سید حسین حسینی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: "پل کول" از قدیمی ترین گذرگاه های عشایری کشور و بیش از ۸۰ سال است که عشایر در این مسیر برای عبور خود و دام هایشان از عرض رودخانه از "گَرگَر" استفاده می نمایند.
وی با بیان اینکه عرض رود بزرگ بختیاری به بیش از ۱۰۰ متر می باشد افزود: عبور از این گذرگاه همواره موجب بروز خسارت های جانی و مالی زیادی به عشایر شده است و به همین دلیل نیز دهه ۹۰ رییس وقت سازمان امور عشایر کشور ۲ مرحله بازدید از این منطقه داشت اما ساخت پل بسیار هزینه بر بود و به دلیل کمبود اعتبارات متوقف ماند.
حسینی با اشاره به اینکه طرح مطالعات احداث پل برای این منطقه در سال ۹۵ انجام شده بود بیان کرد: عملیات اجرایی پل، سال ۱۴۰۱ به همت دولت سیزدهم آغاز شد و در حال حاضر جاده مواصلاتی از دوراهی "احمدفداله" تا کنار "پل کول" احداث شده و از سر "کول" تا نزدیک به پل "کول" نیز راهشکافی صورت گرفته است.
وی با بیان اینکه عملیات احداث سه پایه از این پل انجام شده است افزود: سالانه بیش از ۲ هزار خانوار عشایری استان های اصفهان، چهارمحال بختیاری و لرستان از این محل عبور می کنند و این مسیر شمال شهرستان دزفول (بخش شهیون) را به جنوب شهرستان الیگودرز (ذلقی) متصل می کند.
حسینی با اشاره به همکاری اداره امور عشایر خوزستان و امور عشایر لرستان در ایمن سازی این گذرگاه تصریح کرد: شهرستان الیگودرز بیشترین تعداد "گرگر" را دارد و در حال حاضر عبور و مرور روستاییان و عشایر در ۱۸ نقطه از این شهرستان با استفاده از "گرگر" انجام می شود که بسیار خطر آفرین و غیرایمن است.
وی با بیان اینکه شهرستان الیگودرز پنج هزار خانوار عشایری دارد عنوان کرد: جمعیت عشایری شهرستان الیگودرز بالغ بر ۲۰ هزار نفر می باشد.
به گفته رییس امور عشایر الیگودرز این منطقه در سال های گذشته دارای پلی بوده که به علت سیل و طغیان رودخانه پایه های آن از بین رفته و امکان بازسازی آن وجود نداشته است.
به گزارش ایرنا "گرگر" وسیله ای با شکل ابتدایی تله کابین است که در مناطق صعب العبور روستایی و عشایری از آن برای عبور از عرض رودخانه استفاده می کنند.