شیراز  - ایرنا – نتایج رتبه بندی و ارزیابی پژوهشگاه‌ها و موسسات پژوهشی دولتی ۱۴۰۱ کشور از سوی مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC) اعلام شد.

به گزارش ایرنا به نقل از روابط عمومی مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام، رئیس مؤسسه ISC شامگاه یکشنبه گفت: ۶۳ موسسه پژوهشی و پژوهشگاه دولتی ایران در این رتبه‌بندی جای گرفتند.

سید احمد فاضل زاده عنوان کرد: در این رتبه بندی، معیارهای کلی در ارزیابی پژوهشگاه‌ها و مراکز پژوهشی، پنج حوزه پژوهش با وزن ۲۵ درصد، فناوری و نوآوری با وزن ۳۵ درصد، بین المللی سازی با وزن ۱۰ درصد، اثرگذاری اقتصادی با وزن ۲۰ درصد و خدمات اجتماعی، زیر ساخت و تسهیلات با وزن ۱۰ درصد است و هر یک از این معیارهای اصلی، به تعدادی شاخص اصلی و زیر شاخص تقسیم می شوند.

وی افزود: از میان پژوهشگاه‌های رتبه‌بندی شده، ۳۳ پژوهشگاه در حوزه علوم انسانی و هنر، ۲۳ پژوهشگاه در حوزه فنی مهندسی و هفت پژوهشگاه در زمینه علوم پایه و کشاورزی فعال هستند.

رئیس مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام اعلام کرد: در این رتبه‌بندی از میان پژوهشگاه‌های هنر و علوم انسانی، پژوهشگاه‌های تربیت بدنی و علوم ورزشی، علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک) و علوم انسانی و مطالعات فرهنگی به ترتیب جایگاه‌های اول تا سوم را به دست آوردند.

فاضل‌زاده افزود: از میان هفت موسسه پژوهشی حوزه علوم پایه و کشاورزی، پژوهشگاه رویان، پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری و پژوهشگاه دانش‌های بنیادی به ترتیب اول تا سوم شدند و از میان ۲۳ پژوهشگاه حوزه فنی و مهندسی سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران، پژوهشگاه رنگ و پژوهشگاه صنعت نفت به ترتیب رتبه های اول تا سوم را به دست آوردند.

وی گفت: در ارزیابی این پژوهشگاه‌ها به صورت درهمکرد، سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران، پژوهشگاه صنعت نفت و پژوهشگاه رنگ به ترتیب در رتبه‌های اول تا سوم جای گرفتند.

رئیس مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام یادآور شد: اطلاعات مورد نیاز به منظور رتبه بندی پژوهشگاه ها و موسسات پژوهشی از سه طریق جمع آوری اطلاعات پژوهشی از سوی مدیریت رتبه بندی مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام، خوداظهاری پژوهشگاه‌ها که از طریق تکمیل پرسشنامه الکترونیکی و رتبه‌بندی از سوی رابطین پژوهشگاه‌ها به دست آمده و برخی اطلاعات نیز از طریق وزارت علوم یا سازمان های زیر مجموعه در اختیار گروه رتبه بندی قرار گرفت.