تهران- ایرنا- مدیران عامل اپراتورهای ثابت و سیار کشور با بیان اینکه هزینه‌های حوزه ارتباطات دلاری و درآمدهای آن‌ها ریالی است، گفتند: عدم سرمایه‌گذاری در حوزه اینترنت سال‌های گذشته باعث شده با کاهش کیفیت شبکه ارتباطی کشور مواجه شویم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، نشست خبری «بررسی و تبادل نظر پیرامون انجام تعهدات اپراتورها برای بهبود کیفیت اینترنت باتوجه‌به تغییرات تعرفه‌ای» صبح امروز با حضور «امیر لاجوردی» قائم‌مقام وزیر ارتباطات و مدیران عامل اپراتورهای سیار و برخی از اپراتورهای ثابت برگزار شد.

مدیرعامل ایرانسل: اپراتورها برای بهبود شبکه نیازمند سرمایه‌گذاری جدی‌تر هستند

در این نشست «بیژن عباسی آرند» مدیرعامل اپراتور ایرانسل گفت: اپراتورهای سیار در طول ۱۰ سال اخیر تلاش جدی برای توسعه شبکه اینترنت و خصوصاً اینترنت نسل چهار و پنج داشتند. تلاش ما بر این بود که بتوانیم بهترین سرویس و کیفیت را به مشترکین ارائه کنیم. اکنون در نزدیک به ۹۰ درصد جمعیت کشور، پوشش پرسرعت داریم. شهرهای بزرگ ۱۰۰ درصدی است و شهرهای دیگر نزدیک به۱۰۰ درصد رسیده‌اند. البته در مکان‌های کم‌جمعیت و جاده‌ها دسترسی به نسل چهار کمتر است که توسعه آن در برنامه ما و وزارت ارتباطات است.

وی افزود: در چند سال اخیر استفاده جدی مردم از اینترنت افزایش یافته است. پیش‌بینی اپراتورها برای توسعه شبکه تا حدی توانست جوابگوی نیاز مردم باشد اما با افزایش استفاده مردم از اینترنت، ظرفیت‌ها تا حدی پر شد و برنامه‌هایی که از قبل پیش‌بینی شده بود نیاز به تغییر داشت. وزارت ارتباطات تمام تلاش خود را کرد تا در توسعه زیرساخت‌ها به ما کمک کند. واقعیت این است اپراتورها برای بهبود شبکه نیازمند سرمایه‌گذاری جدی‌تر هستند. خصوصاً با افزایش هزینه‌هایی که در چند سال اخیر اتفاق افتاده است.

معاون فنی همراه اول: درآمد افزایش تعرفه صرف توسعه می‌شود

در ادامه این نشست، «حمید بهروزی» معاون فنی و توسعه شبکه همراه اول به نمایندگی از مدیرعامل این اپراتور افزود: اپراتورها در چند سال اخیر افزایش تعرفه نداشتند اما اگر به طور میانگین سالی ۳۰ درصد افزایش تعرفه انجام می‌شد، می‌توانستیم در همین حد سرمایه‌گذاری کنیم و توسعه را پیش ببریم. باید به این نکته توجه کنیم که هزینه اپراتورها دلاری اما درآمدها ریالی است. اگر دلار افزایش قیمت نداشت ما نیز افزایش تعرفه‌ای را خواستار نبودیم.

وی تأکید کرد: اگر در ۵ سال گذشته تعرفه‌ها ۲۰ درصد افزایش پیدا می‌کرد می‌توانستیم سرمایه‌گذاری بیشتری کنیم تا شبکه توسعه خوبی پیدا کند. اگر افزایش تعرفه‌ها به نسبت نرخ تورم صورت نگیرد باید منتظر این باشیم که در این ساعات شبانه‌روز اینترنت با کندی مواجه شود.

بهروزی تصریح کرد: ما متعهد شدیم که کل درآمدی که از افزایش تعرفه اخیر حاصل می‌شود را برای توسعه مازاد بر توسعه‌ای که خودمان در برنامه داشته‌ایم هزینه کنیم. برنامه‌های ما کاملاً با وزارتخانه پیگیری می‌شود و امیدوارم بتوانیم بهترین خدمات را به مردم ارائه دهیم.

مدیرعامل های‌وب: ۲ دهه غفلت در سرمایه‌گذاری اینترنت ثابت

پس از وی، «ایمان میری» مدیرعامل «های‌وب» گفت: در ۲ دهه گذشته سرمایه‌گذاری در اپراتور ثابت رخ نداده و همین مسئله باعث شده که تمام بار اینترنت بر دوش شبکه سیار باشد. در حوزه اینترنت ثابت شبکه‌هایی که نیاز بوده ایجاد نشده است. اتفاق خوبی که در دولت سیزدهم رخ‌داده است تغییر نگاه به حوزه اینترنت ثابت است و توسعه این شبکه به‌عنوان بالاترین اولویت در نظر گرفته شده است.

میری تصریح کرد: عدم توازن مصرف در اینترنت ثابت و سیار را در ترافیک مردم شاهد هستیم. اپراتور اگر می‌خواهد سرمایه‌گذاری کند باید از درآمد خود استفاده کند. اگر درآمد کفاف ندهند نیاز به استقراض دارد. از پنج سال گذشته قیمت همه چیز چندبرابر شده است درحالی‌که در تعرفه اینترنت هیچ اتفاقی رخ نداده است.

