اراک-ایرنا- مدیرکل پشتیبانی و ساماندهی مراکز وزارت جهاد کشاورزی گفت: ۹۵ درصد مشکلات و مسائل بخش کشاورزی احصا و راهکارهای کارشناسی شده جهت رفع این مشکلات ارائه شده است.

به گزارش ایرنا، « علی کشاورز» روز چهارشنبه در نشست شورای هماهنگی ترویج کشاورزی که در سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی برگزارش شد، افزود: در خصوص یکپارچگی سامانه‌ها تنها به اعتبار ملی بسنده نشده است و از طریق اجرای طرح‌های دیگر نیز موضوع پیگیری می‌شود.

وی ادامه داد: در کنار اعتبارات ملی از طرح‌هایی همچون مولدسازی و تشکیل کمیته اعتبار، تقویت زیرساخت و بهینه سازی مراکز نیز برای یکپارچگی سامانه‌ها استفاده شده است و در دست پیگیری قرار دارد.

مدیرکل پشتیبانی و ساماندهی مراکز وزارت جهاد کشاورزی افزود: همچنین استفاده از اعتبارات سرمایه‌های اجتماعی که مربوط به شرکت نفت است نیز در دست پیگیری قرار دارد.

کشاورز عنوان کرد: جهاد کشاورزی امکانات و زیرساخت‌های مناسبی دارد که از این ظرفیت نیز باید با بهره‌مندی از برون سپاری طبق چارچوب قانون استفاده شود.

وی خاطر نشان کرد: بازتشکیل ستاد ساماندهی و پشتیبانی می‌تواند به حل مشکلات کشاورزان کمک کند و این ستاد با ساماندهی موارد زیرمجموعه می‌تواند به پیشبرد اهداف کمک کند.

مدیرکل پشتیبانی و ساماندهی مراکز وزارت جهاد کشاورزی در پایان عنوان کرد: ۱۲ خودرو از محل اعتبار جهاد کشاورزی در سال‌های اخیر به استان مرکزی واگذار شده است که توزیع بر اساس عملکرد و نیاز یک استان انجام می‌پذیرد.

از راهکار واگذاری برای حمایت از ترویج استفاده شود

رییس جهاد کشاورزی استان مرکزی نیز گفت: یکی از اقدامات مهم این سازمان ترویج و آموزش است که در این خصوص تا حدودی با کمبود تعداد کارشناس مواجه هستیم.

«علی صفری» بیان کرد: برای حل مسئله کمبود کارشناس نیاز است از راهکار واگذاری به بخش خصوصی استفاده شود که ترویج در سطح گسترده‌تری انجام شود.

وی خاطر نشان کرد: زمانی که با کشاورزان در خصوص کمبودها و نیازها صحبت می‌شود مواردی همچون تراکتور، کود بیشتر و کمباین را مورد درخواست خود قرار می‌دهند و هیچ یک از این افراد خواستار آموزش نیستند.

رییس جهاد کشاورزی ادامه داد: این در حالی است که در صورت برگزاری دوره‌های آموزشی در تعداد بیشتر و نتیجه‌بخش بودن آموزش‌ها، کشاورزان آموزش را یکی از نیازهای اصلی خود خواهند دانست.

صفری با انتقاد از کشت قراردادی عنوان کرد: در این خصوص باید تجدید نظر شود چرا که با این طرح‌ها تنها نیروی کارشناس ترویج هدر می‌رود و نتیجه قابل توجه نیز ندارد.

وی خاطر نشان کرد: باوجود همه محدودیت‌ها اقدامات بسیار مناسبی در استان انجام شده است، با اینکه استان مرکزی رتبه ۱۷ زیرساخت‌های کشاورزی را دارد، اما در بخش عملکرد همیشه جزو ۱۰ استان برتر کشور بوده است و امسال برای اولین بار در کشور رتبه پنجم از نظر امتیازی به این استان تعلق گرفت.