لندن – ایرنا – اندیشکده شورای روابط خارجی اروپا (ECFR) در یادداشتی نوشت که تجاوز نظامی انگلیس و آمریکا علیه یمن نتوانست حملات ارتش این کشور علیه کشتی‌های اسرائیلی در دریای سرخ را مهار و بازدارندگی ایجاد کند.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، این اندیشکده اروپایی در تارنمای خود نوشت: ایالات متحده و بریتانیا روز جمعه گذشته در تازه‌ترین تحولات مرتبط با جنگ اسرائیل و فلسطین، به اهداف حوثی‌ها در یمن حمله کردند. واشنگتن و لندن اقدام نظامی خود را به عنوان "اقدامی محدود" برای حفاظت از ناوبری دریایی و در پاسخ به حملات فزاینده حوثی‌ها علیه کشتی‌های بین المللی در دریای سرخ، توصیف کردند.

اندیشکده شورای روابط خارجی اروپا با اشاره به اینکه «حوثی‌ها کشتی‌های مرتبط با اسرائیل را به تلافی تحولات در غزه هدف قرار می‌دهند» افزود: اقدامات ایالات متحده و بریتانیا به بازدارندگی حوثی‌ها کمک چندانی نکرد. در عوض، این گروه اکنون کشتی‌های بریتانیا و آمریکا را نیز تهدید کرده و روز دوشنبه یک کشتی متعلق به آمریکا را در سواحل یمن هدف قرار داد.

در ادامه می‌خوانیم: حملات هوایی انگلیس و آمریکا به یمن برخی از قابلیت‌های نظامی حوثی‌ها را تضعیف کرد، اما برای حفظ امنیت دریای سرخ و بازگشت کشتی‌های بین‌المللی به این آبراه کافی نیست. ضمن آنکه درگیری‌های‌ نظامی (در این منطقه) ممکن است روند سیاسی سازمان ملل را برای پایان دادن به جنگ طولانی یمن به خطر بیندازد.

اندیشکده شورای روابط خارجی اروپا با اشاره به اینکه «منافع اروپا در حفاظت از خطوط کشتیرانی در دریای سرخ است چراکه این قاره را به بازارهای کلیدی در آسیا و آفریقا متصل می کند» افزود: اما اقدام نظامی بدون یک مسیر دیپلماتیک پایدار کارساز نیست.

بر اساس این یادداشت، «حوثی ها به صراحت اعلام کرده‌اند که اقدامات آنها مستقیماً با جنگ جاری در غزه مرتبط است. ایالات متحده و اتحادیه اروپا، همراه با بریتانیا، باید فوراً برای آتش‌بس فشار بیاورند تا از گسترش درگیری‌ها در منطقه‌ جلوگیری شود.»

به گزارش ایرنا، آمریکا و انگلیس بامداد جمعه در پی قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل، حمله به مواضع انصارالله یمن را آغاز کردند.

این حملات پس از آن انجام شد که ارتش یمن طی هفته‌های گذشته در حمایت از مقاومت ملت فلسطین در نوار غزه چند کشتی صهیونیستی یا کشتی‌های عازم سرزمین‌های اشغالی را در دریای سرخ و تنگه باب‌المندب هدف قرار داد.

نیروهای ارتش یمن اعلام کرده‌اند تا زمانی که رژیم اسرائیل حملات خود به غزه را متوقف نکند، حملات به کشتی‌های این رژیم یا کشتی‌های عازم سرزمین‌های اشغالی را در دریای سرخ ادامه خواهند داد.