کاشان _ ایرنا_ نماینده ولی فقیه و امام جمعه کاشان گفت: مردم غزه با مقاومت و ایستادگی خود در برابر جنایات رژیم صهیونیستی به مظهر استقامت و اقتدار و ترویج کننده دین اسلام در جهان تبدیل شده اند.

به گزارش ایرنا، حجت‌الاسلام والمسلمین سید سعید حسینی در خطبه‌های نماز جمعه این هفته کاشان که در مصلای بقیه‌الله‌الاعظم (عج) این شهر اقامه شد افزود: مقام معظم رهبری فرمودند با مقاومت مردم غزه اسلام به دنیا ترویج شد، رییس سازمان معلولان رژیم غاصب اسرائیل می گوید در هیچ جنگی تا این حد مجروح و معلول از اسرائیل نداشته ایم چرا که امروز شاهد معلولیت ۳۰ هزار نفر هستیم.

وی اظهار کرد: رژیم غاصب صهیونیستی و متحدانش ظلم زیادی به ملت مظلوم فلسطین کرد و تاکنون ۶۵ هزار تن مواد منفجره بر سر مردم فلسطین ریخته و ۶۰ هزار نفر را مجروح ،۳۰ هزار نفر را شهید و ۱۰ هزار کودک را به شهادت رسانده است.

امام جمعه کاشان بیان کرد: دستیار بایدن در امور وزارت آموزش و پرورش استعفا داد و در متن استعفایش اعلام کرد که نمی توانم عضو دولتی باشم که حامی نسل کشی فلسطینی ها توسط اسرائیل است.

حجت الاسلام حسینی از عملیات غرورآفرین سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برای برخورد با تروریست ها در اربیل عراق و ادلب سوریه تشکر کرد.

وی اظهار کرد:سپاه می توانست  موشک را از  کرمانشاه بزند که مسافت کمتری است اما از خوزستان زد که  هزارو ۲۰۰ کیلومتر است ، یعنی ای اسرائیل بدان و آگاه باش که موشک  خیبر شکن  به راحتی تا تلاویو  می‌رسد.

حجت الاسلام حسنی گفت: سالروز انتصاب مقام معظم رهبری به جایگاه امامت جمعه تهران از مناسبت های هفته است،نخستین امام جمعه تهران پنجم مرداد سال ۱۳۵۸ به امامت آیت الله طالقانی برگزار شد اما ایشان ۱۹ شهریور همان سال از دنیا رفتند.

وی تصریح کرد:وقتی مقام معظم رهبری از طرف حضرت امام خمینی (ره) به امامت جمعه تهران منصوب شدند فرمودند  من حکم حضرت امام خمینی( ره) را برای امامت جمعه  را با هیچ چیز عوض نمی کنم.

وی اظهار کرد: در دیدار اخیر با مقام معظم رهبری ایشان فرمودند در روایات محور اصلی خطبه های نمازجمعه موعظه است اما تنها اخلاقی نیست بلکه اجتماعی، سیاسی و اقتصادی هم است.

امام جمعه کاشان اظهار کرد: معظم له به پرهیز از اسراف، ازدواج زود هنگام و جوانی جمعیت تاکید دارند.

حجت‌الاسلام حسینی گفت: اگر در بشقاب غذا فقط یک عدد برنج اسراف شد در مجموع ۸۰ میلیون ایرانی روزی ۱۴ تن می شود. اگر پنج عدد برنج اسراف شود روزی ۷۰ تن می‌شود.

امام جمعه کاشان بیان کرد: پیامبر اسلام (ص) فرمودند ایام اعتکاف فضیلت های زیادی دارد و اگر بتوانیم، در این ایام روزه بگیریم.

