شهرکرد -ایرنا- مدیرکل محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری با اشاره به این استان از استان‌های پاک کشور به شمار می‌رود، گفت: از ابتدای سالجاری تاکنون مردم استان تنها ۴۷ روز هوای سالم تنفس کردند.

به گزارش ایرنا، سعید یوسف‌پور روز یکشنبه به مناسبت هفته هوای پاک در جمع خبرنگاران افزود: در موضوع هوای پاک به ظاهر در استان چالش جدی وجود ندارد، اما در سالجاری ۲۰۱ روز هوای استان قابل قبول و هفت روز ناسالم برای گروه‌های حساس بوده است.

وی اظهار داشت: بیشترین علت آلودگی هوا در استان به دلیل وجود ریزگردها و غبار محلی است و بیشترین کانون‌های گرد و غبار در شهرکرد، سفیددشت بروجن، خانمیرزا و چالشتر شهرکرد بوده است.

یوسف‌پور گفت: نگرانی عمده در سازمان حفاظت محیط‌زیست استقرار واحدهای صنعتی جدید با پتانسیل آلودگی شدید است که هم‌اکنون تمهیدات لازم برای پیشگیری از استقرار این واحدها در دستور کار قرار دارد.

به گفته وی، با استقرار واحدهای آلاینده جدید، موضوع آلودگی هوا و پدیده وارونگی آب و هوا به چشم خواهد آمد و پیش‌بینی می‌شود تا ۱۰ سال آینده شهرکرد و بروجن با استقرار واحدهای صنعتی با پتانسیل آلودگی بالا با مشکل آلودگی هوا مواجه شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان یادآور شد: پسماندسوزی و مدیریت نادرست پسماند در تولید گازهای گلخانه‌ای تاثیرگذار است.

یوسف‌پور با اشاره به اینکه هم‌اکنون واحدهای صنعتی که آلاینده هستند، هر سه ماه یکبار بررسی ارزیابی می‌شود، گفت: در سه ماهه پاییز امسال ۶۰ واحد آلاینده در استان شناسایی و به عنوان واحدهای آلاینده به سازمان مرکزی معرفی شده است.

به گفته وی، واحدهای صنعتی متخلف به پرداخت یک درصد فروش سالیانه واحد به عنوان عوارض سبز به حساب امور مالیاتی جریمه شدند و این پرداختی برای احداث زیرساخت‌های شهرستان هزینه می‌شود.

یوسف‌پور اظهار داشت: این واحدها بیشتر به دلیل بوی نامطبوع در فرآیند تولید، واحدهایی که تخلف و آلودگی در پساب تولیدی و صنعتی دارند و یا خروجی دودکش آلاینده دارند، به عنوان واحد آلاینده شناسایی شدند.

وی به پایش شبانه واحدهای صنعتی در فصل زمستان اشاره کرد و گفت: در این طرح واحدهایی که از حدود قانونی تجاوز کنند و استاندارد لازم را نداشته باشند، اخطار داده می‌شود و در فهرست صنایع آلاینده قرار می‌گیرد.

احیای تالاب دشت خانمیرزا

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان ادامه داد: در زمان حاضر به دلیل خشکسالی و گرد و غبار محلی دشت‌های شهرکرد، سفیددشت، بروجن و خانمیرزا از کانون‌های مولد گرد و غبار محلی در استان به شمار می‌رود.

به گفته یوسف‌پور، استقرار فردوگاه چهارمحال و بختیاری در دشت شهرکرد و همچنین زه‌کشی تالاب خانمیرزا از مهمترین دلایل بروز خشکیدگی در این دشت‌ها به شمار می‌رود به همین دلیل احیای این دشت‌ها از جمله ضرورت‌هایی است که باید به آن پرداخته شود.

مدیرکل محیط زیست چهارمحال و بختیاری گفت: در همین ارتباط موضوع احیای تالاب دشت خانمیرزا که به دلیل زه کشی آسیب‌دیده بود در دستور کار قرار دارد.

یوسف‌پور با اشاره به رکورد شکنی ضریب فرونشست زمین در دشت خانمیرزا در کشور گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد ضریب شوری آب در دشت خانمیرزا بالا رفته و شرایط مطلوبی ندارد.

وی ادامه داد: با توجه به رونق کشاورزی در دشت خانمیرزا باید با استفاده از منابع آبی از جمله چشمه‌ها و منابع آبی دیگر از جمله رودخانه کره بس نسبت به احیای تالاب دشت خانمیرزا اقدام کرد.

به گزارش ایرنا، هفته هوای پاک با شعار مسوول پاسخگو، شهروند مسوول از ۲۶ دی‌ماه تا ۲ بهمن ادامه دارد.

چهارمحال و بختیاری دارای ۱۲ شهرستان با بیش از یک میلیون نفر جمعیت است.