تاریخ انتشار: ۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۷

تهران- ایرنا- یک مستندساز در تشریح دغدغه فیلمسازان مستقل گفت: فیلمساز مستقل از جایی حمایت نمی‌شود و کارش با پایان فیلم تمام نمی‌شود چون خودش باید کارهای اکران و توزیع را که نیز انجام دهد و در واقع در سینمای مستقل، فیلم با خون دل ساخته می‌شود و حتی از مخارج روزمره زده می‌شود تا برای ساختن فیلم پس انداز شود.

حسام دهقانی درباره فیلم مستند سینمایی «ایساتیس» به خبرنگار ایرنا گفت: فیلم مستند «ایساتیس» چون فیلمی خوش ساخت، شاعرانه و پر از انرژی بود که به زیبایی بخش بزرگی از تاریخ، فرهنگ، هنر و آداب و رسوم شهر یزد می‌پرداخت، از تماشای آن لذت بردم. علیرضا دهقان خودش یزدی است و با تسلطی که بر این سوژه دارد، به سراغ آن رفته که به اعتقاد من، تسلط کارگردان بر سوژه مورد نظر، مهمترین دلیل موفقیت فیلم به حساب می‌آید. این در حالی است که مستندهای زیادی را دیده‌ام که صرفاً فیلمساز به سراغ موضوعی می‌رود و گاهی حتی تحقیق و پژوهش انجام شده است اما چون این نوع تسلط وجود ندارد، اتفاق خاصی برای فیلم نمی‌افتد.

وی بیان کرد: بارها به شهر یزد سفر کرده‌ام اما در این فیلم شهر را از زوایایی دیده‌ام که برایم تازگی داشت و زوایای متفاوتی نیز در این فیلم وجود داشت و بهره‌گیری از مباحث فنی در فیلمبرداری، تدوین، موسیقی و صداگذاری، این اثر را خوش ریتم کرده بود.

دهقانی به فیلمسازی مستقل اشاره و درباره آثار فیلمسازان مستقل تصریح کرد: نکته مهم درباره فیلمساز مستقل این است که فیلمساز مستقل از جایی حمایت نمی‌شود و کارش با فیلمسازی تمام نمی‌شود و خودش باید کارهای اکران و توزیع را که پس از ساخت فیلمش است، نیز انجام دهد. در سینمای مستقل، فیلم با خون دل ساخته می‌شود و حتی از مخارج روزمره زده می‌شود تا برای ساختن فیلم پس انداز شود و این واقعاً عشق می‌خواهد که به شکلی هزینه‌های فیلم را تامین کنید. بسیار پیش آمده که فیلمسازان خانه و ماشین خود را برای ساخت فیلم‌شان فروخته‌اند و حتی نصف آن مبلغ هم به آن‌ها برنگشته است.

وی افزود: انتظار و توقع فیلمسازان مستقل این است که پس از ساخت فیلم، در زمینه صدور مجوز نمایش، در اختیار گذاشتن سالن نمایش، خریداری شدن فیلم از سوی نهادها و وی او دی ها مورد حمایت قرار بگیرند. فیلمسازی که سفارشی کار می‌کند، دغدغه پخش ندارد اما برای فیلمساز مستقل دیده شدن فیلم دغدغه اصلی بعد از ساخت فیلم است که معمولاً بسیار دشواری ایجاد می‌کند.

این فیلمساز بیان کرد: علیرضا دهقان نیز «ایساتیس» را با عشق ساخته و دغدغه‌اش بوده است و این وسواس، دقت و هزینه‌ای که صرف کرده، در خروجی کارش کاملا مشخص است و به هر حال مخاطب حرفه‌ای سینما متوجه این تفاوت‌ها می‌شود؛ این موضوع حتی از دید من کارگردان نیز پوشیده نیست که برای همه سکانس‌های فیلمش، دکوپاژ و میزانسن ویژه‌ای داشته است و این موارد بسیار جدی و دقیق برای فیلم چیدمان شده و حتی راکوردها را حفظ کرده است.

وی در پایان با بیان این‌که «ایساتیس» تاریخ مصرف ندارد، گفت: فیلم مستند «ایساتیس» قطعاً در تاریخ سینمای مستند ایران ماندگار خواهد شد چراکه تاریخ مصرف ندارد. برخلاف فیلم‌های سفارشی که برای مدت زمان مشخص برای یک هدف و شعار مشخص ساخته می‌شود، «ایساتیس» برای گذشته تا امروز شهر یزد را به زیبایی به تصویر می‌کشد و حتما ۱۰۰ سال دیگر هم دیده می‌شود و در واقع سندی ماندگار در تاریخ به حساب می‌آید.