قشم - ایرنا - رییس تبلیغات اسلامی قشم از آمادگی ۱۲ مسجد این جزیره برای برگزاری آیین معنوی اعتکاف ماه رجب خبر داد.

حجت‌الاسلام غلامعلی کاظمی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از این تعداد پنج مسجد برای اعتکاف دانش آموزان و خواهران شیعه در شهر قشم و هفت مسجد برای اعتکاف برادران اهل سنت در سایر شهرهای این جزیره در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: با برنامه ریزی های انجام شده ستاد اعتکاف قشم در این مساجد برنامه های متنوع فرهنگی و مذهبی اجرا می کند و مومنان خداجوی سرزمین آب و آفتاب با شرکت در سنت نبوی اعتکاف به عبادت و خودسازی می پردازند.

رییس تبلیغات اسلامی قشم توضیح داد: آیین معنوی اعتکاف همزمان با ایام البیض(روزهای سیزدهم، چهاردهم و پانزدهم رجب) آغاز و معتکفین باید قبل از اذان صبح روز سیزدهم در محل اعتکاف حاضر شوند و تا اذان مغرب روز پانزدهم در محل مربوطه حضور داشته باشند.

کاظمی، عمده برنامه های اجرایی برای معتکفان را جزو خوانی قرآن کریم، روزه داری، برگزاری حلقه های معرفتی، قرائت دعاهای مختلف، برگزاری نماز جماعت، مشاوره، احکام، جشن ولادت حضرت علی (ع) و قرائت دعای ام داود ذکر کرد.

«اعتکاف» توصیه قرآنی و جزو سیره و سنت پیامبر اسلام و اهل بیت (ع) بوده است. برای نمونه خداوند در قرآن می فرماید «وَ عَهِدْنَآ إِلَی إِبْرَاهِیمَ وَ إِسْمَعِیلَ أَن طَهِّرَا بَیْتِیَ لِلطَّآئِفِینَ وَ الْعَکِفِینَ وَ الرُّکَّعِ السُّجُودِ: و ما به ابراهیم و اسماعیل امر کردیم که خانه مرا برای طواف کنندگان و مجاوران و رکوع کنندگان و سجده کنندگان پاک و پاکیزه کنید» (سوره بقره، آیه ۱۲۵).

طبق روایات برادران اهل سنت، در دوران جاهلیت هم عملی به عنوان اعتکاف در میان مردم رایج بوده است و مردم توسط این عمل به خدای خود تقرب می جسته اند.

اجداد پیامبر اسلام (ص) از پیروان دین ابراهیمی به شمار می روند اعتکاف در غارها و بیابان ها و کوه ها، به عده ای از آنان نسبت داده شده است آنان در جاهای خلوتی که از مردم دور بود به اعتکاف پرداخته و خود را در آن محبوس می کردند و جز برای نیازهای شدید و ضروری، از آن خارج نمی شدند و در آن اماکن به عبادت و تامل و تفکر در هستی پرداخته و در جستجوی راستی و حقیقت بودند.

پیامبر اسلام حضرت محمد (ص) از افرادی بود که اعتکاف را برپا می داشت قبل از بعثت نیز غار حرا محل عبادت و راز و نیاز بود و به اعتکاف در آن مکان مشغول می شدند و در اندیشه سرنوشت بشریت فرو می رفتند.

سال گذشته ۲۰۰ نفر در آیین معنوی اعتکاف این شهرستان مرزی شرکت کردند که بیش از ۸۰ درصد آنان نوجوانان و جوانان ۱۳ تا ۳۵ بودند.

مراسم اعتکاف امسال در تقویم کشورمان مصادف با پنجم تا هفتم بهمن ماه است.

اعتکاف، از جمله عبادت‌ های مستحب است که در آن، فرد برای مدتی مشخص در مسجد می ماند و روزه می گیرد. ارکان این عبادت، اقامت در مسجد و روزه است و هیچ عبادت یا عمل خاص دیگری برای آن تعیین نشده است، با این حال معتکفان بیشتر وقت خود را در حضور سه روزه در مساجد صرف قرآن و نماز می کنند.

اعتکاف برای اهل عبادت "عید حضور" و برای اهل غفلت "روزنه ای به سوی نور" است.

جزیره قشم با وسعت یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع از تنگه هرمز به موازات ساحل جنوبی ایران به طول ۱۳۵ کیلومتر و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر از توابع استان هرمزگان است و ۳۰۰ کیلومتر خط ساحلی دارد.

شهرستان قشم شامل جزیره‌ های قشم، هنگام و لارک با حدود ۱۵۰ هزار نفر جمعیت از تنگه هرمز به موازات ساحل استان هرمزگان به طول ۱۵۰ و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر در میان آب‌های خلیج فارس گسترده شده است.