حجت‌الاسلام حسینی گفت:خداوند فرموده  هر کس سه روز از ماه قمری روزه بگیرد برای اوست به ازای روز اول ثواب ۱۰ هزار سال. به ازای روز دوم  ۳۰هزارسال و به ازای روز سوم ۱۰۰ هزار سال عبادت و آن سه روز عبارتند از ۱۳رو ۱۴ و ۱۵ هر ماه قمری.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: در  نود و یکمین خطبه نماز جمعه در کاشان مکرّم، محضر صحیفه سجادیه می رویم و در سی و پنجمین جلسه ، فراز دیگری از دعای بیستم صحیفه سجادیه دعای ( مَکَارِمِ الْأَخْلَاقِ وَ مَرْضِیِّ الْأَفْعَالِ ) را خدمت شما عرض می کنم : ( اللّهُمَّ سددنی ان أَجْزِیَ مَنْ هَجَرَنِی بِالْبِرِّ ، وَ أُثِیبَ مَنْ حَرَمَنِی بِالْبَذْلِ ، وَ أُکَافِیَ مَنْ قَطَعَنِی بِالصِّلَةِ ، ) خدایا من را استوار کن ، به کسی که از من بریده و قطع رابطه کرده است، من به او نیکی کنم . کسی که من را محروم کرده ، من به او بذل و جود کنم ، تلافی کنم ، آن کسی که ارتباطی با من ندارد ، من با او صله رحم را بجا بیاورم.

امام جمعه کاشان بیان کرد:در روایات ما ، این سه دستور اخلاقی به عنوان مکارم اخلاقی بیان شده است ، برادران و خواهران ، نماز جمعه ، می خواهد ما را از یک آدم معمولی ارتقاء بدهد ، بالاتر ببرد و به این مکارم برساند.

حجت الاسلام حسینی گفت: در اصول کافی ، جلد چهار  صفحه ۱۰۷  آمده است،ابوحمزه ثمالی از امام سجاد ع نقل می کند،چون روز قیامت شود خداوند تبارک و تعالی همه مردم را ، از اولین نفر تا آخرین نفر ، در یک صحرا جمع می کند ، آن گاه آواز دهنده ای جار زند ،کجایند اهل فضیلت ؟ پس گروهی از مردم برخیزند . فرشتگان به استقبال آنان روند و گویند : فضل شما چه بوده است ؟ گویند ،ما با کسی که از ما می برید پیوند برقرار می کردیم و به آن که ما را محروم می کرد عطا می کردیم و از کسی که به ما ستم می کرد گذشت می کردیم . پس به آنان گفته شود : راست گفتید ، وارد بهشت شوید . این توصیه به تقوا در خطبه اول است.

وی اظهار کرد:بحث محوری و مستمر ما قرآن بود که  آیه ۸۱ سوره بقره رسیدیم (  بَلَیٰ مَنْ کَسَبَ سَیِّئَةً وَ أَحَاطَتْ بِهِ خَطِیئَتُهُ فَأُولَٰئِکَ أَصْحَابُ النَّارِ ۖ هُمْ فِیهَا خَالِدُونَ  ) اینطور نیست ، کسی که گناهی را انجام بدهد ، گناه او را احاطه کند ، این ها اهل جهنم هستند و برای همیشه هم در جهنم هستند . از تفاسیر استفاده می کنیم تا متوجه بشویم که ، آن چه گناهی است که اگر شخصی انجام بدهد ، برای همیشه به جهنم می رود.

امام جمعه کاشان بیان کرد:نکته اول آیه ذکر شده  درباره کلمه « بَلَیٰ » می باشد .  مرحوم شُبَّر می فرماید  : « رَدُّ عَلیهم » در خطبه قبل گفتیم ، منظور یهودیان از «  لَنْ تَمَسَّنَا النَّارُ » در آیه   ۸۰   این است  آتش ما را نمی سوزاند و فقط یک تماس ظاهری با ما دارد ، عقیده یهود برای خودشان این است . آتش ، پوست و گوشت و استخوان ما را نمی سوزاند. در ضمن ، همین تماس ظاهری هم در ایام معدودی است « أَیَّامًا مَعْدُودَةً » . مرحوم شُبَّر می فرمایند ، اعتقاد یهودیان این است که ما هفت  روز یا ۴۰ روز به جهنم می رویم . منظور ازهفت روز چیست ؟ می گویند آنها اعتقاد دارند مدت عمر دنیا هفت هزار سال است . « مُدَّت الدُّنیا سَبعَةُ آلافِ سَنَةٍ » و ما به ازای هر هزار سال یک روز در عذاب خواهیم بود .  منظور از  ۴۰ روز چیست ؟ می گویند، روزهایی که گوساله پرست بودیم  « َاربَعینَ یَومَ اَیّامَ عِبادَه العجل » ابن عربی در تفسیر القران کریم می گوید  : این هفت روز یا چهل روز ، هر سال تکرار می شود ، تا ابد سالی چهل روز.

