تهران- ایرنا- آسیه باقری دبیر علمی رویداد «رویازی» از چگونگی شکل‌گیری انیمیشن سینمایی «مسافری از گانورا» از دل رویداد رویازی گفت.

به گزارش خبرنگار سینمای ایرنا، انیمیشن سینمایی «مسافری از گانورا» به تهیه‌کنندگی سیدمحمدحسین علمدار و کارگردانی سیداحمد علمدار که این روزها در حال اکران در سینماها کشور است و تا کنون موفق به فروش بیش از ۶.۵ میلیارد تومانی شده است، از پروژه‌هایی است که ایده اولیه آن در رویداد «رویازی» مطرح شد و می‌توان آن را اولین پروژه‌ای دانست که در قالب این رویداد، موفق به جذب سرمایه‌گذار شده است.

آسیه باقری دبیر علمی رویداد «رویازی» در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا همزمان با توفیق «مسافری از گانورا» در گیشه، درباره شکل‌گیری این رویداد توضیح داد: مرکز انیمیشن حوزه هنری در سال‌های گذشته، با مطالعه نمونه‌های جهانی پیچینگ (ارائه طرح پخته) و تجربه کشورهای صاحب صنعت انیمیشن، تلاش کرد ادبیات ارائه حرفه‌ای طرح‌های مرتبط با تولید انیمیشن را وارد حوزه فرهنگ کشور کند و بعد در گفت‌وگو با صاحب‌نظران داخلی، بر اساس ادبیات ترجمه شده این حوزه و نیازهای عملی ایران، ادبیات جدیدی را خلق کند که ماحصل این فرایند، تولد رویداد «رویازی» بود.

وی افزود: مهم‌ترین اهداف رویازی، عدالت در توزیع سرمایه برای تولید انیمیشن، حضور فعالانه تولیدکنندگان انیمیشن در سراسر ایران با شعار راهبردی فراتهران، تداوم سیاست شفافیت اقتصاد انیمیشن، تجاری‌سازی مدل‌های کسب‌وکار صنایع خلاق در اقتصاد کشور و ایجاد چرخه تولید صنعتی در حوزه انیمیشن بود و اولین دوره این رویداد به‌عنوان اولین پرتاب (پیچ) انیمیشن در ایران، سال ۱۳۹۷ به همت دو مجموعه حوزه هنری انقلاب اسلامی و مرکز همکاری‌های تحول و پیشرفت ریاست‌جمهوری و هم‌زمان با دوسالانه انیمیشن در تهران برگزار شد.

محصولات انیمیشنی این پتانسیل را دارند که نقش مهمی را در فرهنگ‌سازی جامعه، آموزش کودکان و نوجوانان و شکل‌گیری شخصیت و هویت آنان ایفا کنند. به همین دلیل هم شرکت‌ها و مجموعه‌های فعال در صنایع مختلف می‌توانند با اهداف ویژه‌ای در حوزه انیمیشن سرمایه‌گذاری کنند

باقری تاکید کرد: با وجود مشکلاتی همچون تامین اعتبار و زیرساخت‌های موردنیاز، دومین دوره این رویداد هم آذرماه سال ۱۳۹۸ برگزار شد و استقبال از آن نشان می‌داد که ادامه دادن چنین رویکردی در قبال انیمیشن حتماً موردنیاز است. سال ۹۹، تغییرات در مدیریت حوزه هنری و تشدید پاندمی کرونا و شرایط ناشی از آن سبب شد تا رویداد رویازی برگزار نشود اما سومین دوره علی‌رغم استمرار پاندمی در آبان‌ماه ۱۴۰۰ برگزار شد. در سال ۱۴۰۱ هم باتجربه برگزاری رویداد در شرایط کرونا، برنامه‌ریزی‌ها از ابتدای سال آغاز شد و در آبان‌ماه آن سال رویازی۴ با پرتاب ۱۲ طرح نهایی، در حضور سرمایه‌گذاران برگزار شد.

