواهد داشت.
شرکت فاضلاب شهر تهران افزود: همچنین سال ۲۰۱۵ برای نخستینبار در تاریخ ایران با معرفی همین پروژه توانستیم در بنیاد جهانی انرژی - زیرمجموعه سازمان ملل - جایزه جهانی انرژی دریافت کنیم.
مدیرعامل فاضلاب تهران گفت: ما فاضلاب را از جلوی خانه مردم جمع، با خطوط منتقل و تصفیه میکنیم و آنچه مایه آلودگی بوده است، تصفیه و تبدیل به یک محصول استاندارد میکنیم. این آب دوباره به چرخه طبیعت میرود و دوباره از آن استفاده و باعث ایجاد اشتغال میشود و به رونق محیطزیست کمک میکند. این پروژه جزو پروژههای زیستمحیطی بزرگ کشور است.