تهران-ایرنا-عضو هیات رئیسه مجلس با بیان اینکه با تلاش جهادی دولت سیزدهم و دانشمندان صنعت فضایی و با هزینه‌های بسیار کمتر از خارجی‌ها به موتور قدرتمند فضایی با سوخت جامد رسیده‌ایم، گفت: این اقدام می‌تواند الگویی برای سایر بخش‌ها باشد و عزم جدی برای توسعه موتورهای فضایی سوخت جامد در کشور وجود دارد.

«سید محسن دهنوی» عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در رابطه با اقدامات دولت سیزدهم در صنعت فضایی و پرتاب اخیر ماهواره ثریا اظهار کرد: یکی از اتفاقات بسیار مهم و خرسند کننده روزهای اخیر، بحث پرتاب ماهواره ثریا بوده است که این ماهواره با وزن تقریبی ۵۰ کیلوگرم در مدار ۷۵۰ کیلومتری قرار گرفت و بالاخره قفل پرتاب های فضایی به شکل موفقیت آمیز و با برد این چنینی در دولت مردمی گشوده شد و کلید این قفل "طراحی و ساخت" موتورهای سوخت جامد به دستان پرتوان دانشمندان و محققان ایرانی با جدیدترین فناوریهای روز دنیا است.

وی ادامه داد: بسیار مهم است که صنعت فضایی از رکود بلند مدت خارج شده و ماهواره های مهم و کاربردی در مدار قرار گرفته است.

عضو هیات رئیسه مجلس گفت: ماهواره های بسیاری به دلیل ضعف در توسعه صنعت پرتاب، سالها در نوبت پرتاب نشسته اند که این حاصل هشت سال بی تدبیری دولت قبل است.

قفل پرتاب های فضایی به شکل موفقیت آمیز در دولت مردمی گشوده شد

دهنوی افزود: ایران برای اولین بار به مدار ۷۵۰ کیلومتری رسیده است، به شخصه از این پرتاب بسیار خوشحال شدم زیرا بالاخره بعد از ۱۰ سال اولین ماهواره ایران که توسط پژوهشگاه فضایی ساخته شده، در مدار قرار گرفته است.

وی ادامه داد: سیگنال‌های ماهواره ثریا دریافت شده و وضعیت ماهواره نیز پایدار است. داده‌های رصدی و راداری نوراد آمریکا نیز این دستاورد را تایید میکند، ماهواره ثریا در مدار با ارتفاع ۷۵۴ کیلومتری و با دقت بسیار خوبی در مداری دایروی با میل مداری ۶۴.۵ درجه و دوره تناوب ۱۰۰ دقیقه قرار گرفته است.

در دولت مردمی صنعت فضایی با شتاب در مسیرپیشرفت است

این نماینده مجلس در رابطه با اقدامات مهم ۲ سال اخیر در حوزه برنامه‌های فضایی گفت: برنامه فضایی کشور صاحب یک پرتابگر کارآمد و دقیق با سوخت جامد شده است که میتواند ماهواره‌ها را در مدار ۷۵۰ کیلومتری قرار دهد و بسیار امیدوارکننده است که قراردهی ماهواره‌ها در مدار روند سریع‌تری در آینده نزدیک به خود بگیرد.

وی اضافه کرد: در این دولت صنعت فضایی با شتاب در مسیرپیشرفت است و کم کاری های دولت قبل در حال جبران است و راه برای توسعه صنعت فضایی ایران هموارتر شده است.

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی بیان کرد: ماهواره بر قائم کاری بسیار مهمی انجام داده است و استفاده آن از سوخت جامد است که میتوان دست به تولید انبوه آن زد.

دهنوی افزود: عزم جدی برای توسعه موتورهای فضایی سوخت جامد در کشور وجود دارد و به نظر میرسد در سالهای آینده باید منتظر ورود به خدمت نسل جدیدی از موتورهای فضایی سوخت جامد باشیم که توان حمل محموله‌های سنگین‌تری را در مدارهای بالاتر خواهند داشت.