سید محسن واعظی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا و در پاسخ به اینکه آیا بررسیهای جدیدی در خصوص آثار عبور مترو بر مدرسه چهارباغ انجام شده یا خیر، گفت: این موضوع در سالِ ۸۸ توسط یونسکو و همچنین دانشگاه علم و صنعت بررسی و با مطالعاتی که انجام شد، هم اکنون سایت پایش آنلاینی برای کنترل آثار عبور مترو بر آثار تاریخی همچون مدرسه چهارباغ وجود دارد.
وی افزود: لرزشهای مترو بر مدرسه چهارباغ توسط میراث فرهنگی اصفهان از طریق این سایتِ به صورت آنلاین رصد و پایش می شود.
خطِ یک متروی اصفهان از تابستان ۱۳۹۷ افتتاح شد و هم اکنون حدود ۶ سال است که مترو از زیر چهارباغ اصفهان مسافران شهری را جا به جا می کند. برخی کارشناسان و فعالان میراث فرهنگی همچنان معتقدند نباید مترو از زیر چهارباغ عباسی اصفهان عبور می کرد و لرزش های مترو برای ابنیه این محور تاریخی می تواند تنش زا باشد.
واعظی یادآور شد: آن زمان به درخواست مشاوری که امینِ میراث فرهنگی بود در طول مسیرِ عبورِ مترو سنسورهایی تعبیه و تمهیداتی اندیشیده شد تا ضرری به مدرسه چهارباغ وارد نشود.
واعظی فر ادامه داد: هم اکنون بر روی سی و سه پل، مدرسه چهارباغ و همچنین در داخل تونلِ مترو سنسورهایی وجود دارد که اطلاعات را به صورت آنلاین به سایتِ پایش می دهند.
وی اظهار داشت: کنترلها و پایش ها به طور تقریبی شبانه روزی ست و مطابق این پایشها تا این لحظه هیچ مشکلی برای ابنیه تاریخی چهارباغ وجود نداشته است.
به گزارش ایرنا، خیابان چهارباغ در دوران شاه عباس صفوی طراحی شده است و این اثر در فهرست آثار ملی قرار دارد.
مدرسه چهارباغ در همین خیابان و از آثار باشکوه معماری دوران صفوی ست که آن را به نامهای مدرسه سلطانی یا مادرشاه هم می شناسند. این بنای تاریخیِ ثبت ملی هم اکنون مدرسه علمیه امام صادق است.