ساوه - ایرنا - مدیرکل کمیته امداد خمینی (ره) استان مرکزی گفت: جمع آوری زکات در این استان طی سال جاری با ۶۸ درصد رشد به ۸۳۰ میلیارد ریال رسیده است.

مجید مومنی روز دوشنبه در همایش طلایه داران عرصه زکات شهرستان ساوه اظهار کرد: این میزان زکات جمع آوری شده نقدی و غیر نقدی استان در ۱۰ ماه سال جاری در زمینه های عام المنفعه همچون ساخت حسینیه، مسجد، خانه های عالم روستایی، مسکن مددجویان، ازدواج و تحصیل هزینه شده است.

وی با اشاره به اهمیت پرداخت زکات در انجام اقدامات عام المنفعه افزود: در استان مرکزی ۸۰۵ روستا مشمول زکات است که اعضا و عوامل شورای زکات به ۷۹۳ مورد از این آبادی ها برای تبیین این فریضه حضور پیدا کرده اند.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان مرکزی یادآور شد: در مناطق شهری این استان ۱۷۰ نفر و در سایر مناطق نیز ۷۵۰ نفر عامل افتخاری جمع آوری زکات فعال است که ۱۲۰ از آنان در شهرستان ساوه هستند.

وی طرح شجره طیبه برای امور معیشتی فقرا و نیازمندان را از دیگر اولویت های این نهاد اعلام کرد و گفت: هم اکنون ساوه با ۶ هزار درخت پلاک کوبی شده در قالب طرح شجره و ثمره طیبه (زکات مستحبی) در بین شهرستان‌های استان رتبه اول را دارد.

مومنی گفت: خیران و نیکوکاران این استان در سال جاری ۶ هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال به صورت نقدی و غیر نقدی به نیازمندان و مددجویان این کمیته کمک کرده اند.

وی اضافه کرد: این میزان کمک علی رغم تبلیغات منفی دشمنان برای بی اعتمادی مردم نسبت به نهادهای حمایتی نشان از اعتماد خیران و نیکوکاران به نهادهایی همچون کمیته امداد امام خمینی (ره) است.

اصل تبلیغ زکات در جامعه انجام شود

امام جمعه ساوه هم در این همایش با بیان اینکه علی رغم تلاش های صورت گرفته در جامعه تا کنون اصل تبلیغ زکات را نگفته ایم یادآور شد: این فریضه یکی از پایه های دین اسلام بوده به گونه این که نماز و زکات در قرآن و آموزه های اسلامی در کنار هم ذکر شده است.

حجت الاسلام جعفر رحیمی همچنین با اشاره به فرصت محدود برای تبیین حضور حداکثری و مشارکت همه جانبه مردم در انتخابات ۱۴۰۲ اظهار کرد: همه فرهیختگان جامعه از جمله ائمه جماعات موظف هستند در راستای اعلام ویژگی های انتخاب اصلح به آحاد مختلف اقدام کنند.

وی گفت: هیچ کسی اجازه جانب داری در انتخابات را ندارد و تنها باید در بحث حضور حداکثری و افزایش مشارکت به صورت بسیجی وار اقدام کنیم.

جمع آوری بیش از ۴۹ میلیارد ریال زکات در ساوه

رییس اداره کمیته امداد امام خمینی (ره) ساوه هم در این همایش با اشاره به همیاری و همکاری اعضای شورای زکات و افزایش ۶۰ درصدی جمع آوری زکات اظهار کرد: ۴۹ میلیارد و ۷۲۳ میلیون ریال در سال جاری در این شهرستان جمع آوری شده است که شامل واجب نقدی به میزان ۲۵۶ میلیارد ریال ، مستحب نقدی به میزان ۱۹ میلیارد و ۱۴۵ میلیون ریال، مستحب کالایی به میزان هفت میلیارد و ۸۸۰ میلیون ریال، زکات انتظامی واجب کالایی به میزان ۷۰ میلیارد ریال و زکات انتظامی مستحب به میزان ۴۱ میلیارد و ۴۹۸ میلیون ریال است.

حسین ذبیحی یادآور شد: از محل زکات واجب و مستحبی امسال ۲۷۵ میلیارد و ۵۹۶ میلیون ریال در بخش های مختلف که شامل ۱۰۴ میلیون ریال برای تهیه پنج سری جهیزیه و کمک هزینه دامادی، ۸۰ میلیارد ریال برای تهیه ۲ مسکن مددجویی، ۳۰ میلیون ریال برای درمان پنج مددجو، ۱۷ میلیون ریال برای تحصیل هشت دانش آموز نیازمند و ۴۵ میلیون ریال برای کمک هزینه معیشتی ۱۳ نفر هزینه شده است.

وی با اشاره به اینکه در این مدت ۹ میلیارد و ۶۷۱ میلیون ریال محصولات کشاورزی از سوی نیکوکاران در قالب زکات مستحبی اهدا شده است گفت: محصولات اهدایی شامل پنج میلیارد و ۴۲۶ میلیون انار، ۹۴۵ میلیون ریال طالبی، ۲ میلیارد و ۲۵۷ میلیون فلفل دلمه ای و یک میلیاردو ۴۲ میلیون ریال انگور است.

۴۲ هزار مددجو در استان مرکزی تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) قرار دارند.