مشهد-ایرنا- مدیر عامل خانه کتاب و ادبیات ایران گفت: هوش مصنوعی در توسعه کتابخوانی راهکارهای نوینی دارد و باید از آن در ترویج و گسترش حوزه کتاب بهره برد.

علی رمضانی روز پنجشنبه در حاشیه چهاردهمین نشست سراسری انجمن کتابفروشان جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی خوشه در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا افزود: تاکنون برخی از مجموعه‌ها اقداماتی برای بهره گیری از هوش مصنوعی نسبت به پیشنهاد کتاب بر اساس خوانش، رفتار و نوع خرید مخاطب انجام داده اند که محدود است.

وی ادامه داد: در سامانه بازار کتاب نیز که متعلق به خانه کتاب و ادبیات ایران است، برنامه هایی با استفاده از هوش مصنوعی در حال ایجاد است که اکنون در مراحل نهایی آزمایش خود قرار دارند و به زودی معرفی می‌شوند.

مدیر عامل خانه کتاب و ادبیات ایران اضافه کرد: برنامه‌ها و نمونه های خارجی نیز وجود دارد که به معرفی و پیشنهاد کتاب به مخاطبان مورد استفاده قرار گرفته اند و ما نیز می‌توانیم آنها را مورد مطالعه قرار دهیم تا فرهنگ کتابخوانی در کشور ما نیز گسترش یابد.

وی با اشاره به اینکه در حوزه تبلیغ و ترویج هم می‌توان از هوش مصنوعی بهره برد گفت: در حال حاضر بیش از ۸۰ هزار عنوان کتاب چاپ اول در کشور منتشر می‌شود و مردم فقط با چند عنوان آن آشنا می‌شوند، پس باید روشهای آشنایی و معرفی جدید و نوین را فراهم کنیم تا مردم بیشتر با کتاب آشنا شوند.

رمضانی افزود: با معرفی بیشتر کتاب، نقاضا برای افزایش خرید کتاب نیز بیشتر می‌شود که می تواند به اقتصاد فرهنگی کشور نیز یاری برساند، به همین دلیل وقتی افزایش تقاضا برای خرید کتاب رخ می‌دهد باید بسترهای فروش نیز ارتقاء پیدا کنند.

وی با اشاره به چرخه تولید، بررسی، ترویج و فروش کتاب ادامه داد: باید اصلاحاتی در این زنجیره رخ دهد تا متناسب با پیشرفت در جامعه، روند رو به آینده با حذف مشکلات صورت پذیرد.

بهره گیری از هوش مصنوعی برای کتابهای خارجی 

مدیر عامل خانه کتاب و ادبیات ایران در خصوص فعالیت در سطح بین الملل نیز اظهار کرد: برخی از ناشران که در حوزه بین‌الملل دغدغه فعالیت دارند نیز می توانند از هوش مصنوعی بهره برداری کنند و هم اکنون برخی از ناشران کشور، آثار منتشر شده خارجی را بر اساس پرفروش بودن و یا جوایزی که به آنان رسیده به زبان اصلی و یا ترجمه در کشور منتشر می‌کنند.

به گفته وی، حال آنکه هوش مصنوعی می‌تواند بستر رصدی مناسبی در شناسایی اینگونه کتابها، فراهم آورد، همچنین وقتی کتابی در داخل کشور منتشر می‌شود با هوش مصنوعی می‌توان برای تولید محتوی و معرفی آن در عرصه جهانی نیز بهره برد.

وی با اشاره به نشست سالانه انجمن کتابفروشان جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی خوشه گفت: این نشست ها منجر به تلاش بیشتر برای عرضه آثار فرهنگی می‌شود و فضای تعاملی خوبی برای بیان مسائل، دغدغه ها و تجربه های منحصر به فرد فراهم می‌کند.

رمضانی افزود: آنچه که قوام دهنده و نقطه ممیزه کتابفروشان خوشه است، خط عرضه و توزیع کالا و کتاب مفید نسبت به سایر فروشگاه های کتاب است و این نشست ها منجر به رسیدن به شیوه های بهتر برای ارائه محتوی و ایجاد وفاق در سطح کشور می‌شود.

وی با انتقاد نسبت به برخی از کتابفروشی های کشور که کتاب را همچون یک کالا می‌دانند، اظهار کرد: برخی از فروشندگان کتاب اهل مطالعه، راهنمای خوبی برای مردم نسبت به شناخت موضوع، تشخیص و ارائه محتوای کتاب هستند و توفیق بهتری در کار خود دارند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، چهاردهمین نشست سراسری انجمن کتابفروشان جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی خوشه از روز گذشت و به مدت ۲ روز با محوریت شعار «فتح قله با حرکت جمعی در تشکیلات ایمانی» و با حضور مسوولان و اهالی حوزه کتاب و مدیران بیش از ۱۰۰ کتابفروشی از سراسر کشور در مشهد برگزار ‌شد.