دبیر علمی رویداد «رویازی» درباره ساختار اجرای این رویداد هم توضیح داد: «رویازی» در واقع دو بال دارد. یکی تولیدکنندگان و دیگری سفارش‌دهندگان و سرمایه‌گذاران. با برگزاری دوره‌های آموزشی مختلف در رویازی تلاش شد که بخش تولیدکننده به‌درستی در این مسیر قرار گیرد و آموزش‌های لازم را ببیند اما برای همراه کردن صاحبان سرمایه و تشویق آن‌ها به سرمایه‌گذاری در هنر - صنعت انیمیشن، نیاز به برگزاری جلسات متعدد بود و هست که شاید بتوان این بخش را مهم‌ترین چالش رویازی قلمداد کرد.

وی در عین حال تاکید کرد: محدودیتی برای حضور سرمایه‌گذارها در این عرصه وجود ندارد. محصولات انیمیشنی این پتانسیل را دارند که نقش مهمی را در فرهنگ‌سازی جامعه، آموزش کودکان و نوجوانان و شکل‌گیری شخصیت و هویت آنان ایفا کنند. به همین دلیل هم شرکت‌ها و مجموعه‌های فعال در صنایع مختلف می‌توانند با اهداف ویژه‌ای در حوزه انیمیشن سرمایه‌گذاری کنند.

دبیر شورای راهبری تولید پروژه «مسافری از گانورا» در پاسخ به اینکه تاکنون چند طرح در رویداد «رویازی» موفق بوده‌اند، گفت: تاکنون هشت طرح از میان طرح‌های حاضر در رویدادهای رویازی توانسته‌اند با جذب سرمایه‌گذار در این رویداد، به مرحله تولید برسند که عبارتند از سینمایی «مسافری از گانورا» (با نام قبلی مسافری از دایتیا) از استان خراسان رضوی، سریال «چل پله زیر زمین» (با نام قبلی موزه انقراض) از قزوین، سینمایی «رویاشهر» از اصفهان، سریال «بافنده بهار» (با نام قبلی گره‌گشا) از خراسان جنوبی، سریال «بادآباد» از تهران، سریال «خواب دزد» از تهران، سریال «شازده» از زنجان و سینمایی «بیرلیک» از اردبیل.

باقری درباره چالش‌های این رویداد هم توضیح داد: در برگزاری این چند دوره رویداد رویازی، با چالش‌های بسیاری مواجه بودیم. چالش دعوت از سرمایه‌گذاران و مدیران فرهنگی جهت حضور در رویداد، اعم از اینکه اهمیت چنین رویدادی را درک کنند و یا آن را به منزله یک جشنواره یا رویداد صرفاً تزیینی نپندارند و چالش دعوت از کسانی که با اختیار کامل سرمایه‌گذاری در این دوره شرکت کنند، یکی از مهم‌ترین این چالش‌ها بود. کمبود تجربه حضور در رویداد پرتاب، برای تولیدکنندگان انیمیشن و نبود زمان کافی برای آموزش فنی ارائه‌کنندگان در روز رویداد را هم می‌توان از چالش‌های دیگر دانست. در زمینه محتوای طرح‌های ارائه شده هم ضعف در پرداخت دراماتیک آثار حاضر در رویداد از نکات قابل توجه است.

دبیر شورای راهبری پروژه «مسافری از گانورا» در توضیح بیشتر درباره فرآیند تولید این پروژه گفت: تولیدکنندگان «مسافری از گانورا» در اولین دوره رویداد رویازی توانستند با جذب سرمایه‌گذار بخش خصوصی شامل صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه تهران و شرکت صندوق پژوهش و فناوری صنایع فرهنگی سپهر و جلب حمایت حوزه هنری، قرارداد مشارکت سه‌گانه‌ای را در تولید انیمیشن شکل دهند. در این پروژه، صندوق‌های سرمایه‌گذاری در حوزه انیمیشن، به‌عنوان صنایع خلاق ورود کرده‌اند.

وی بیان کرد: رویداد «رویازی» صرفاً بسترساز این مشارکت بوده است. در ادامه سازمان سینمایی سوره عهده‌دار راهبری پروژه شد. همچنین این سازمان، طراحی مدل مشارکت و تنظیم قرارداد، کنترل پروژه تولید فیلم سینمایی «مسافری از گانورا»، برنامه‌ریزی برندینگ، تجاری‌سازی، تبلیغات و فروش داخلی و خارجی را نیز بر عهده داشته است.