بیرجند - ایرنا - رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: از ابتدای فعال شدن بخش IVF در مرکز درمان ناباروری رویش بیرجند طی ۲ سال گذشته تاکنون ۲۶ نوزاد با روش انتقال جنین متولد شدند.

سید محمد موسوی میرزایی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: مرکز درمان ناباروری رویش سال ۱۳۹۶ راه‌اندازی شد و با توسعه بخش‌های مختلف آن اکنون در سه سطح IUI (تلقیح داخل رحمی اسپرم)، IVF (لقاح خارج رحم) و میکرواینجکشن خدمات درمانی در این مرکز ارایه می‌شود.

وی اظهار کرد: این مرکز دارای سه بخش کلینیک تخصصی سرپایی، آزمایشگاه و اتاق عمل بوده و آزمایشگاه آن نیز شامل ۲ بخش آندرولوژی و آمبریولوژی است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: از ابتدای تاسیس مرکز تاکنون سه هزار و ۸۳۸ پرونده تشکیل شده که ۸۳۳ مورد آن مربوط به روش IUI بوده و تاکنون ۱۹۰ نوزاد با این روش متولد شدند.

وی با اشاره به تولد ۲۶ نوزاد با روش IVF در این مرکز از سال ۱۴۰۰ تاکنون عنوان کرد: از ابتدای امسال هم ۲۵۲ مورد انتقال جنین با این روش انجام شده که ۳۵ مورد آن مثبت شده است.

موسوی میرزایی گفت: همچنین از ابتدای امسال ۱۲۰ مورد عمل IUI و ۶۱ مورد I.O (القای تخمک گذاری) انجام شده که به ترتیب ۱۵ و هشت مورد آن مثبت بوده است.

وی بیان کرد: مجموع نوزادان متولد شده با روش‌های کمک باروری در این مرکز از ابتدای امسال ۵۳ مورد است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه ۳۰ بیمار غیر بومی در این مرکز پرونده تشکیل داده‌اند افزود: ۱۵ مورد این پرونده‌ها مربوط به اتباع خارجی بوده که این آمار برای گسترش خدمات گردشگری سلامت در استان امیدوارکننده است.

وی تصریح کرد: بخش عمده هزینه‌های درمانی مراجعان در صورت طی کردن فرآیند پذیرش در مراکز درمان ناباروری، با تعرفه دولتی و تحت پوشش خدمات بیمه‌ای است.

موسوی میرزایی گفت: در حال حاضر مرکز سطح سه درمان ناباروری رویش در بیرجند و ۲ کلینیک ناباروری سطح ۲ در شهرستان‌های طبس و فردوس خدمات لازم را به زوجین نابارور ارائه می‌دهند.