تهران- ایرنا- رئیس فدراسیون اسکواش گفت: اسکواش برای در دوره بعدی وارد المپیک می‌شود و باید با در نظر داشتن این مسئله ورزشکاران را آماده کنیم. اولین و بهترین راه برای گسترش و آماده‌سازی ورزشکاران استعدادیابی در کل کشور است.

امیر عزیزی‌پور روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی ایرنا، در خصوص ورود اسکواش به بازی‌های المپیک، اظهار داشت: اسکواش برای در دوره بعدی وارد المپیک می‌شود و باید با در نظر داشتن این مسئله ورزشکاران را در مدت زمان پیش‌رو آماده کنیم. اولین و بهترین راه برای گسترش و آماده‌سازی ورزشکاران استعدادیابی در کل کشور است که بر همین اساس، ایران را به ۶ بخش تقسیم کردیم. در هر بخش یک مربی به دنبال کشف بازیکنان با استعداد است و پس از آن باید حفظ این اسکواش‌بازها و ضریب پیشرفت آن‌ها را بررسی کنیم.

وی ادامه داد: جلسات خوبی را برای این طرح برگزار کردیم و برای همسان‌سازی مردان و بانوان، دوره‌ آموزشی برگزار می‌کنیم تا یک برنامه زیربنایی برای کشف استعدادها تدوین شود. مربیان استعدادهای کشف شده را به فدراسیون معرفی می‌کنند و سعی بر این است که این ورزشکاران در سنین بین ۸ تا ۱۱ سال باشند. همه اطلاعات بازیکنان احصا و در سامانه ثبت خواهد شد و ضریب پیشرفت آن‌ها براساس الگوریتم خاص قرار می‌گیرد و هر ۳ ماه نیز توسط مربیان در فدراسیون بررسی می‌شود.

رئیس فدراسیون با اشاره به همکاری فدارسیون با آموزش و پرورش، گفت: یک تفاهم‌نامه کلی با آموزش و پرورش داشتیم و استان‌ها باید هر ۲ هفته یک ساعت خاصی را در مراکز اسکواش برای استعدادیابی اختصاص دهند.

وی افزود: در فایل‌هایی که برای ورزشکاران ساخته می‌شود، نام مربیان آن‌ها نیز ثبت خواهد شد که از این پس مربیان اسکواش نیز سطح‌بندی خواهند شد.

عزیزی‌پور گفت: در حال مذاکره هستیم تا راکت‌های ارزان قیمت وارد کنیم. قبلا برای آموزش راکت‌هایی را وارد کرده بودیم که از نظر قیمت و کیفیت بسیار مناسب بود و برای طرح استعدادیابی نیز این کار را دوباره انجام خواهیم داد. البته با کمک تولیدکنندگان داخلی راکت‌هایی نیز برای سنین پایین و مهدکودک‌ها ساخته شد که با پایین‌ترین قیمت ممکن برای تمرین آن‌ها به بازار عرضه شده بود.

رئیس فدراسیون اسکواش درباره مسابقات پیش روی فدراسیون خاطرنشان کرد: از ۱۰ تا ۱۲ بهمن مسابقات رنکینگ جهانی با جوایز دلاری را خواهیم داشت که بخش مردان در خراسان رضوی و بانوان در گلستان، برگزار می‌شود. بازیکنان خارجی به این مسابقات نمی‌آیند ولی با موافقت فدراسیون جهانی، مسابقات ما برای بازیکنان در رنکینگ جهانی نیز امتیاز خواهد داشت.