تهران- ایرنا- مدیرکل آموزش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه هدف دانشگاه حکت بنیان، تربیت نسل جدیدی از دانشجویان با محور حکمت است، تصریح کرد: این دانشگاه می‌تواند موضوع اتصال کشور به حوزه تمدن نوین اسلامی را ارائه دهد و برای نسل آینده ریل گذاری مهمی برای تحقق ایجاد دانشگاه اسلامی فراهم کند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، رضا نقی زاده مدیرکل آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در دیدار روسای دانشگاه‌های برتر و معین کشور که با حضور رئیس جمهور برگزار شد گفت: طرح تأسیس دانشگاه حکمت بنیان در سال ۱۳۸۹ در دیدار اساتید دانشگاه با رهبرمعظم انقلاب مطرح شد و سال بعد توسط دفتر رهبرمعظم انقلاب مورد پیگیری قرار گرفت و به مدت ۸ سال در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، این موضوع مورد بحث و رسیدگی قرار گرفت.

مدیرکل آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه هدف این دانشگاه، تربیت نسل جدیدی از دانشجویان با محور حکمت بنیان است، تصریح کرد: این دانشگاه می تواند موضوع اتصال کشور به حوزه تمدن نوین اسلامی را ارائه دهد و برای نسل آینده ریل گذاری مهمی برای تحقق ایجاد دانشگاه اسلامی فراهم کند.

نقی زاده خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه دانشمندان بزرگ ایرانی قبل و بعد از اسلام همچنان سرآمد هستند، دانشگاه حکمت بنیان می‌تواند این مسیر را متعالی‌تر ادامه دهد.

در ادامه قاسم عابدینی معاون آموزش وزارت علوم، تحقیقات وفنادری گفت: دانشگاه تمدن ساز در راستای ایجاد تمدن نوین اسلامی است ولی سوال این است که دانشگاه در چه مسیری باید قرار بگیرد تا تمدن ساز شود.

معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه حکمت بالاتر از تمدن غرب است، تصریح کرد: در مدت ۸ سالی که در حوزه دانشگاه حکمت بنیان مباحث علمی و پژوهشی بررسی شد، محققا این دانشگاه می تواند با توجه به‌ پیشینه ایران اسلامی، نخستین دانشگاه حکمت اسلامی شود.

وی با بیان اینکه پایه‌های رنسانس غرب را حکمت اسلامی تشکیل داد، تصریح کرد: از ابتدای دولت سیزدهم موضوع حکمرانی نوین اسلامی مطرح شد و کارهای مختلف علمی و پژوهشی و اجرایی در این حوزه انجام شد و کلید واژه آن هم استاد محوری، شاگرد محوری و اخلاق محوری است. 

عابدینی با بیان اینکه تمدن نوین اسلامی با منشأ اسلامی نمی‌تواند طبق مفاهیم غربی حرکت کند، تصریح کرد: پیش از تاسیس دارالفنون، جریان علمی حکمت در ایران وجود داشت که بیشتر محققان دانشگاه های خارجی به این موضوع اذعان دارند. حتی دارالفنون و مفاهیم دانشگاهی با رویکرد علمی در ایران بر اساس استاد محوری، شاگرد محوری و اخلاق محوری بنا شد.

وی ادامه داد: روال دانشگاه های برتر دنیا از ۳۰ تا ۴۰ سال پیش، استاد محوری و شاگرد محوری است و اخلاق محوری در آن کم رنگ است در حالی که این روند در حکمت ایرانی به ویژه پس از اسلام در ایران  وجود داشته است. چرا که خرد ورزی، حکمت ورزی و حکیم پروری نزد ایرانیان است.

معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه چیستی و چرایی دانشگاه حکمت بنیان مشخص است، تصریح کرد: این موضوع در برنامه هفتم توسعه دیده شده و روسای دانشگاه های  برتر کشور در این باره ماموریت دارند.

وی با بیان اینکه تجربه نوع حکمرانی در کشور به نحوی است که‌ نشان می دهد دانشگاه های ما به سمت علوم و فنون راهبردی حرکت می کنند، گفت: خردورزی و برنامه ریزی در حوزه های مختلف در دانشگاه های برتر کشور در حال انجام است تا دانشگاه ها در جریان سازی و تمدن سازی نقش قابل توجهی ایفا کنند تا در کنار استاد محوری و شاگرد محوری، اخلاق محوری توسعه یابد و این موضوع خاص ایران اسلامی است‌.

همچنین روح الله تولایی معاون آموزشی دانشگاه امام امام حسین(ع) در این باره گفت: در دانشگاه حکمت بنیان نظام مسائل کشور احصا می شود و دانشجو بر اساس توانایی که برای حل مسائل کشور دارد پذیرفته خواهد شد.

وی افزود: در این دانشگاه یک ماموریت داریم و آن حمایت همه جانبه از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و حل نظام مسائل کشور است و این ماموریت ها در این دانشگاه دیده شده است.