مدیرعامل این اپراتور خاطرنشان کرد: باید صادقانه این نکته را مطرح کنیم که اگر همگی کمک نکنیم وضعیت حوزه ارتباطات از این نیز بدتر خواهد شد. علاوه بر مسائل مالی، برخی از نخبگان و نیروی انسانی را از دست داده‌ایم چرا که اوضاع منابع ورودی مناسب نیست. توافق ما با وزارت ارتباطات این است که تمام منابع ورودی را برای توسعه شبکه به کار ببریم. امیدواریم بتوانیم در حوزه زیرساخت‌ها توسعه خوبی را رقم بزنیم.

مدیرعامل شاتل: هزینه خرید تجهیزات چندبرابر شده‌ است

«حسن شانه ساز زاده» مدیرعامل اپراتور شاتل خاطرنشان کرد: بیشترین تجهیزات اپراتورها از خارج از کشور تأمین می‌شود که در ۵ سال گذشته این هزینه چندبرابر شده است. بعد از فناوری ADSL در حوزه اینترنت ثابت توسعه دیگری نداشتیم و سرمایه‌گذاری حداقلی انجام شده است. با اقدام دولت سیزدهم اما توسعه اینترنت ثابت شروع شده است، حتی با اینکه نرخ بازگشت سرمایه آن تا ۱۰ سال طول می‌کشد اما این دولت تصمیم گرفت در این مسیر حرکت کند.

وی افزود: با سرمایه‌گذاری در حوزه فیبر نوری انتظار داریم نیمی از ترافیک شبکه سیار به شبکه ثابت منتقل شود تا کیفیت شبکه سیار بهبود یابد و توازنی میان استفاده از اینترنت ثابت و سیار به وجود بیاید. برنامه وزارت ارتباطات این است که توسعه سرمایه‌گذاری در فیبر نوری و افزایش رقابت در استان‌ها را حمایت کند. امیدواریم به این واسطه کیفیت و قیمت اینترنت رقابتی شود.

مدیرعامل آسیاتک: افزایش هزینه سرمایه انسانی ۱۶ برابر شده است

«محمدعلی یوسفی‌زاده»، مدیرعامل اپراتور ثابت آسیاتک در ادامه این نشست گفت: از ۵ سال قبل تا امروز، افزایش ۱۶ برابری هزینه سرمایه انسانی را داشته‌ایم. بحث دیگر افزایش هزینه برق است که در این بازه ۵ ساله به هشت برابر رسیده است. این در حالی است که در مراکز داده‌های ما همچنان مسئله برق تجاری را داریم که در زنجیره تأمین ما تأثیر بسزایی دارد.

یوسفی‌زاده خاطرنشان کرد: در بخش تأمین اینترنت وزارت ارتباطات با تغییری که در نرخ اینترنت زیرساخت داشته، توانسته از اپراتورها حمایت کند. وزارتخانه قیمت اینترنت زیرساخت برای اپراتورها را ۴ درصد کاهش داده است. این حمایت‌ها صورت‌گرفته است اما ۳۴ درصد افزایش تعرفه حتی تورم ۲ سال گذشته را نیز پوشش نمی‌دهد؛ اما ما به‌عنوان اپراتور تصمیم گرفتیم با همین افزایش تعرفه توسعه را آغاز کنیم.

مدیرعامل رایتل: عدم حفظ کیفیت شبکه ارتباطات، کل اقتصاد را تحت تاثیر قرار می‌دهد

در ادامه «حسین ملازاده» مدیرعامل رایتل تصریح کرد: اکنون اینترنت به ابزاری تبدیل شده که غیر از کاربران عمومی، بخش‌های عمده صنعت و خدمات از آن استفاده می‌کنند و حساسیتی که در این راستا است باعث شده امروز دور یکدیگر جمع شویم و درباره آن بحث کنیم. اگر کیفیت شبکه ارتباطات ما حفظ نشود کل اقتصاد از شبکه بانکی گرفته تا حمل‌ونقل متضرر می‌شوند.

وی تصریح کرد: اگر فقط نرخ افزایش منابع انسانی در این سال‌ها را در نظر بگیریم، باید افزایش تعرفه بیشتری رخ می‌داد. سهامدارن ما در تمامی مجامعی که برگزار می‌کنیم به این نکته اعتراض می‌کنند که به نسبت سرمایه‌گذاری نرخ سود مناسبی دریافت نمی‌کنند. این در هیچ صنعتی قابل‌قبول نیست. تمام این‌ها باعث می‌شود که اپراتور از توسعه شبکه عقب بماند و کاربر کیفیتی که نیاز دارد را به دست نیاورد.

معاون شبکه شرکت مخابرات: هزینه‌های شرکت مخابرات زیاد است

پس از وی، «رضا خلیلی» معاون شبکه شرکت مخابرات ایران در ادامه گفت: شرکت مخابرات با دیگر اپراتورها تفاوت‌هایی دارد. یکی از آن‌ها این است که پوشش آن کل کشوری را دربرگرفته و در اکثر شهرها و روستاها حضور دارد. نگاهداشت سیم‌های مسی که در استان‌ها وجود دارد کار هزینه‌بر و سختی است.

وی افزود: درباره هزینه‌ها یک مثال می‌زنم که این بحث ملموس شود. سال قبل شرکت مخابرات ۴۵۰ میلیارد تومان هزینه برق پرداخت کرد که امسال این عدد به حدود ۷۵۰ میلیارد تومان می‌رسد. وجود ۱۰ هزار مرکز شهری و روستایی و نگهداری از آن‌ها نیز هزینه زیادی را نیاز دارد.۱۵:۰۰