تهران- ایرنا- معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی گفت: برای رفع نیازهای گردشگران و مسافران نوروزی با مناطق آزاد تجاری، صنعتی ویژه اقتصادی از نزدیک همکاری و تعامل داریم.

به گزارش خبرنگار گردشگری ایرنا، علی‌اصغر شالبافیان در پنجاه و نهمین نشست ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر که روز دوشنبه -دوم بهمن ١۴٠٢ -با حضور نمایندگان ٢٧ دستگاه عضو و مدیران عامل مناطق آزاد تجاری صنعتی ویژه اقتصادی در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اظهار داشت: اساس نگاه ما در وزارتخانه در مدیریت جدید تعامل با مناطق آزاد است، بر اساس آنچه قانون گذار وضع کرده این مناطق مزیت مضاعف هستند تلاش ماه هم در دو سال گذشته همکاری و تعامل نزدیک با این مناطق است.

وی با اشاره به اهمیت تعامل و همکاری با سازمان‌های مناطق آزاد به‌منظور رفع نیار گردشگران طی ایام عید، ادامه داد: مناطق آزاد یکی از مهم‌ترین مقاصد گردشگری به خصوص طی ایام نوروز محسوب می‌شوند و رفع نیاز گردشگران به همکاری جدی نیاز دارد که در این راستا هماهنگی‌های خوبی با دبیرخانه مناطق آزاد صورت گرفته است.

معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی گفت: طبق آمار بخش زیادی از سفرهای نوروزی به مناطق آزاد است، تامین سوخت، ارزاق، افزایش ظرفیت خدمات اقامتی، افزایش ناوگان و تسهیل سفر دریایی از مهمترین نیازهای مسافران در این مناطق است، اگر هماهنگی میان دستگاه‌ها و مدیریت این مناطق ایجاد نشود مسافران و گردشگران دچار مشکل می‌شوند.

شالبافیان گفت: مدیران عامل مناطق آزاد سراسر کشور با حفظ اختیار عضو ستادهای استانی هماهنگی سفر هستند، لذا باید برآوردها، تخمین‌ها استانی با احتساب نیازمندی‌های این مناطق در نظر گرفته شود.

معاون گردشگری وزیر میراث فرهنگی به افزایش سفرهای راهیان نور به مناطق جنوب کشور در ایام نوروز اشاره کرد و گفت: به دلایل مختلف زایران راهیان نور نباید مایحتاج غذایی را همراه خود ببرند، در جلسات مختلف با متولیان این سفرها این موضوع تاکید شده است لذا باید در منطقه آزاد ارس هم پیگیری و نظارت شود.

شالبافیان با اشاره به اهمیت احقاق حقوق گردشگران، ادامه داد: رسیدگی به شکایت‌های ثبت شده در سامانه ۰۹۶۲۹ به مناطق آزاد محول می‌شود و شکایت‌ها با اولویت مورد بررسی قرار می‌گیرند همچنین اداره کل نظارت و ارزیابی وزارتخانه نیز پیگیری‌های لازم را در اسرع وقت انجام خواهد داد.

۲میلیون گردشگر قشم در نوروز ۱۴۰۲ برابر با گردشگران ۱۰ استان کشور

سیدمصطفی فاطمی دبیر ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر با بیان اینکه این جلسه با هدف هماهنگی بیشتر ستاد مرکزی هماهنگی سفر با ستادهای اجرایی در مناطق آزاد برگزار شده است، ادامه داد: بر اساس مصوبه هیات وزیران ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر با ریاست وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و مشارکت۲۷ دستگاه اجرایی به‌منظور ساماندهی پیک‌های سفر و در دولت سیزدهم برای ساماندهی سفر در طول سال شکل گرفته است. همچنین طبق مصوبه هیات وزیران تمامی امور اجرایی در مناطق آزاد تجاری به مدیران این مناطق واگذار شده است.

دبیر ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر تصریح کرد: با توجه به اینکه بخش عمده سفرها به خصوص طی ایام نوروز به جنوب کشور به خصوص مناطق آزاد صورت می‌گیرد به‌منظور هماهنگی‌های بین بخشی همکاری‌های خوبی بین سازمان مناطق آزاد و معاونت گردشگری شکل گرفته و جلسات متعددی برگزار شده است.

او خاطر نشان کرد: سال گذشته با اسکان ۲ میلیون مسافر در قشم این منطقه به تنهایی به اندازه ۱۰ استان کشور پذیرای گردشگران بود. با توجه به اولین سال ثبت جهانی افطار برنامه‌های ویژه‌ای انجام خواهد گرفت و در ارتباط با خدمات‌رسانی با رعایت موازین ماه مبارک رمضان مصوبه شورای فرهنگی عمومی سال گذشته مدنظر است.

