تاریخ انتشار: ۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۶

همدان- ایرنا- مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بهار گفت: سیر در یک هزار و ۶۰۰ هکتار از اراضی بهار طی سال زراعی جاری کشت و ۲۳ هزار تن محصول از این اراضی برداشت شد.

به گزارش ایرنا، عبدالحسین اکبری روز دوشنبه در جمع خبرنگاران افزود: بیش از ۹۰ درصد کشت سیر در شهرستان بهار به صورت مکانیزه انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه ۵۵۰ بهره‌بردار در شهرستان بهار به کشت و کار محصول سیر مشغول هستند افزود: سیر استان مرغوبیت خاصی دارد و نسبت به سیر دیگر مناطق جهان زبانزد و معروف است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بهار با توجه به برنامه‌های ابلاغی طرح الگوی کشت و تاکید بر توسعه محصولات کم آب‌بر در سال جاری خاطرنشان کرد: تمام سطوح کشت شده این محصول مجهز به سیستم‌های آبیاری تحت فشار است.

وی با اشاره به اینکه ارقام مورد کشت در این شهرستان شامل سیر سفید و قرمز است تصریح کرد: سالانه بخشی از محصول تولیدی سیر در واحدهای صنایع تبدیلی و غذایی شهرستان فرآوری می‌شود اگرچه به ایجاد واحدهای فرآوری بیشتری به منظور جلوگیری از خام فروشی و ایجاد اشتغال و ارزش افزوده نیاز است.

اکبری با توجه به میزان تولید این محصول و نیاز به انبارداری مناسب گفت: مجوز ۲ واحد سردخانه نگهداری سیر با ظرفیت پنج هزار تن صادر شده است به طوری که در حال حاضر ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی ادامه داد: برداشت محصول در شهرستان بهار از اواخر خرداد تا اواخر تیر ماه صورت می‌گیرد همچنین همه ساله کاشت این محصول از دهه اول مهرماه شروع و تا اواسط آبان ادامه می‌یابد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بهار اضافه کرد: تامین نهاده‌های مورد نیاز، برگزاری برنامه‌های آموزشی گروهی و انفرادی، بازدیدهای کارشناسی و ارائه توصیه‌های فنی همچنین نظارت و کنترل در مراحل کاشت، داشت و برداشت از جمله اقدامات انجام شده در این بخش است.

شهرستان بهار در فاصله ۱۵ کیلومتری مرکز استان همدان و در مسیر استان های غربی کرمانشاه و کردستان قرار دارد.