شیراز - ایرنا - سامانه کنترل از راه دور ایستگاه فوق توزیع سپیدان ‌با کمترین هزینه و با هدف بهبود کارایی و امنیت شبکه برق و حمایت از تولید ملی راه‌اندازی شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سامانه اتوماسیون ایستگاه‌های فشار قوی یکی از راهکارهای بهبود کارایی و امنیت شبکه برق است.

با توجه به کانوشنال بودن ایستگاه ۶۶ سپیدان و عدم وجود فرمان از راه دور در این ایستگاه و امکان بروز حوادث انسانی، واحد مجری طرح اتوماسیون اقدام به راه اندازی سیستم اتوماسیون پایا ‌با کمترین هزینه و در راستای حمایت از تولید ملی کرده است.

معاون بهره‌برداری شرکت برق منطقه‌ای فارس راه‌اندازی این سامانه را موجب بهبود عملکرد در ایستگاه ۶۶ سپیدان دانست و گفت: در طول یک شیفت‌کاری در پست‌های فشارقوی معمولی، اپراتورهایی با سطوح مختلف مهارتی مشغول به انجام وظیفه هستند که امکان اشتباه و خطای انسانی نیز بالاست و این درحالیست که کنترل پست‌های فشارقوی به صورت متمرکز و بصورت اتوماسیون، امکان خطای انسانی را کاهش می‌دهد.

دکتر فرشاد فرامرزی با بیان اینکه پُست‌های فشار قوی تأسیسات حساسی هستند که بهره‌برداری از آنها می‌بایست با بهینه‌ترین روش و با حضور متخصصان و اپراتورهای ورزیده انجام شود افزود: نظارت، کنترل و اعمال تمامی فرامین در پست‌های اتوماسیون توسط مرکز دیسپاچینگ انجام می‌شود و عملیات بازیابی پست‌های اتوماسیون در هنگام وقوع حوادث نیز بدون نیاز به حضور فیزیکی اپراتور، با سرعت و دقت بیشتری انجام می‌گیرد.

مجری اتوماسیون ایستگاه‌های شرکت برق منطقه‌ای فارس نیز در این باره گفت: از امکانات این سیستم می‌توان به ارسال فرامین، نمایش وضعیت تجهیزات،‌ مشاهده مقادیر اندازه‌گیری، صفحات آلارم و ایونت اشاره کرد.

محمدعلی هرمزی افزود: تست و راه‌اندازی این سیستم با کمترین هزینه و زمان با کمک شرکت تعمیرات نیروی برق فارس صورت گرفت.

شهرستان سپیدان به مرکزیت شهر اردکان در ۸۰ کیلومتری غرب شیراز واقع است.