خراسان رضوی و تهران در صدر ثبت شکایات گردشگری

یحیی نقی‌زاده محجوب مدیرکل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هم در این جلسه گفت: با توجه به تقارن و نوروز وضعیت نظارت بر خدمات سفر باید با تدبیر ارایه شود تا هم مسافران رضایت داشته باشند هم شعائر اسلامی هم رعایت شود، نظارت های حضوری و محسوس و نامحسوس چه قبل از سفر چه در زمان سفر اجرا خواهد شد

وی گفت: از ابتدای سال تا کنون ٢٢٣ هزار تماس ثبت درخواست در سامانه ٠٩۶٢٩ که کمتر از ۴ درصد مربوط به ثبت شکایات بوده که استانهای خراسان رضوی و تهران در صدر این شکایت قرار دارند؛ همچنین منطقه آزاد کیش ۵۱ مورد، قشم ۳۲ مورد، چابهار ۲ مورد، ارس یک مورد، انزلی سه مورد و ماکو یک مورد شکایت دارند که هیچ کدام از درخواست‌ها رسیدگی نشده‌اند.
نقی‌زاده محجوب گفت: با توجه به اینکه رسیدگی به شکایت‌ها موجب حس امنیت در مردم می‌شود، اگر مناطق آزاد زیرساخت‌های لازم را فراهم کنند، این امکان وجود دارد تا دسترسی با سامانه نظارتی ۰۹۶۲۹ در اختیارشان قرار گیرد تا مدیران مناطق بتوانند به شکایت مسافران در این مناطق پاسخگو باشند .

خودمان را جدا از ساختار ستاد هماهنگی خدمات سفر نمی‌بینیم

غلامرضا خلیلی‌نیا معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی سازمان مناطق آزاد کشور با بیان اینکه ارتباطات خوبی در ۶ماه اخیر بین مناطق آزاد و معاونت گردشگری شکل گرفته است، گفت: ما خودمان را جدا از ساختار ستاد هماهنگی خدمات سفر نمی‌بینیم، نظام مسائل را احصا کرده‌ایم و در تلاش برای حل مسائل هستیم.

وی با اشاره به ۱۸ منطقه آزاد و ۷۹ منطقه ویژه اقتصادی بر استفاده از ظرفیت مناطق ویژه اقتصادی از جمله پارس جنوبی و ماهشهر تاکید کرد و مشکلات مربوط به حمل و نقل، سوخت، خدمات‌رسانی ارزاق، توجه به نیازهای معنوی با توجه به ماه مبارک و تمهیدات تفریحی را مورد تاکید قرار داد.

علی‌اکبر عرب‌عامری مدیر بازرگانی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با بیان اینکه در ارتباط با تامین سوخت شیوه نامه‌ای تدوین و در مرحله اجرا با دستور ستاد قاچاق متوقف شده است بر برگزاری جلسه‌ای به‌منظور اجرایی شدن این شیوه‌نامه اشاره کرد.

وی با اشاره به اینکه حدود ۵۶هزار نازل فعال است، خاطرنشان کرد: پیش از ایام عید بازدیدهای میدانی در دو نوبت به‌منظور رصد نازل‌ها و کیفیت انجام خواهد گرفت. طی ایام عید در صورت لزوم و ضرورت جایگاه‌های سیار مستقر خواهد شد، همچنین در استان‌هایی مانند سیستان و بلوچستان، منطقه آزاد قشم و کیش تمهیدات لازم به‌منظور افزایش و تامین سوخت و کارت آزاد انجام خواهد شد که مسافران برای سوخت با مشکلی مواجه نشوند.

در این جلسه مدیران و نمایندگانی از مناطق آزاد قشم، کیش، اروند، ارس، انزلی و چابهار و نمایندگان دستگاه‌های اجرایی حاضر، در خصوص ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های گردشگری مناطق، چالش‌های احتمالی در زمان سفر نوروزی که همزمان بودن با ماه مبارک رمضان است از جمله مبادی ورودی و خروجی، کنترل حجم ترافیک جاده‌ای، ایمنی و امنیت سفر و تصادفات، حمل و نقل، اقامت و پذیرایی، سوخت و انرژی، ارتباطات تلفن همراه استقرار پایگاه‌های اورژانس و هلال احمر بیان و درخواست کردند نظام مسایل سفر و گردشگری در زمان اوج سفر در این مناطق پیش‌بینی و راهکارهای حل آن بررسی شود.

