اهواز _ ایرنا _ مدیر عامل شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب گفت: ۸۰ درصد گازهای همراه در مناطق نفت خیز جنوب جمع شده که این میزان نیز حجم زیادی است و بخشی از گاز شبکه کشوری از طریق همین گازهای همراه تامین می‌شود.

به گزارش ایرنا علیرضا دانشی روز چهارشنبه در نشست خبری در چهاردهمین نمایشگاه تجهیزات صنعت در اهواز اظهار کرد: برای جمع‌آوری ۲۰ درصد باقی مانده از گازهای همراه نیز پروژه‌هایی در شرق و غرب کارون در حال انجام است.

وی با اشاره آلودگی‌های محیط زیستی استان گفت: مشعل‌های نفت که در حال سوختن هستند قطعا باید خاموش شوند اما اگر مشعل‌ها هم خاموش شوند باز هم آلودگی برطرف نمی‌شود چراکه اصل کاری و ریشه آلودگی توجه نمی‌شود.

مدیر عامل شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب با اشاره به سوخت منابع فسیلی برای تولید برق، خودروها و شیوه فرهنگ مصرف را از جمله عوامل آلایندگی برشمرد.

دانشی ادامه داد: در چهاردهمین نمایشگاه تجهیزات نفت ۵۰ قرارداد در حدود هفت همت بسته شد که رقم بالایی است و بخش عمده آن مربوط به شرکت‌های دانش‌بنیان است.

وی با اشاره به برگزاری چهاردهمین نمایشگاه ساخت تجهیزات صنعت نفت در اهواز، آن را فرصت و نقطه عطفی برای فعالیت‌های اقتصادی سازنده در کشور، صنعت نفت و تبادل افکار میان کارفرمایان دولتی، سازندگان تجهیزات و مراکز دانش بنیان عنوان کرد.

به گفته مدیر عامل شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب در این دوره از نمایشگاه ۲۸۱ مجموعه شامل ۱۰۹ شرکت دانش بنیان، ۹۷ شرکت سازنده، ۲۷ شرکت فنی و مهندسی شرکت کردند.

وی با اشاره به نمود بخش فنی و تخصصی نمایشگاه بر دوری از شعارزدگی، ارتقای سطح نمایشگاه و فرصت‌سازی برای ایجاد ارتقای زنجیره اقتصادی تاکید کرد.

دانشی محدودیت سفارش را یکی از مشکلات سازندگان تجهیزات دانست و گفت: صدور خدمات فنی و مهندسی از مهم‌ترین اهداف ما است که در این‌نمایشگاه مورد پیگیری قرار گرفت و همچنان پیگیری می‌شود.

وی به حضور برخی شرکت‌های خارجی در نمایشگاه نفت به منطور افزایش سطح تعاملات اشاره کرد و گفت: پیگیر هستیم تا واسطی بین سازندگان و بازار مصرف باشیم.

مدیر عامل شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب ادامه داد: در دولت سیزدهم بنا است تا گفتمان‌ میان سازندگان، نظام پیمانکاری و نظام دولتی شکل بگیرد و ما همه این بخش‌ها را یار نفت می‌دانیم تا ماحصل آن برد همه جانبه برای کشور باشد.

وی با تاکید بر کیفی‌سازی تولیدات بیان کرد: از سال گذشته تاکنون حدود سه همت قرارداد در رابطه با مراکز پژوهشی منعقد یا آماده انعقاد برای تولیدبار اول است که انقلابی در مباحث پژوهشی به شمار می‌رود.

دانشی افزایش تولید نفت پس از تحریم دوره دوم را رهگذر سازندگان داخلی دانست و گفت: اقدامات مضاعفی روی چاه‌ها صورت گرفته و حدود یک میلیون بشکه از طریق کارهای چاه محور تولید شده است.

وی گفت: یکی از مولفه‌های اصلی شکاندن تحریم‌ها ورود شرکت‌های دانش‌بنیان و انجام اقدامات علمی است.

مدیر عامل شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب در بخش دیگر سخنان خود به مسئولیت‌های اجتماعی نفت و اقدامات صورت گرفته در این زمینه پرداخت و گفت: تمامی مطالبات نفت به دیگر دستگاه‌ها پرداخت شده است

وی گفت: در سفر دوم ریاست جمهوری ۱۴.۵ همت علاوه بر بودجه‌های دولتی شرکت نفت در اختیار استان خوزستان قرار داده است که هزینه‌کرد آن باید از سوی معاونت عمرانی استانداری گزارش شود.

دانشی بیان کرد: در مناطق نفت‌خیز جنوب ۲۰ هزار قلم کالا بومی‌سازی شده و در دولت سیزدهم هفت هزار و ۵۰۰ قلم که تحریمی بودند در حال بومی سازی هستند.

وی با اشاره به مطالبی پیرامون حقوق‌های نجومی در نفت گفت: ما هم معتقدیم حقوق نجومی بد است اما حقوق نجومی تعریف و مصداق دارد اما اینکه نیروی متخصص را فراری بدهیم باید این مساله تبیین شود.

مدیر عامل شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب با اشاره به تدوین برنامه پنج ساله در مناطق نفت خیز جنوب گفت: براساس این برنامه تکلیف شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب با خودش، سازندگان و دولت مشخص شده است و برای تولید سه میلیون بشکه نفت نیز هدفگذاری شده است.

وی ادامه داد: شعارها باید مبتنی بر شعور شوند و برخی از شعارها باید بازتعریف شوند زیرا ما به دانش بنیان‌ها و شرکت های داخل و جوانان اعتماد کرده‌ایم و آمده‌ایم که کار کنیم و به جوانان و نیروهای داخلی اعتماد داریم.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتر خیز جنوب عنوان کرد: هرچه که ما نوآوری و خلاقیت انجام دهیم که اقتصاد را روان تر و منفعت را بیشتر کند بهتر است. مرز دانش باید برای فرایندهای تولید نفت تسهیلگری کند و قیمت تولید را کاهش دهد و برای بیرون از کشور حرف برای گفتن داشته باشیم.

دانشی ادامه داد: یکسری از کارها در مناطق نفتخیز جنوب در حال انجام است که در دنیا منحصر به فرد است و امیدواریم با توجه به راهی که پیدا کرده‌ایم موفق شویم.

وی افزود: برنامه‌های تولید در نفت در دولت قبل چاه محور بود و این به معنای نابودی نفت بود اما امسال برنامه پنج ساله برای تولید در مناطق نفتخیز جنوب ارایه کرده‌ایم که به ظرفیت تولید ۳ میلیون و ۲۸۰ هزار بشکه دست پیدا کنیم البته در این زمینه نیازمند همکاری دیگر بخش‌ها هستیم و مانعی بر سر راه فعالیت ما ایجاد نشود.

برچسب‌ها