حجت‌الاسلام حسینی گفت:ابو حنیفه هم می گوید  « أَیَّامًا مَعْدُودَةً » شبیه عذر شرعی بانوان است . همان هفت روز ،خدا در این می فرماید ، « بَلَیٰ »  این چه سخنی است ، « رَدُّ عَلیهم » بزرگان، استفاده تفسیری هم کرده اند اگر شخصی عقیده انحرافی را به قران ، پیامبر ص و اهل بیت منتسب می کند ما نباید سکوت کنیم باید جواب او را دقیق و عالمانه بدهیم . « بَلَیٰ مَنْ کَسَبَ سَیِّئَةً »

وی افزود: نکته دوم آیه در خصوص کَسَبَ و اکتساب است که در لغت به معنی جلب منفعت است ،می گوییم این فرد کاسب است ، یعنی مغازه ای را باز نموده و با توکل بخدا ، می خواهد منافعی را کسب کند و بدست بیاورد .اما اینجا تعبیر قران « کَسَبَ سَیِّئَةً » است ، این یعنی چه ؟ کسب برای جلب منفعت است ، نه برای گناه ، چطور خداوند برای سَیِّئَةً فرموده ،  کاسبی ، « مَنْ کَسَبَ سَیِّئَةً » کسی که گناه را کاسبی کند .

وی اظهار کرد:در تسنیم در جلد پنج صفحه ۳۲۳  آمده است ، بخاطر این است که  گناهکار وقتی کم فروشی می کند و از کار خود کم می گذارد ، به حساب خودش دارد منفعت می کند ، خدایا می فرماید « بَلَیٰ مَنْ کَسَبَ سَیِّئَةً » تو برای خودت آتش ابدی را فراهم می کنی . پس می فرماید : سخن در آیه بالا ، با گناه کاری است ، که با علم و اراده خودش به سوی گناه می رود و آن گناه را به سود خودش می داند . ربا می گیرد وربا را به سود خودش می داند و ترک ان را به ضرر خودش می داند . لذا مطابق تخیّل خودش ، خداوند می فرماید « کَسَبَ سَیِّئَةً »

امام جمعه کاشان بیان کرد: نکته سوم این است که آیا ، هر سیئه ای موجب خلود انسان در جهنم است ؟ بزرگانی مانند آیت الله جوادی آملی در تسنیم و علامه طباطبایی می فرمایند ،این سیئه خودش به تنهایی باشد  جواب ، بله است و مطلق است ، هر سیئه ای . اما در ادامه آیه  می فرماید« وَأَحَاطَتْ بِهِ خَطِیئَتُهُ » به کمک این قید متوجه می شویم ، هر سیئه ای منظور نیست . اگر گناه به حدّ محیط و احاطه کردن به گناهکار برسد سبب خلود در جهنم می شود ، بله ، اگر این قید بیاید ، ولی اگر به این حدّ نرسد و توبه هم نکند ، سبب ورود به جهنم می شود.

حجت‌الاسلام گفت:کلمه « خَطِیئَتُهُ »  است . اگر توضیح بزرگان نبود فکر می کردیم « خَطِیئَتُهُ » یعنی گناه ، اما علامه طباطبایی در المیزان جلد یک صفحه ۲۱۵ می فرمایند ، « خَطِیئَتُهُ » خودِ گناه نیست . کسی گناه را انجام داد ، به یک آمر به معروفِ محجّبه ما ، توهین نمود و دست خود را به سوی او دراز کرد و این سیئه را انجام داد ، در روح او حالتی بوجود می آید ، حالتی که برای روح بوجود می اید به ان حالت « خَطِیئَتُهُ » می گویند . پس « خَطِیئَتُهُ » حالت روحانی است که بعد از ارتکاب گناه برای نفس و روح بوجود می آید.

وی افزود:نکته پنجم  احاطه ی خَطِیئَتُه چیست ؟ حالت روحانی ، احاطه این حالت یعنی چه ؟ علامه طباطبایی  می فرماید احاطه ی آن حالت یعنی ، یک زیر دریایی را در نظر بگیرید ،  انسان هایی در آن زیر دریایی هستند ولی یک قطره آب در آن وارد نمی شود ، و تنفس و دم و بازدم های ان انسان ها هم به دریا وارد نمی شود ، احاطه ، یعنی این . می فرماید ، احاطه ی آن حالت نفسانی موجب می شود که انسان با این کسب سیئه ، به حالتی در روحش برسد که دیگر هیچ راهی برای نجاتش نباشد ، با کارهای خودش تمام اطراف خودش را بسته است . هیچ راهی برای نجات او نیست . راهی برای هدایت و نفوذ هدایت   مانند « سخنرانی یک روحانی ، قرائت قران قاری ، و مصیبت امام حسین  ع  برای خودش » باقی نگذاشته است ، همه اطراف را بسته است.