در این جلسه نماینده سازمان هواپیمایی کشور، راه آهن، سازمان بنادر و ‌دریانوردی، سازمان اورژانس کشور، پلیس راهور، جمعیت هلال‌احمر، مدیریت فرودگاه‌های کشور، سازمان تعزیرات حکومتی با ارائه گزارش و آمادگی‌های صورت گرفته برای ایام عید نکات و چالش‌های مدنظر را مطرح کردند و هماهنگی‌های بین بخشی به‌منظور رفع مشکلات انجام گرفت.

مدیران مناطق آزاد درباره مسایل سفرهای نوروزی چه گفتند؟

ناصر قاسمی‌نیا، سرپرست مدیریت توسعه گردشگری و میراث‌فرهنگی منطقه آزاد کیش ضمن اشاره به برپایی سلسله نشست‌های ستاد سفر ویژه تعطیلات سال جدید گفت: با توجه به شرایط ویژه منطقه آزاد کیش یکی از مهم‌ترین مسائل پیش رو بحث مدیریت حمل و نقل گردشگران است. تامین خطوط هوایی مورد نیاز و فراهم آوردن بستر لازم برای ورود مسافرین با خودرو از طریق دریا، بخشی از رویکرد مورد نظر است. او همچنین به تامین سوخت شناورها، ذخیره سوخت، آرد و غلات به عنوان بخش دیگری از الزامات مدیریت سفر در نوروز ۱۴۰۳ اشاره کرد.

ابراهیم رستم گورانی مدیر منطقه آزاد قشم نیز با اشاره به ۱۸ پرواز رفت و برگشت به جزیره قشم گفت: تامین سوخت مورد نیاز در ایام تعطیلات، اضافه کردن پمپ بنزین سیار، لایروبی اسکله‌های ویژه استفاده لندیگراف در راستای ساماندهی ورود گردشگران احصا و در دستور کار قرار گرفته است.

وی به تلاش برای توزیع سفر گردشگران در کل منطقه آزاد قشم و برپایی کمپ‌پارک‌ها نیز به‌عنوان یکی از راهکارهای مدیریت شایسته گردشگران ورودی به قشم در ایام تعطیلات نوروز ۱۴۰۳ اشاره کرد.

امیر هوشنگ بابامرادی معاون گردشگری منطقه آزاد اروند نیز در این نشست به تدابیر اتخاذ شده در زمینه تسهیل سفر در ایام نوروز اشاره کرد و گفت: ساماندهی تردد روزانه ۱۰هزار نفر از مرز شلمچه و ساماندهی ورود گردشگران در ایام پیک نوروز، استقرار پلیس راهور و مدیریت تردد خودروها از جمله سرفصل‌های مدیریت گردشگری در ایام تعطیلات پیش رو است.

نیاز به مدیریت یکپارچه ۱۱۰ اثر ثبت ملی در این منطقه، فراهم آوردن امکان دسترسی به ساحل، تامین اعتبارات مورد نیاز، تسهیل تردد ریلی، استفاده از قطار محلی در راستای افزایش ظرفیت ریلی نیز بخش دیگری از مسائلی بود که وی مطرح کرد.

محسن محمدزاده سرپرست معاونت فرهنگی، اجتماعی و گردشگری منطقه آزاد ارس نیز گفت: ما در سطح شمال غرب، در ایام نوروز سال گذشته مقصد اول سفر بودیم و عمده موضوعات ما با ستاد سفر استان به خوبی پیش می‌رود. ساماندهی وضعیت جاده‌های مرزی از جمله جاده خداآفرین و جلفا، کاهش تصادفات، تامین بهداشت، درمان، خدمات اورژانس، رفع مشکلات آنتن‌دهی و تامین سوخت از مهمترین مسائل برای هماهنگی در ستاد سفر است.

علی مطهری معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری منطقه آزاد انزلی نیز گفت: منطقه آزاد انزلی به عنوان نزدیک‌ترین مقصد به پایتخت از استقبال تعداد قابل توجهی از گردشگران در ایام نوروز مواجه است و تامین نیازهای آنان از جمله آرد، نان، سوخت، تامین نیازهای سلامتی و ایمنی در راس امور مدیریتی قرار دارد.

سعید ریگی سرپرست معاونت فرهنگی، اجتماعی و گردشگری منطقه آزاد چابهار نیز تامین مشکل سوخت گردشگران در ایام نوروز را الزامی خواند و گفت: هر گونه نقص در خدمت‌رسانی این موضوع مدیریت ارشد سفر را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد.او همچنین نیاز به ارائه خدمات بین راهی، توجه ویژه به سواحل مکران، تامین ظرفیت‌ مورد نیاز خوطوط هوایی، سرویس بهداشتیو زیرساخت‌های اسکان و زائرسراها را الزامی خواند.مورد تاکید قرار داد.