به گزارش ایرنا از شهرداری تهران، سید محمدمهدی میرزایی قمی روز سهشنبه در خصوص اهمیت و هدف از انجام معاینه فنی اظهار کرد: انجام معاینه فنی قدمتی ۵۰ ساله در کشور دارد و کنترل خودرو با استفاده از تجهیزات از سال ۱۳۷۹ با راه اندازی اولین مرکز مکانیزه معاینه فنی خودرو در پارک سوار بیهقی توسط شهرداری تهران آغاز شد.
به گفته وی، پس از آن در کشور این رویه توسعه یافت بطوریکه در حال حاضر در سراسر کشور حدود ۶۷۹ مرکز معاینه فنی خودروهای سبک فعال است.
وی در خصوص میزان سهم منابع متحرک در انتشار سالانه گازها و ذرات معلق در شهر تهران و تاثیر اجرای معاینه فنی در کاهش آلودگی هوا در شهر تهران ادامه داد: براساس آخرین سیاهه انتشار شهر تهران در سال ۱۳۹۶ سهم منابع متحرک در انتشار سالانه آلاینده های گازی ۸۳ درصد و در تولید ذرات معلق ۶۱ درصد بود.
میرزایی قمی افزود: از سهم آلایندههای گازی، خودروهای سواری با ۳۷.۸ درصد رتبه نخست و موتورسیکلتها با ۲۱.۳ درصد رتبه دوم را دارند و در خصوص ذرات معلق هم کامیونها با ۱۵.۷ درصد رتبه اول، خودروهای سواری با ۱۳.۹ درصد رتبه دوم و موتورسیکلتها در این آلایندگی با ۱۰.۱ درصد رتبه سوم را دارند.
سرپرست ستاد معاینه فنی خودروهای تهران اضافه کرد: این ادله علمی نشان میدهد برای منابع متحرک باید چاره اندیشی شود و وضعیت آلایندگی آنها به صورت مستمر پایش و تحت کنترل باشند.
وی یادآور شد: ذکر این نکته حائز اهمیت است که در محاسبات فرض شده که خودرو توانسته با انجام دقیق و به هنگام معاینه فنی و رعایت شرایط نگهداشت صحیح خودرو براساس توصیه خودروساز، سطح استاندارد آلایندگی خود را در پروسه پس از تولید و در هنگام بهره برداری و تردد حفظ کند بدان معنا که به عنوان مثال یک خودرو با استاندارد تولیدی یورو ۲ بتواند با انجام معاینه فنی و پایش صحت عملکرد کاتالیست در شرایط استاندارد یورو ۲ باقی بماند.
به گزارش ایرنا، هم اکنون شهر تهران از بضاعت ۱۷ مرکز ثابت و ۱۵ واحد سیار مختص خودروهای سبک مشتمل بر ۶۴ خط معاینه فنی و ۱۱ خط موتورسیکلت و سه مرکز خطه معاینه فنی خودروهای سنگین برخوردار بوده و ظرفیت پذیرش سالانه حدود سه میلیون دستگاه خودرو را دارد.