به گزارش ایرنا، آلودگی هوای پایتخت بویژه در نیمه دوم سال همواره از مسایل و مشکلات این کلانشهرها بوده و تدابیر و راهکارهایی برای برون رفت از این مشکل اتخاذ و اجرایی شده که کمتر تاثیرگذار بوده است در این شرایط اتخاذ راهکارهای موقت نیز نتوانسته موثر باشد.
براساس دادههای کنترل شاخص کیفیت هوای تهران، از ابتدای سالجاری تا پایان دی ماه، تهران دارای ۹ روز پاک، ۲۰۰ روز قابل قبول، ۸۴ روز ناسالم برای گروههای حساس، ۱۲ روز ناسالم برای همه بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل شرایط بسیاری بهتری داشته بطوریکه در این مدت هیچ روز بسیار ناسالم و خطرناک در هوای پایتخت ثبت نشده است.
سال قبل در این مدت ۲ روز هوای بسیار ناسالم و ۲ روز بسیار خطرناک در هوای تهران ثبت شده بود در حالیکه امسال شرایط هوایی پایتخت به مراتب مطلوب تر از پارسال بوده است.
با توجه به الزام دستگاههای مرتبط در عمل به وظایف تعیین شده در قانون هوای پاک، سازمان حفاظت محیط زیست از پایش استانی دستگاههای ذی مدخل در قانون هوای پاک از سال آینده و برای اولین بار در کشور خبر داده است.
در گزارشی که پایگاه اطلاع رسانی دولت به نقل از روابط عمومی سازمان حفاظت محیط زیست در این زمینه منتشر کرده آمده است: ایران از نخستین کشورهای دارای قانون مصوب مجلس در خصوص کنترل آلودگی هوا است به طوری که اولین قانون در این حوزه در سال ۱۳۵۴ به تصویب مجلس رسید. این مصوبه نشان دهنده دو موضوع است: ۱- معضل آلودگی هوا یه معضل ۵۰ ساله است و ۲- بسترهای قانونی کنترل آلودگی هوا وجود داشته و در طول زمان بازنگری شده است.
به گفته مسوول پایش سازمان محیط زیست، یکی از نقاط ضعف در کنترل آلودگی هوا، عدم نظارت جامع و شفاف بر قوانین مرتبط با آلودگی هوا بوده است. خوشبختانه در ماده ۲ قانون هوای پاک، قانون گذار این اجازه را به سازمان داده است که بر اجرای قانون نظارت کند، همانطور که میدانید قانون هوای پاک آخرین سند قانونی مدیریت کیفیت هوا است که در سال ۱۳۹۶ به تصویب مجلس رسید.
طاهری تاکید کرد: در همین راستا سازمان حفاظت محیط زیست در سال ۱۳۹۹ به منظور انجام هرچه بهتر وظیفه نظارتی خود اقدام به راه اندازی سامانه پایش قانون هوای پاک کرد، این سامانه به صورت تحت وب و با هدف نظارت بر عملکرد دستگاههای اجرایی مسوول در قانون هوای پاک راه اندازی شد که در آن برای کلیه دستگاههای اجرایی اصلی شاخص عملکردی تعریف شد.
وی با اشاره به اینکه نماینده هر دستگاه موظف است در بازه زمانی مشخص شده، اطلاعات مورد نیاز شاخص عملکردی را ثبت نماید، تاکید کرد: در مرحله بعد اطلاعات ثبت شده توسط کارشناسان سازمان از طریق بازدید میدانی یا مقایسه با سایر اطلاعات صحت سنجی میشود، در نهایت گزارش عملکرد کلیه دستگاهها هم به صورت آنلاین و هم مکتوب در اختیار هیئت دولت و دستگاه های نظارتی قرار میگیرد.
مسوول پایش سازمان حفاظت محیط زیست کشور افزود: برای مثال مطابق با ماده ۱۰ قانون هوای پاک، وزارت کشور با همکاری شهرداریهای بالای ۵۰۰ هزار نفر موظف است حمل و نقل عمومی را سالانه ۵ درصد افزایش دهد. بنابراین نماینده وزارت کشور با ورود به سامانه تعداد ناوگان حمل و نقل عمومی شهرهای بالای ۵۰۰ هزار نفر را سالانه گزارش میکند. پس از ثبت اطلاعات و طی مراحل صحت سنجی، میزان پیشرفت این حکم به صورت سالانه گزارش میشود.
طاهری گفت: در سال جاری فرآیندهای سامانه تغییراتی خواهد داشت که به سازمان کمک می کند نظارت دقیق تری بر هر کلانشهر داشته باشد. به عبارت دیگر با توجه به این که بخشی از احکام قانون هوای پاک ماهیت منطقهای و شهری دارد، فرآیندهای جدیدی تعریف شده است که هر دستگاه استانی بتواند با ورود به سامانه، عملکرد خود را بارگذاری کند.
او اضافه کرد: در واقع سازمان محیط زیست علاوه بر دستگاههای اجرایی ملی، قصد دارد دستگاه ای اجرایی استانی مانند شهرداریها را نیز به صورت جداگانه پایش کند.