وی اظهار کرد:علامه طباطبایی می فرماید،  اگر یک ذره ای برای نفوذ به خودش باقی می گذاشت امکان هدایتش بود . اگر ذره ای از ایمان در دلش باقی می ماند و یا مکارم اخلاق مانند ، تواضع ، انصاف و یا خضوع در برابر حق در او وجود داشت و برای او می ماند ، می توانستند به سمت او نفوذ کنند . به این حالت روحی رسیدن و احاطه از همه طرف ، حالت بدی است.

امام جمعه کاشان بیان کرد:این گناه و این حالت نفسانی و روحانی که به حالت محیط برای انسان در می آید ، وجه مشترک آن چیست که ما بدانیم  اگر به این حالت برسد ، شخص به خلود در جهنم می رسد ، علامه طباطبایی ، مرحوم شُبَّر و ایت الله جوادی املی می فرمایند : این در حالتی است که آن احاطه ی خَطِیئَتُهُ ، به شرک و یا به کفر و یا به تکذیب ایات خدا برسد . اصول دین و اعتقاداتش از بین برود . سیئه موجب خلود آن است که همه وجود گناهکار را احاطه کند و ان شامل گناهانی است که به شرک ، کفر و یا تکذیب آیات الهی منتهی بشود . « وَ الَّذِینَ کَفَرُوا وَ کَذَّبُوا بِآیاتِنا أُولئِکَ أَصْحابُ النَّارِ هُمْ فِیها خالِدُونَ‌ » و یا « إِنَّ اللَّهَ لا یَغْفِرُ أَنْ یُشْرَکَ بِهِ » همه این بزرگوران ، این سیئه مُحاط  را می گویند ، در جایی است که ان جایگاه اعتقادی توحیدی ضربه بخورد و اگر اصول دین و توحید پابرجا باشد به این حالت « قَد أَحَاطَتْ بِهِ خَطِیئَتُهُ » نرسیده است . و به خاطر این است که از کودکی ، اصول دین  « توحید ، عدل ، نبوت ، امامت و معاد » را به ما یاد داده اند . امروز هم معلمان و والدین هم کوشا باشند و اصول دین را دست کم نگیرند.

حجت‌الاسلام حسینی گفت:نکته هفتم اینکه   چرا در سوره مدثر « کُلُّ نَفْسٍ بِما کَسَبَتْ رَهِینَةٌ ، إِلَّا أَصْحابَ الْیَمِینِ » آمده است . نفس و روح همه در گرو است ، به جز اصحاب یمین . با توجه به ، « احاطه ی خَطِیئَتُهُ » این گونه توضیح داده اند، می فرمایند ، عمل ما یا سیئه است یا حسنه ، کارهای ما یا خوب است یا بد . اگر کار ما خوب باشد ، روح ما حبس نمی شود ، روح ما را بیشتر حرّیت می دهد  ، ذکر « سُبُّوحٌ قُدُّوسٌ رَبُّ الْمَلائِکَةِ وَ الرُّوحِ » و « رَبِّ اغْفِرْ وَ ارْحَمْ وَ تَجَاوَزْ عَمَّا تَعْلَمُ إِنَّکَ أَنْتَ الْعَلِیُّ الْأَعْظَمُ » در شب لیله الرغائب ، هفتاد مرتبه تکرار کردیم ، روح ما را برای پرواز آزاد می کند ، اما اگر عمل سیئه بود ، گناهکار را در دام می اندازد ، دست و پای انسان را می ببند و انسان را حبس می کند . پس « کُلُّ نَفْسٍ بِما کَسَبَتْ رَهِینَةٌ ، یعنی هر روحی بخاطر کسب سیئه در گرو می رود ، مگر ، إِلَّا أَصْحابَ الْیَمِینِ ،  و اگر اصحاب یمین روحشان گرو و محبوس نبود به طریق اولی ، مقربان الهی روحشان آزاد است و در رهن نیست.